حزب کمونیست کارگری: اعتراضات کارگران برق و پالایشگاههای خوزستان، راه آهن، معلمان و دستگیری سپیده قلیان

اطلاعیه خبری
روز ١ تیرصد ها نفر از اپراتورهای برق منطقه ای خوزستان در اعتراض به تبعیض واجرا نشدن وعده های مسولان دست از کار کشیده و مقابل وزارت نیرو تجمع کردند. این کارگران خواستار رسمی شدن قراردادها و اجرای طبقه بندی مشاغل و افزایش سطح دستمزدهایشان هستند.

روز یکشنبه ۱ تیر جمعیت زیادی از معلمان مدارس غیر انتفاعی از نقاط مختلف کشور در اعتراض به وضعیت استخدامی، بیمه‌های ناقص و درآمد پایین خود در مقابل ساختمان مجلس اسلامی در تهران تجمع کردند.
تجمع‌کنندگان خواستار لغو اجرای قانون جذب آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی مصوب مجلس شورای اسلامی از طریق گذاشتن آزمون هستند. این معلمان سالهاست که تحصیل میکنند و دستمزدشان حتی از دستمزد چند بار زیر خط فقر معلمان رسمی کمتر است و هیچگونه امنیت شغلی ای ندارند. این معلمان خواستار استخدام رسمی در آموزش و پرورش هستند.

روز یکشنبه ۱ تیر شماری از کارگران راه آهن زاگرس در ادامه اعتراضات قبلی خود بخاطر عدم دریافت معوقات مزدی، بیمه و حق سنوات خود دست به اعتصاب زدند و در مقابل اداره راه آهن زاگرس تجمع کردند.

روز شنبه ۳۱خرداد جمعی از کارگران پیمانی پالایشگاههای خوزستان اعتراضشان را نسبت به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت مقابله با بیماری کووید۱۹ توسط کارفرمایان اعلام کردند. به گفته کارگران با وجود اینکه کرونا در خوزستان در وضعیت قرمز است بخش‌های مختلف صنعت و تولید بدون وجود هرگونه اقدامات پیشگیرانه ای هم‌چنان بدون وقفه مشغول فعالیت است. حتی تهیه ماسک، الکل و ژل ضدعفونی‌کننده نیز باید با هزینه شخصی خود کارگران تهیه شود و اغلب آنها سرویس رفت و آمد ندارند و در مواردی هم که سرویس هست، پنج نفر را کنار هم در یک اتوموبیل می‌نشانند و این مساله خطر ابتلاء به بیماری را افزایش میدهد. بدینگونه این کارگران همچون دیگر مراکز کارگری بدون هیچ گونه تامینی در کام بیماری مرگبار کرونا رها شده اند. این کارگران همچنین به سطح نازل دستمزدها و عدم پرداخت بموقع آن اعتراض دارند.

سپیده قلیان از متهمین پرونده اعتراضات نیشکر هفت تپه به جرم دفاع از این مبارزات و پوشش خبری دادن به آن روز یکشنبه ۱ تیرماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل ٥ سال حکم زندان خود به اوین منتقل شد. در جریان لغو احکام بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه حکم زندان سپیده قلیان لغو نشد و در این روز اجرایی شد. سپیده قلیان و همه زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

حزب کمونیست کارگری ایران
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
١ تیر ۱۳۹۹، ٢١ ژوئن ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …