حزب کمونیست کارگری:تجمع اعتراضی کارگران شرکت کاغذ پارس و شرکت ملی صنایع مس

اطلاعیه خبری.- روز چهارم مهرماه کارگران شرکت کاغذ پارس و شرکت پارس طبیعت سلولز که شرکت زیر مجموعه آنست و در هفت تپه قرار دارد در اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران خود دست از کار  کشیده و در محوطه شرکت تجمع کردند. بنا بر خبر مدیریت شرکت از روز اول مهرماه اقدام به اخراج ۱۴ نفر از‌ کارگران نموده است و به باقی کارگران نیز اعلام شده است که به زودی همه از کار بیکار خواهند شد. کارگران اخراجی همگی ۱۰ سال تا ۲۰ سال سابقه کار دارند. در تجمع اعتراضی امروز چهارم مهرماه کارگران این شرکت خواستار بازگشت به کار همکاران خود شدند.

شرکت کاغذ پارس و شرکت زیرمجموعه‌ی آن از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد کارگران را بعنوان نیروهای پیمانکاری به کار میگیرد و یک خواست کارگران داشتن قرارداد مستقیم و دائم است. در این شرکت ۵۷ کارگر به کار اشتغال دارند و علیرغم داشتن سابقه طولانی مدت کاری فقط ۵ میلیون تومان حقوق دریافت میکنند و از طرح طبقه بندی مشاغل نیز محرومند. به گفته کارگران مدیریت قصد دارد نیروهای دستچین شده ای را به جای کارگران اخراجی استخدام کند. اخراج کارگران و جایگزینی نیرویی جدید یکی از سیاست های جاری در میان کارفرمایان است و با این کار میکوشند خود را از تعهداتی که در قبال کارگران سابقه دار دارند رها کنند و با هزینه کمتری نیروی کاری به استخدام در آورند. کارگران کاغذسازی پارس به این بیکارسازی ها معترصند.

– روز چهارم مهر ماه کارگران پیمانکاری شرکت ملی صنایع مس در شهر بابک در اعتراض به وضعیت اسفناک معیشتی و کاری  خود و بازداشت ۴ نفر از همکارانشان مقابل اداره کار و اداره اماکن  این شهر تجمع کردند. به گفته کارگران آنها  پیش از این نیز نسبت به وضعیت بد شغلی خود معترض بودند و پیمانکار تصمیم به اخراج آن‌ها را داشت. اما در نهایت قرار بر این شد تا کارگران با همان شرایط به کار خود ادامه دهند و کارفرما هیچ کارگری را اخراج نکند. اما علیرغم این که قول عدم اخراج کارگران داده شده بود، روز اول مهر هفت نفر از کارگران اخراج شدند. بنا بر خبرها اخراج این هفت کارگر موجب اعتراض و درگیری میان مدیران شرکت و دیگر کارگران شد. و بدنبال آن ۴ نفر از کارگران بازداشت شدند. کارگران میگویند با وجود اینکه این 4 نفر در همگام درگیری در شرکت نبودند، متهم به ضرب و جرح شده اند اما  دلیل واقعی بازداشت آنها پیگیری مطالباتشان است. کارگران به این بازداشت ها و اخراج ها اعتراض دارند و اعلام کرده اند تا آزادی همکاران خود و بازگشت به کار اخراجی ها  و نیز توقف بیکارسازی ها به اعتراض خود ادامه خواهند دارد. شرکت پیمانکاری راه‌سازی و معدنی مبین مسئولیت معدن  میدوک  شهر بابک استان کرمان را برعهده دارد.

حزب کمونیست کارگری ایران

5 مهر۱۴۰۰ ، 27 سپتامبر  ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …