حزب کمونیست کارگری: اطلاعیه شماره ١٤: اعتصاب رانندگان کامیون به ٣١٠ شهر رسید

دو هفته از اعتصاب رانندگان کامیون میگذرد و دامنه آن به ٣١٠ شهر رسیده است. جمهوری اسلامی با انواع و اقسام توطئه ها و تهدید و دستگیری شماری از رانندگان به مقابله با این اعتصاب برخاسته است. طی این مدت دستکم ٢٤٤ راننده کامیون بازداشت شده اند. اما رانندگان با ادامه قدرتمند اعتصابشان و گسترش آن به شهرهای دیگر برخواستهای خود ایستادگی میکنند. رانندگان اعلام کرده اند تا رسیدن به خواستها اعتصاب ادامه دارد و با قدرت اعتصاب خود همکارانشان را نیز آزاد میکنند. حکومت اسلامی تلاش میکند با پخش شایعه در مورد شکستن اعتصاب در این و آن شهر و یا به ایجاد صحنه های نمایشی از حمل بار و انعکاس آن در تلویزیون و رسانه های مختلف صفوف رانندگان اعتصابی را متزلزل نماید. اما رانندگان کامیون مرتبا با انعکاس خبری این تلاشها و توطئه ها و پخش فیلم و تصویر از گسترش اعتصاب خود در شهرهای مختلف میکوشند این توطئه ها را خنثی کنند. در عین رانندگان کامیون با رژه رفتن با کامیونهایشان در برخی شهرها و جاده ها و برپایی تجمعات سعی میکنند مردم را از ادامه اعتصابشان مطلع نگاهدارند. یک نمونه قدرتمند رژه رانندگان در روز ١٤ مهر در شهر نجف آباد صورت گرفت. نیروهای انتظامی سعی کردند با بستن جاده مانع حرکت کامیون ها شوند اما موفق نشدند.

گرانی فزاینده و افزایش هر روزه قیمت وسائل یدکی، حقوقهای چند بار زیر خط فقر و محرومیت از هر گونه تامینی، بساط چپاول و دزدسالاری حاکم و شرکت های مافیایی حمل و نقل ، نا امنی جاده ها و محرومیت از حق ایجاد تشکل مستقل از جمله موضوعات مورد اعتراض رانندگان کامیون است. این ها همه موضوعات اعتراض همه مردم است و یک فراخوان دائمی رانندگان کامیون همبستگی مردم با مبارزات آنان است.

یک معضل رانندگان کامیون برای ادامه اعتصاب، مشکل مالی برخی از خانواده های رانندگان است. رانندگان کامیون در اقدامی هوشیارانه فراخوان به تشکیل “صندوق اعتصاب” داده اند. این اقدام همبستگی با شکوه مبارزاتی آنان را بیش از بیش به نمایش میگذارد.

اعتصاب رانندگان کامیون یک پیشروی مهم برای جنبش کارگری و همه جامعه است. این اعتراضات گفتمان اعتصاب سراسری را به عنوان یک جواب روشن برای پیشبرد قدرتمند اعتراضات کارگری و کل جامعه به جلو آورده است. در عین حال این اعتصاب نقش مهمی در تغییر توازن قوای سیاسی به نفع همه جامعه داشته است. حزب کمونیست کارگری از خواستها و مبارزات برحق رانندگان کامیون قاطعانه حمایت میکند و همگان را به هبمستگی با این مبارزات فرا میخواند. به جریان افتادن اعتصابات سراسری در بخش های مختلف کارگری، کمک به صندوق مالی اعتصاب این کارگران، همراهی با خانواده های رانندگان بازداشتی و رانندگان اعتصابی کامیون برای آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان، گامهای عملی برای حمایت و پشتیبانی از مبارزات رانندگان کامیون است.

رانندگان کامیون در دور اول اعتصاباتشان شوراهای هماهنگی اعتصاب خود را در شهرهای مختلف شکل دادند، حزب بر تقویت و تحکمیم این شوراها و تشکیل صندوق های اعتصاب در تمام شهر تاکید دارد. تمامی رانندگان بازداشتی باید فورا آزاد شوند. افزایش حقوقها به بالای خط فقر، درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی زندانیان سیاسی خواستهای فوری همه مردم است. حق رانندگان کامیون است که از زندگی ای شایسته انسان برخوردار باشند.
زنده باد رانندگان معترض و حق طلب!
رفاه و زندگی انسانی حق تک تک مردم است!

حزب کمونیست کارگری ایران
١٥ مهر ۱۳۹۷، ٧ اکتبر ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی: کانونهای بازنشستگی تشکل‌های زرد بی‌خاصیتی شده اند

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه مداخله …