حزب کمونیست کارگری: تجمع سراسری کارگران ساختمانی بهمراه استادکاران مقابل مجلس اسلامی

ساعت ده صبح امروز سه‌شنبه پنجم بهمن‌ماه جمع‌هایی از کارگران و استادکاران ساختمانی که از شهرها و استان‌های مختلف به تهران آمده بودند، در اعتراض به شرایط سخت کار و معیشتی خود مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. یک خواست فوری کارگران ساختمانی حذف پرداخت سهمیه بیمه آنها و تایید نهایی اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی توسط مجلس اسلامی و بیمه شدن تمامی کارگران و استادکاران ساختمانی که در نوبت بیمه هستند، میباشد بدون هیچ بهانه و سهمیه بندی از جمله خواستهای مهم این کارگران است.


علاوه بر این دو مطالبه مهم، کارگران ساختمانی در بیانیه خود به مناسبت تجمع این روز برخواستهای فوری زیر تاکید کرده اند: “صدور دستورالعمل‌های قاطع و کاربردی در الزام کارفرمایان به رعایت مسائل ایمنی در صنعت ساختمان و کاهش حوادث ناشی از کار در این صنعت، بهره مندی کارگران ساختمانی از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور و غرامت ایام بیماری، لغو دستورالعمل‌های یک طرفه سازمان تامین اجتماعی بر علیه کارگران ساختمانی از قبیل حذف بیمه کارگران تاسیسات، لوله کش آب و لوله کش گاز، عدم قطع بیمه کارگران به بهانه‌ عدم پرداخت بیمه به مدت ۳ماه، عدم واگذاری بازرسی کارگران ساختمانی به کارگزاری‌ها (که کوچکترین تخصصی ندارند)، کاهش پرداخت حق بیمه ۳۵ سال برای کارگران ساختمانی و تذکر به وزارت راه و شهر سازی، وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در جهت به رسمیت شناختن تشکل‌های کارگری.


کارگران ساختمانی یک بخش محروم کارگران هستند و علیرغم کار در شرایط بسیار سخت و زیان آور، همان بیمه بسیار نازل تامین اجتماعی که بعد از ده سال پیگیری کارگران، در سال ۸۷ در مجلس اسلامی تصویب شد، دو سال است که شمول آن به آنها متوقف شده و با صدور بخشنامه هایی قطع گردیده است. در نتیجه صدها هزار کارگر ساختمانی که هر روز در خطر صدمات کاری هستند از بیمه تامین اجتماعی این صندوق به یغما رفته توسط حکومتیان محرومند .


در تجمع این روز کارگران معترض پلاکاردها و بنرهایی در دست داشتند که خواستهایشان را بیان میکردند. روی برخی بنرها نوشته هایی نظیر “معیشت، منزلت حق مسلم ماست ” ، “سفره خالی، بیمه ها قطع، امان از بیکار”، توجه ها را بخود جلب میکرد.


حزب کمونیست کارگری ایران
۵ بهمن ۱۴۰۰، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …