حزب کمونیست کارگری: بیست و دومین روز اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه. کارگران نیشکر هفت تپه مجمع نمایندگی و سندیکای خود را ارج میگذارند

امروز پنجم آذرماه کارگران نیشکر هفت تپه در بیست و دومین روز اعتراضات قدرتمندشان و بدنبال تهدید مدیر عامل سابق شرکت مبنی بر “غیر قانونی” بودن مجمع نمایندگان و سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه مقابل فرمانداری تجمع کردند و مجمع نمایندگان و سندیکای خود، این دستاوردهای مهم خود و کل جنبش کارگری جانانه دفاع کردند. کارگران نیشکر بدنبال این تجمع در سطح شهر شوش دست به راهپیمایی زدند.

یک خواست مهم کارگران آزادی فوری اسماعیل بخشی رهبر محبوب آنان و سپیده قلیان خبرنگاری که در این اعتراضات دستگیر شده اند، است. در این روز نیز شعار کارگر زندانی آزاد باید گردد، شعار محوری اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه بود. کارگران همچنین با شعار فولاد، هفت تپه، اتحاد، اتحاد بر همیستگی با کارگران فولاد تاکید گذاشتند. در این روز شعارهای “مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر”، “کارگر  میمیرد ذلت نمی‌پذیرد” بر فضای شهر طنین انداخته بود. در این تجمع یوسف بهمنی یکی از نمایندگان کارگران سخنرانی کرد و به لحن تحقیرآمیز پیمانکار در مقابل کارگران اعتراض کرد.

همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه هر روز گسترده تر میشود. از جمله کاررزاری از سوی معلمان، کارگران و فعالان اجتماعی دیگر در حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز به راه افتاده است که اولین طومار امضای پانصد نفره آنان منتشر شده است. بعلاوه کانون صنفی معلمان تهران در حمایت از کارگران هفت تپه و فولاد اهواز که محکم و استوار در کنار هم ایستاده اند، بیانیه ای داده و در آن خواستار آزادی بخشی و سپیده قلیان شده است. نمونه دیگر این حمایت ها اعلام همبستگی جمعی از کارگران سنندجی با خانواده هایشان است. لیست حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه ضمیمه است.

گفتنی است که در رابطه با تهدیدات مدیر عامل شرکت، فرزانه زیلابی، وکیل کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، طی سخنانی به تاریخ تشکیل سندیکای نیشکر هفت تپه اشاره کرده و میگوید: “سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سال۱۳۵۳ تاسیس گردیده و آخرین انتخابات آن در سال ۱۳۸۷ برگزار شده و همچنان اعتبار قانونی خود را داشته و توسط سازمان بین المللی کار (Ilo) به رسمیت شناخته شده و دولت ملزم و متعهد به پذیرش آن شده است.”. فرزانه زیلابی ادامه میدهد: “مدیریت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه جایگاه خود را بداند. او در جایگاهی نیست که مجمع نمایندگان یا سندیکا یا هر تشکل آزاد کارگری برگرفته از  قانون که در اسناد داخلی و بین المللی  مورد حمایت قرار گرفته است را منحل کند یا با تهدید دستور جلوگیری از برگزاری انتخابات را صادر کند. لازم به ذکر است که ضمانت اجرا و مجازات  تخلف از این حق قانونی در ماده ۱۷۸ قانون کار از قرار حبس از ۹۱ تا ۱۲۰ روز پیش بینی شده است”. او تاکید کرد: “سندیکا و  مجمع نمایندگان کارگران هر دو دارای وجاهت و اعتبار مسلم قانونی هستند”.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

 

حزب کمونیست کارگری ایران

٥ آذر ۱۳٩۷، ٢٦ نوامبر ۲۰۱۸

لیست همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه:

– جمعی از کارگران شاغل در شهرک های صنعتی جابان و خرمدشت

– ‍ نیروهای پیمانکاری وزارت نفت

-کارگران معدن تراورتن عباس آباد در محلات خود با شعارنویسی بر دیوار محلات تحت عنوان اسماعیل بخشی را آزاد کنید، ما از کارگران هفته تپه پشتیبانی میکنیم، به صف همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه پیوستند.

-فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی در حالیکه کاغذی بدست گرفته بود و رویش نوشته شده بود” ما همه هفت تپه  هستیم” با پخش کلیپی درمدیای اجتماعی  حمایت خود و فرزندش سهیل عربی زندانی سیاسی ای که در بازداشت بسر میبرد از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه اعلام و خواستار آزادی اسماعیل بخشی شد

– پخش کلیپ در همبستگی از کارگران نیشکر هفت تپه از سوی بخش های مختلف جامعه همچون معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و رانندگان کامیون که خود در اعتصابند، انتشار یافته است.

 

– بیانیه جمعی از کارگران و خانواده های کارگری سنندج در حمایت از کارگران هفت تپه و فولاد اهواز!

-کارگران گروه ملی فولاد اهواز،

پیام حمایتی اعضای اتحادیه هماهنگ کننده رانندگان سراسر کشور با امضاهای زیر است:

انجمن صنف تاکسیرانان مازنداران، انجمن صنف اتوبوسرانی قم، کانون صنف رانندگان کامیونداران کمپرسی  یزد ، کانون رانندگان و کامیونداران بندر عباس، اتحادیه حمل و نقل ترانزیت ایران ترکیه ، جمعی از رانندگان ترانزیت ایران ایتالیا ، حمل و نقل شهری تهران و حومه ، سندیکای رانندگان استیجاری شهر تبریز، انجمن رانندگان استیجاری شرکت گاز، جمعی از وکلای تهران و کرج ،واحد آتش نشانی قزوین،رانندگان ماشین آلات سنگین معدن اراک،انجمن حمایت از رانندگان یاسوج، واحد آتش نشانی شوش و حومه،کانون صنفی آموزشگاههای رانندگی کشور، اتحادیه ماشین آلات کشاورزی شیراز.

 

– کارگران گروه صنایع کاغذ پارس،

-جمعی از رانندگان شهر اصفهان،

-جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج،

– جمعی از معلمان عدالتخواه،

– حمایت ۳۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانیبا امضاهای زیر:  انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی  مریوان و سرواباد،  انجمن صنفی کارگران ساختمانی سقز،  انجمن صنفی کارگران ساختمانی دیواندره، ۴: انجمن صنفی کارگران ساختمانی کامیاران، انجمن صنفی کارگران ساختمانی برقکاران کرمامشاه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان نظرآباد، انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی پاوه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی جوانرود، کانون کارگران ساختمانی استان کردستان، انجمن صنفی کارگران ساختمانی روانسر، انجمن صنفی کارگران ساختمانی هرسین، کانون انجمن های کارگری (حرف)کرمانشاه، انجمن کارگران ساختمانی کرمانشاه، انجمن صنفی کارگری اسلام آباد غرب،  انجمن صنفی کارگری ساختمانی پاوه،انجمن صنفی کارگری شهرستان روانسر، ۱۸: انجمن صنفی کارگران ساختمانی دهگلان، انجمن صنفی کارگری ساختمانی جوانرود، انجمن صنفی کارگری ساختمانی سرپل ذهاب، انجمن صنفی کارگری ساختمانی قصرشیرین، انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرری..وحسن اباد فشافویه، انجمن صنفی کارگری ساختمانی سنقرکلیایی، انجمن صنفی کارگری ساختمانی کنگاور، انجمن صنفی کارگران ساختمانی قروه، انجمن کارگری ساختمانی هرسین، انجمن کارگری ساختمانی صحنه،  انجمن صنفی کارگران ساختمانی آبادان، کانون کارگران ساختمانی خوزستان، انجمن صنفی کارگران ساختمانی رشت

– جمعی از معلمان ، کارگران و دانشجویان،

– گروه اتحاد بازنشستگان،

– شورای بازنشستگان ایران،

– جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران،

–  کارگران گروه مپنا در کرج،

– کارگران چادرملو،

–  آموزش و پرورش شوش و شاوور،

– سندیکای شرکت واحد،

-اتحادیه آزاد کارگران ایران،

– انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه،

– فرهنگیان شاغل و بازنشسته،

– کارکنان کاغذپارس،

–  کارکنان حریرپارس،

– کارکنان نیشکر میان آب،

–  کارکنان و کارگران هپکو در اراک،

– کارکنان و کارگران پتروشیمی ماهشهر،

– کارگران عسلویه،

– کارگران قند شوش ،

– کارگران آبداران شاوور،

– شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی،

-فرهنگیان شاوور و شوش،

– کارگران اداره مخابرات،

– نیروهای شرکتی مخابرات

– کارکنان بهداشت و درمان،

– فرهنگیان مشهد،

– بازاریان و مغازه داران شوش و…

– دانشجویان دانشگاه تهران

-دانشجویان دانشگاه علامه

– دانشجویان دانشگاه چمران

– طومار اعتراضی با بیش از دویست امضاء از سوی فعالین کارگری و چهره های شناخته شده کارگری

– جمعی از شهروندان تهران

– جمعی از کارگران ساوه

– پیام همبستگی اتحادیه کارگری یونیفور کانادا با بیش از ۳۰۰ هزار عضو

– کنفدارسیون سراسری ایتالیا برای کار (CGIL)

-اتحادیه کارگران فورد آلمان

در خارج کشور نیز از سوی حزب کمونیست کارگری و تعداد دیگری از احزاب و سازمان های سیاسی آکسیونهایی در همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه  و برای آزادی اسماعیل بخشی و دیگر بازداشت شدگان سازمان داده شده است. این همبستگی ها ادامه دارد.

این نیز قابل توجه است که وسعت و قدرت اعتراضات کارگران و مردم در صفوف حکومتیان هراس و شکاف انداخته و حتی “حوزه های علمیه” جمهوری اسلامی در قم، شوش، دزفول و اهواز و  “جامعه روحانیت” در قم از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کرده اند!

 

……..

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …