حزب کمونیست کارگری: اطلاعیه خبری: اعتراضات کارگری بطور گسترده جریان دارد

اعتراضات کارگران به تعرضات کارفرمایان و بویژه نپرداختن دستمزدها و دزدی از حقوق کارگران در گوشه و کنار کشور همچنان جریان دارد و ابعاد وسیعتری بخود گرفته است. در این اعتراضات کارگران متحدتر و تعرضی تر عمل میکنند و در موارد متعددی خواستهایشان را در مورد پرداخت دستمزده و بهبود شرایط کار به کارفرمایان مفتخور تحمیل کرده اند. تازه ترین خبرها در این زمینه:

  • روز ٣٠ تیر اعتراض کارگران نیروگاه دماوند در اعتراض به واگذاری سهام این نیروگاه به شرکت مپنا و خالی بودن صندوق قرض‌الحسنه‌ با وجود کسر ۵۰۰ هزار تومان از حقوق کارگران طی ۱۵ سال گذشته و بالا کشیده شدن پول این صندوق برای دومین روز دست کار کشیدند. بنا بر خبرها سهامدار اصلی نیروگاه تصمیم گرفته است شرکت را از بهره‌برداری مدیریت تولید برق دماوند به شرکت مپنا انتقال دهد. پشت این انتقالها بروال معمول دزدی ها و اختلاس های دست اندرکاران حکومتی خوابیده است. به گفته کارگران این انتقال امنیت شغلی آنها را به خطر می اندازد.
    بعلاوه کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت (نیروگاه دماوند) که هم اکنون زیرنظر شرکت «مدیریت تولید برق دماوند» کار می‌کنند به وضع نابسامان کاری خود و تعویق دائم دستمزدهایشان اعتراض دارند. این کارگران علاوه بر خالی شدن صندوق قرض الحسنه از خالی شدن صندوق بازنشستگی این نیروگاه خبر میدهند.
  • روز یکشنبه ۲۹تیر، کارگران شرکت هپکو اراک در اعتراض به پرداخت نشدن ۲ماه حقوق معوقه خود و وضعیت نابسامان شرکت دست به اعتصاب زدند و مقابل دفتر مدیریت شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این حرکت اعتراضی کارگران خواستار عزل مدیریت و پرداخت فوری طلبهایشان شدند.
  • روز یکشنبه ۲۹ تیر، تعدادی از کارگران کارخانه ماشین ‌لنت تهران واقع درشهرک صنعتی شرق درسمنان در ادامه اعتراضات دامنه دارشان صدای اعتراضشان را رسانه ای کردند. بنا بر خبرها این کارگران از سال ٩٢ تا کنون همواره با مشکل تعویق پرداخت دستمزدها روبرو بوده و مدیر شرکت هر دو سه ماه مبلغی آنهم نه بر مبنای قرارداد بسته شده بلکه بسیار کمتر از آن، به آنها میپردازد و این باعث انبوهی از طلب کارگران از شرکت شده است. تعداد این کارگران ٦٠ نفر است که از شرکت جدا شده اند و معضل نپرداختن دستمزدها زندگیشان را فلج کرده است.
  • روز ٢٩ تیر اعتصاب کارگران شرکت بوتان در شهرک صنعتی کاوه در پی موفقیت در تحمیل اجرایی کردن طرح طبقه بندی مشاغل به کارفرما به سر کار خود بازگشتند. براساس جلسه ای که در روز ٢٨ تیر و بدنبال اعتصاب این کارگران بین نماینده فرماندار، کارفرما و نمایندگان کارگران برگزار شد، کارفرما قول اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را داد و ۱۰ روز فرصت خواست تا طرح و پیش‌زمینه‌های آن را ارائه دهد و بعد از ۶ ماه آن را اجرایی کند. بعلاوه کارفرما به هیچوجه دست به اخراج کارگران نزند. بدنبال این توافقات کارگران نیز موقتا به اعتصاب خود خاتمه دادند و اعلام کردند که اگر اقدامی نشود دوباره دست به اعتصاب خواهند زد.
    -روز ٢٩ اسنفد کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن اعتراض خود را به تعویق پرداخت دو ماه دستمزد و حق بیمه شان رسانه ای کرده و خواستار استعفای بیات کارفرمای شرکت و بهبود وضعیت نابسامان شغلی خود شدند. کارگران راه آهن در سطحی سراسری با معضل تعویق پرداخت دستمزدها، قراردادهای موقت کاری و سطح نازل حقوقهایشان روبرو هستند و برای این خواستها بارها اعتراضات سراسری برپا کرده اند. در دو هفته اخیر نیز بر سر همین موضوعات این کارگران در چندین شهر تجمع و اعتراض داشته اند. خواستهای مشترک و تجربه برپایی اعتراضات سراسری بستری مناسبی برای شکل دهی شورای سازمان دهی اعتصاب و رفتن بسوی اعتصابات سراسری در میان این بخش از کارگران است.

  • حزب کمونیست کارگری ایران
    پیش بسوی اعتصابات سراسری
    پیش بسوی ایجاد شوراها
    ٣٠ تیر ۱۳۹۹، ٢٠ ژوئیه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

گرامیداشت اول مه توسط کارگران هفت تپه، بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه و بازنشستگان تامین اجتماعی اراک

۱ مه ۲۰۲۴: اطلاعیه ۳: کارگران هفت تپه و بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه اول مه …