حزب کمونیست کارگری: اطلاعیه نفت: تجمع اعتراضی کارگران رسمی نفت در پایانه های نفتی خارک

روز ۲۸ خرداد کارگران رسمی نفت در واحد عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در منطقه جزیره خارک در اعتراض به نحوه افزایشات مزدی در سال ۱۴۰۰ و پایین آمدن قدرت خرید خود دست به اعتصاب زدند. در این روز کارکنان تک سرویس بدلیل کسورات ناعادلانه، از تحویل و پهلوگیری کشتی یکصد هزار تنی Artavil تحت اجاره شرکت ملی نفتکش ، که قصد بارگیری ۶۳۰،۰۰۰ بشکه نفت خام جهت حمل به پالایشگاه بندرعباس را داشت، خودداری کردند و کشتی مذکور مجبور به توقف در لنگرگاه شد.
به گفته این کارگران، آنها بعد از دریافت حقوق بدون بارگذاری استیت و به نشانه اعتراض به تفسیر دلبخواهی و تبعیض در افزایشات عمومی ۱۴۰۰، دست از کار کشیدند. کارگران نفت مصوبه مربوط به نحوه افزایش مزدی سال ۱۴۰۰ را تعرضی به زندگی و معیشت خود میدانند و در این رابطه در ۲۰ اردیبهشت و ۵ خرداد تجمعات اعتراضی سراسری برپا کردند و بدنبال این اعتراضات اولتیماتوم داده اند که اگر تا اول تیر به خواستهای آنها پاسخ داده نشود در نهم تیر دست به اعتصاب سراسری دیگری خواهند زد.
گفتنی است که کارگران غیر رسمی نفت نیز حمایت خود را از خواستها و مطالبات کارگران رسمی اعلام کرده و هم اکنون برای پنجم تیر ماه در تدارک تجمعی سراسری هستند. این کارگران در مبارزاتشان بر خواستهایی چون افزایش حقوق به بالای ۱۲ میلیون و پرداخت بموقع آن در هر ماه، لغو قراردادهای موقت کاری و کوتاه شدن دست پیمانکاران و توقف اخراجها، لغو قوانین ویژه اقتصادی، ایمن شدن محیط های کاری و بالا بردن استانداردهای کاری و زیستی در مراکز نفتی، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و حق تشکل، تجمع و اعتصاب تاکید کرده و پیگیر مطالبات خود هستند.
کارکنان رسمی نفت پیشتر طی اولتیماتومی به وزارت نفت اعلام کرده بودند که چنانچه تا روز یکم تیرماه نحوه افزایشات عمومی حقوق سال ۱۴۰۰ تغییر نیابد و حقوق و دستمزدها افزایش پیدا نکند در روز ۹ تیرماه دست به تجمع و اعتراض خواهند زد. اکنون که حقوق خردادماه بخشی از این‌ کارکنان پرداخت شده است، روشن است که هیچگونه بهبودی در راستای خواست این کارکنان صورت نگرفته است.
حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از مبارزات و خواستهای کارگران شاغل در صنعت نفت ، کارگران رسمی و کارگران غیررسمی در نفت را به حمایت و پشتیبانی از مبارزات یکدیگر فرا میخواند. باید با همیاری و همراهی، جدا کردن بخشهای مختلف کارگران تحت عناوین مختلف را که در جهت تفرقه و تحت فشار گذاشتن بر روی همه آنها انجام میگیرد، خنثی کرد و هماهنگ و متحد علیه کارفرمایان و پیمانکاران و حکومتی ها ایستاد. خواستهای مشترک بسیاری مبارزات کارگران رسمی و غیر رسمی نفت را به هم متصل میکند. انجام همزمان این اعتراضات در روز پنجم تیر قدم مهمی در به میدان آمدن قدرتمند تر همه این کارگران خواهد بود.
رفتن بسوی اعتصابات سراسری از سوی کارگران نفت بستر اعتصابات گسترده تمامی بخش های کارگری را فراهم میسازد و کل جامعه را به این سو میبرد. از خواستها و مبارزات کارگران نفت باید وسیعا حمایت کرد.
حزب کمونیست کارگری ایران
29 خرداد۱۴۰۰، 19 ژوئن ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …