حزب کمونیست کارگری: تجمع کارگران غیر نیشکری هفت‌تپه و چند اعتراض دیگر کارگری

اطلاعیه خبری. امروز چهارشنبه ١٢ شهریور قرار بود جلسه مجلس اسلامی بر سر روشن شدن وضعیت مالکیت شرکت نیشکر هفت تپه که زیر فشار اعتراضات کارگران، قولش را داده بودند برگزار شود. اما به بهانه عاشورا آنرا به تعویق انداختند. خواست کارگران خلع ید از بخش خصوصی دزد و چپاولگر از این شرکت است. این کارگران همچنین خواستار پرداخت فوری دو ماه دستمزد پرداخت نشده، بازگشت به کار کارگران غیر نیشکری و تمدید قرارداد کارگران فصلی نی بر، بازگشت به کار اسماعیل بخشی و  دیگر همکاران اخراجی و بسته شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران اعتصابی هستند.  ٥٠٠٠ کارگر نیشکر هفت تپه با ادامه اعتراضاتشان به اشکال مختلف پیگیر مطالباتشان هستند. در این روزکارگران غیرنیشکری نیشکر هفت تپه درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی وبرای بازگشت به کار، در هشتادمین روز اعتصابشان مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند.

کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که در صورت عدم پاسخ گرفتن خواستهایشان اعتراضات خود را در اشکال دیگر و گسترده تری به پیش خواهند برد.

– روز ۱۱ شهریور کارگران شرکتی شهرداری بندرامام‌ برای دومین روز متوالی، در اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل ورودی ساختمان این شهرداری اجتماع کردند.

– روز ۱۱ شهریور کارگران شهرداری‌سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد بار دیگر اعتراض خود را به عدم پرداخت هشت ماه حقوق خود رسانه ای کردند.  

– روز ۱۱ شهریور، آتش‌نشان‌های شهر آبادان زیرمجموعه شهرداری خواستار برآورده شدن مطالبات خود در زمینه حقوق و دستمزد، بیمه و لباس کار شدند .به گفته آنها از ابتدای سال جاری هر ماه حقوقی به کارکنان آتش‌نشانی پرداخت می‌شود اما فیش حقوقی داده نمیشود. به طوری که  آنها از میزان و نحوه محاسبه حقوق خود به دلیل دریافت نکردن فیش حقوقی خود مطلع نیستند. همچنین جدا از معوقات بیمه‌ای قدیمی که چندین ماه به تاخیر افتاده، با مراجعه به تامین اجتماعی شاهد مغایر بودن دریافتی خود با حق بیمه پرداخت شده اند و این موضوع  زیان جبران‌ناپذیری به پرسنل سازمان  آتش‌نشانی و خانواده آنها وارد خواهد کرد. حال  باتوجه به پرخطر بودن شغل آتش‌نشانی، اگر اتفاق ناگواری برای یکی از پرسنل در عملیات‌های امداد رخ دهد قطعا مبلغ حقوقی ناچیزی شامل خانواده آتش‌نشان می‌شود. بعلاوه  حدود سه سال است که این کارگران بیمه تکمیلی ندارند و این درحالیست که تجهیزات ایمنی جان آنها را بیش از بیش در خطرقرار داده است.  کارگران آتش نشان میگویند که  بعد از چند دوره اعتراض و پیگیری، در حال حاضر هر شش ماه یکبار به آنها کفش و لباس مخصوص داده می‌شود که این لباس‌ها بعد از چند عملیات امدادی مستهلک می‌شوند با این حال آنها در ماه‌های باقیمانده ناچار از استفاده از آنها هستند.

  – بنا بر خبرها  مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پس از اعتراضات ماه‌های گذشته رانندگان و کارگران در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق، رانندگان و کارگران معترض را با تغییر جغرافیایی محل کارشان و تغییر شیفت کاری آنها و احضارشان به حراست تحت فشار قرار داده است تا در اعتراضات آتی شرکت نکنند. این موضوع بر فضای اعتراض در میان کارگران شرکت واحد شدت داده است.

– روز سه شنبه ۱۱ شهریور، کارگران شرکت پارس سوئیچ واقع در شهرک صنعتی اشراق زنجان در اعتراض به  بخشنامه منتشر شده ای از سوی مدیریت و در خطر دیدن شغل خود و نداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیدند.  

– روز سه شنبه ۱۱ شهریور، کارگران آب معدنی داماش درادامه اعتراضات دامنه دارشان بخاطر بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری شهرستان رودباردراستان گیلان تجمع کردند. بنا بر خبرها نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ کارگر در کارخانه آب معدنی داماش در بخش تولید مشغول‌ کارند که در سال جاری دو ماه حقوق و ٤ ماه حق بیمه معوقه طلبکارند. به گلفته کارگران  در اعتراض ٤ ماه قبل آنها  وعده راه‌اندازی خطوط جدید تولید و به‌روز کردن مطالبات کارگران تا چند ماه آینده داده شد اما  با وجود راه‌اندازی خطوط جدید اما معوقات هنوز به روز نشده  و از دو ماه پیش فعالیت تولیدی کارخانه بخاطر تامین نشدن مواد اولیه متوقف شده است و این موضوع موجب نگرانی کارگران شده است. شرکت آب معدنی داماش در حال حاضر متعلق به هلدینگ گروه ملی است.

– صبح روز سه شنبه ۱۱ شهریور، کارگران پیمانی اداره امور ورزش شرکت بهره برداری نفت و گازگچساران برای اعتراض به اخراج از کار در مقابل فرمانداری شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

–  روز ١١ شهریور  معلمان حق التدریس با خواست استخدام برای چندمین بار مقابل وزارت آموزش و پرورش تهران تجمع کردند. معلمان شعار میدادند: “وعده وعید نمیخوایم، اجرای قانون میخوایم”،  حق التدریس مظلوم، استخدام، استخدام”.

-روز دوشنبه ۳ شهریور همزمان با سفر نوبخت به قزوین، کارگران اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین درادامه اعتراضات دامنه دارشان بخاطر بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی در مسیربازگشت نوبخت از دهکده باراجین به مهمانسرا دست به تجمع زدند. زیر فشار اعتراضات کارگران نوبخت وعده تمدید قرارداد کارگران اخراجی تا پایان سال ٩٩ و پرداخت بدهی کارگران را داد. این کارگران که تعدادشان به ۵۰ نفر میرسد ۵ ماه است که به بهانه الکترونیکی شدن عوارضی‌ها از کار بیکار شده اند .

جمعی از کارکنان و کارمندان راه آهن طی بیانیه ای اعتراض خود را به وضعیت اسفناک کاری و معیشتی خود اعلام کرده اند.  در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: “در شرایط بسیار وخیمی بسر میبریم که طاقت انسان را فرسوده و از بین میبرد . ما صبح از ساعت ۵/۶ سرکار میرویم اگر ماشین الات مان خراب شود باید خودمان تعمیرش کنیم که ممکن است تا ۱۲ شب زمان ببرد اما برای کاری که انجام میدهیم برای تعمیرات حقوقی دریافت نمیکنیم. وضعیت بیمه مان خراب است و استرس این را داریم که هر وقت مریض میشویم دفترچه مان اعتبار دارد یا نه؟ و بیمه تکمیلی نداریم و نمیریزند . با این افزایش ۲۰۰ تومانی که دولت تایید کرده برای بن کارگری بزور حقوقمان به دو میلیون و هفتصد میرسد. قبلا ماموریت میرفتیم به ما ۱۰۰ ساعت اضافه کار میدادند الان تو ماموریت هم۱۰ ساعت برای ما اضافه کار نمیدهند”. در ادامه این نامه بر تعویق پرداخت بموقع دستمزدها و قراردادهای موقت کاری به عنوان اساسی ترین مشکلات خود نام میبرند.  کارگران راه آهن در این بیانیه با اعلام اینکه در برابر این وضعیت سکوت نخواهند کرد از همگان خواستار رساندن صدای اعتراضشان به جامعه شده اند.  در رابطه با همین موضوعات روز ٦ شهریور جمعی از کارگران رسمی راه آهن آذربایجان در اعتراض به عدم پرداخت دو ماهه مزد و دیگر مطالباتشان در مقابل ساختمان راه آهن دست به تجمع زدند. قبل از آن نیز روز ٢ شهریور کارگران تراورس ورامین در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان دست از کار کشیده و جلوی حرکت قطار را گرفتند. همچنین در اول شهریور‌ کارگران راه آهن در شهرهای کرج، کردان، هشتگرد، آبیک و زیاران دست از کار کشیدند و روز ٣٠ مرداد نیز کارگران شرکت گسترش آهن راه با خواست رسمی شدن قراردادهایشان مقابل مجلس اسلامی تجمع داشتند.

در حال حاضر در تمامی نواحی راه آهن کارگران چندین ماه حقوق و حق بیمه خود را طلب دارند. این موضوع به موجی از اعتراضات در میان این کارگران دامن زده است. علاوه بر پرداخت دستمزدهای معوقه، کارگران راه آهن خواستار حذف شرکت های پیمانی و قراردادهای مستقیم و رسمی کاری هستند.

اعتراضات گسترده در میان کارگران راه آهن بر بستر اعتصابات سراسری کارگران نفت زمنیه ساز اعتصابی سراسری از جانب کارگران راه آهن در اعتراض به حقوقهای زیر خط فقر و دیگر مطالبات آنها را فراهم کرده است. با اعتصابات گسترده و سراسری باید مقابل مفتخوران حاکم ایستاد. .

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ شهریور۱۳۹۹، ۲ سپتامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …