حزب کمونیست کارگری: اعتراضات کارگران کنتورسازی قزوین، معدن مس سرچشمه و جنگل شفارود

اطلاعیه خبری:

تجمع اعتراضی کارگران کنتورسازی قزوین

روز ۱۰ شهریور جمعی از کارگران کنتورسازی قزوین برای چندمین بار در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی خود و علیه بیکارسازیها  در مقابل ساختمان استانداری قزوین، دست به تجمع زدند . این کارگران ۲۵ ماه دستمزد بعلاوه حق سنوات و عیدی خود را طلب دارند و مدیریت کارخانه کنتورسازی قزوین از تاریخ یکم مرداد ماه کارخانه را موقتا تعطیل اعلام کرد و در آن روز به بهانه اتمام قراردادهای کاری از ورود ۱۸۰ نفر ار کارگران جلوگیری کرد. این درحالیست که قرارداد این کارگران دائمی است.  بنا برخبرها در این کارخانه قبلا حدود ۱۲۰۰ کارگر مشغول کار بودند اما بتدریج هزار نفر از  آنان اخراج و تعداد کارگران به حدود ۲۰۰ نفر کاهش یافته است. اکنون نیز کارفرما برنامه اخراج بقیه کارگران و بالا کشیدن طلبهایشان را دارد.  کارگران خواستار بازگشت به کار و پرداخت فوری طلبهایشان هستند. کنتورسازی قزوین یکی از مراکز کارگری است که در آنجا خانواده ها بارها در تجمعات اعتراضی کارگران شرکت داشته و دخالتگر بوده اند. امروز نیز ورود خانواده ها به این اعتراضات نقش مهمی در قدرتگیری آن خواهد داشت.

اعتصاب وتجمع خانوادگی کارگران پروژه احداث کارخانه خردایش دره زار

روز ۱۰ شهریور کارگران پروژه احداث کارخانه خردایش دره زار در مجتمع مس سرچشمه در اعتراض به کاهش سطح دستمزد خود دست از کار کشیده و به همراه خانواده هایشان مقابل در ورودی پروژه تجمع کردند.

تجمع اعتراضی  کارگران قند فسا

روز ۱۰ شهریور 260 کارگر قند فسا در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه دستمزد و وضعیت بلاتکلیفی شغلی خود مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. این کارگران در روزها و هفته‌های گذشته بارها به مقامات مسئول مراجعه کرده و خواستار پرداخت معوقات خود شده و همزمان تجمع اعتراضی داشته اند. بنا بر خبر زیر فشار اعتراضات کارگران و طی جلسات فرماندار با مالکین کارخانه  قرار شده است که حقوق خرداد ماه کارگران و پرداخت درصدی از حق بیمه کارگرن به تامین اجتماعی پرداخت شود.

کارگران «قرق‌بان» اخراجی شرکت جنگل شفارود موقتا به اعتراضشان خاتمه دادند.

روز شنبه  دوم شهریور  ۲۷۰ کارگر بیکار شده قرق‌بان شرکت جنگل شفارود در استان گیلان  به اعتراض هفت روزه خود خاتمه دادند. این کارگران ازجمله نیروهای پرسابقه شاغل در شرکت جنگل شفارود هستند که به صورت مستمر در حفاظت از جنگل‌های مناطق تالش، رضوانشهر و ماسال فعالیت داشته‌اند. بازگشست به کار و پرداخت معوقات مزدی ۶ تا ۸ ماهه خواست فوری این کارگران است. به گفته کارگران همزمان با تاریخ اتمام قرارداد کاری ۲۷۰ نفر از آنها در شرکت جنگل شفارود، به ۴۰ نفر از کارگران قدیمی شاغل در شرکت به جای بازنشسته شدن پیشنهاد بازخریدی«خرید خدمت» داده شده است. هر کدام از کارگران بیکار شده دست‌کم ۸ تا ۱۲ میلیون تومان بابت ۶ تا ۸ ماه معوقات مزدی طلب دارند. کارگران در تدارک ادامه اعتراضشان هستند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٥ مرداد ٩٨،  ٦ اوت  ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …