جنگ در بندر حدیده یمن

رادیو فردا:یروهای طرفدار حکومت یمن روز پنجشنبه در مناطق تحت کنترل شورشیان در بندر حدیده پیشروی کردند در حالی که صدها هزار نفر از ساکنان این شهر نگران گسترش نبرد به مناطق مسکونی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از یک هفته نبرد شدید در حومه حدیده روز پنجشنبه نیروهای دولتی و حامیان آنها با استفاده از بلدوزر موانعی را که شورشیان در جاده‌ها و خیابان‌ها ایجاد کرده بودند برچیده و به مناطق مسکونی رسیدند. بندر حدیده در ساحل دریای سرخ از سال ۲۰۱۴ در کنترل شورشیان حوثی بوده است.

سه منبع نظامی به خبرگزاری فرانسه گفتند نیروهای دولتی یمن و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در حال پیشروی به سوی اسکله‌های مهم حدیده هستند.

حدود ۸۰ درصد از واردات یمن و تقریبا تمامی کمک‌های بشردوستانه‌ای که زیر نظر سازمان ملل متحد به این کشور ارسال می‌شود، در این اسکله‌ها تخلیه می‌شوند.

این منابع نظامی افزودند ستون‌هایی که به سوی اسکله‌ها در حرکت هستند در مسیر جاده اصلی که به سمت شرق می‌رود حدود ۲ کیلومتر و در جاده ساحلی که از جنوب به سمت این اهداف می‌رود حدود ۳ کیلومتر پیشروی کرده‌اند.

نفرات «تیپ عظیم» موسوم به مقاومت وطنی یمن که امارات متحده عربی آنها را آموزش داده و تسلیح می‌کند سوار بر خودروهایی با آرم این واحد در خیابان‌های حدیده در حال تردد بودند و با دستان خود علامت پیروزی را نشان می‌دادند.

یکی از فرماندهان این واحد گفت: «یا شورشیان بدون زد و خورد شهر را تسلیم می‌کنند و یا ما آن را به زور تصرف خواهیم کرد. در هر صورت حدیده را خواهیم گرفت.»

همزمان با پیشروی نیروهای زمینی هواپیماهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی مواضع شورشیان را بمباران می‌کنند.

مسئولان بیمارستان‌ها در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند حداقل ۴۷ نفر از شورشیان کشته شده‌اند. پزشکان در مناطق تحت کنترل دولت نیز گفتند حداقل ۱۱ سرباز و نیروی دولتی کشته شده‌اند.

طبق آمارهای منتشر شده رقم تلفات درگیری‌های هفته اخیر در حدیده حدود ۲۵۰ نفر است که از این تعداد ۱۹۷ نفر شورشی و ۵۲ نفر نیروهای دولتی و حامیان آن‌ها بوده‌اند.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ پس از تصرف صنعا بخش‌های گسترده‌ای از خاک یمن از جمله بندر حدیده را در کنترل خود گرفتند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ در حمایت از دولت یمن وارد این جنگ شد و از آن زمان توانسته شورشیان را از تقریبا تمامی مناطق جنوبی کشور و بخش اعظم ساحل دریای سرخ بیرون براند.

نیروهای دولتی با حمایت وسیع نیروی زمینی امارات متحده عربی عملیات بازپس‌گیری حدیده را از ماه ژوئن امسال آغاز کردند. ولی به گفته یک مقام ارتش یمن به دلیل سنگربندی و میدان‌های مین که شورشیان در اطراف شهر ایجاد کرده‌اند پیشروی کند بوده است.

عبدالمالک الحوثی: تسلیم نخواهیم شد

عبدالمالک الحوثی رهبر شورشیان غروب چهارشنبه گفت با وجود برتری نفرات دشمن، شورشیان حوثی هیچ‌گاه به ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تسلیم نخواهند شد.

او افزود: «دشمن از نظر تعداد برتری دارد و برای فشار بیشتر به حدیده نیروی بیشتری بسیج کرده است. اما اگر تصور می‌کند با رخنه در یک نقطه و یا تصرف یک منطقه ما تسلیم خواهیم شد و کنترل شهر را واگذار خواهیم کرد سخت در اشتباه است. هیچ‌گاه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»

نهادهای امدادی هشدار داده‌اند که گسترش دامنه نبرد در حدیده باعث تلفات غیرنظامی سنگینی خواهد شد و انتقال نیازهای ضروری مردم را متوقف خواهد کرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم یمن با خطر قحطی و گرسنگی روبرو هستند و شرایط این کشور را بزرگترین فاجعه بشری جهان است.

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۱۵ تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته شده‌اند ولی نهادهای امدادی می‌گويند رقم واقعی تلفات چند برابر اين است.

اینرا هم بخوانید

چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، چهار واحد صنفی متعلق به شهروند بهائی در شهرستانهای شهرکرد …