حزب کمونیست کارگری: تجمع اعتراضی بازنشستگان در تهران و آذربایجان

امروز پنجم شهریور شمار زیادی از بازنشستگان در ادامه حرکت اعتراضی روز قبل خود مقابل دفتر روحانی در ساختمان کوثر در تهران دست به اعتراض زدند. بازنشستگان به زندگی زیر خط فقر و سقوط هر روزه سطح زندگیشان و علیه محرومیت از پایه ای ترین آزادی های سیاسی مثل حق تشکل، حق تجمع، حق اعتصاب و آزادی بیان و امنیتی کردن مبارزات اعتراض دارند و برای داشتن یک زندگی انسانی مبارزه میکنند. تجمع بازنشستگان با بنرهایی که روی آنها نوشته شده بود “حقوق ما برای آب و برق هم کم است”، “بیمه رایگان و کارآمد حق مسلم ماست”، “تحصیل رایگان حق همه کودکان است”، “دارایی های صندوق بازنشستگی متعلق به بازنشستگان است”، ” منزلت ، معیشت ، بیمه کارآمد، بهداشت و درمان حق مسلم ما بازنشستگان است. انتظار تا کی؟؟”، اعتراض خود را به اختلاسها و فقر و گرانی ابراز کردند. روز قبل ۴ شهریور نیز بازنشستگان در مقابل وزارت کار تجمع داشتند و با شعار دادن و سخنرانی و دست نوشته هایی خواستهایشان را اعلام کردند. ٣٤ تشکل و گروه از بازنشستگان، معلمان، کارگران، دانشجویان از این حرکت اعلام پشتیبانی کرده بودند و تعدادی از بازنشستگان از شهرهای شیراز، تبریز، کرمانشاه، مارندران، گیلان، قزوین و  اصفهان خود را به محل رسانده و در تجمع شرکت کرده بودند. همچنین همزمان در اصفهان در پاسخ به همین فراخوان بازنشستگان تجمع داشتند. افزایش حقوق ها به بالای خط فقر هفت میلیونی، درمان رایگان و بیمه کارآمد، تامین مسکن برای بازنشستگان، بازگرداندن پولهای بسرقت رفته به صندوق بازنشستگی، داشتن حق تشکل، حق اعتصاب، حق تجمع و آزادی بیان و آزادی فوری و بدون قید و شرط معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی رئوس خواستهای اصلی آنان بود. گفتنی استکه در روز گذشته  یکی از معلمان  معترض در شهر کوهدشت در استان لرستان در حرکت اعتراضی نمادینی با بدست گرفتن دو بنر با شعار های “نه به تبعیض”، “آموزش رایگان و برابر” در مقابل آموزش و پرورش این شهر دست به اعتراض زد و حرکت او مورد توجه مردم قرار گرفت.  

جمعی از بازنشستگان مخابرات آذربایجان شرقی نیز در روز پنجم شهریور با حضور مقابل اداره مرکزی مخابرات استان، خواستار روشن شدن وضعیت بازنشستگی خود و پرداخت مطالبات معوقه خود شدند. بنا بر خبر تعداد بازنشستگان مخابرات آذربایجان شرقی حدود ۵٠٠  نفر است.

بازنشستگان بارها و بارها در اعتراض به اختلاسها از صندوق بازنشستگی و حقوق زیر خط فقر خود و فضای سرکوب و اختناق در جامعه دست به تجمع و اعتراض زده اند و خواستهای خود را بروشنی بیان کرده اند. حکومت اسلامی و دزدان حاکم پاسخی به خواستها و اعتراضات بازنشستگان نداده اند و در مقابل خواستهای بحق بازنشستگان شانه بالا می اندازند. باید وسیعا از خواستهای بازنشستگان حمایت کرد و صدای آنها را در کل جامعه پژواک داد. باید کاری کرد که حکومت مفتخوران حاکم مجبور شود به خواستهای انسانی بازنشستگان پاسخ دهد.

پیش بسوی اعتصابات کارگری

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ شهریور ۱۳۹۸، ۲۷  اوت ۲۰۱۹  

https://www.facebook.com/shahla.daneshfar.9/videos/pcb.10216871347190767/10216871340150591/?type=3&theater

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …