حزب کمونیست کارگری: حضور خانواده ها در تجمعات اعتراضی

اطلاعیه خبری:
اخباری از اعتراضات گسترده کارگری

  • امروز سوم شهریور کارگران کنتور سازی قزوین که در اعتراض به تعویق پرداخت ٢٦ ماه مزد و وضعیت بلاتکلیف کارخانه همراه با خانواده های خود در آبیک حضور یافته بودند، با بستن راه خودروی نوبخت رئیس سازمان بودجه که تحت عنوان هفته دولت از این شهر دیدن میکرد، خواستار حقوق معوقه خود شدند. یک نقطه قدرت کارگران کنتورسازی قزوین در اعتراضاتشان حضور فعال خانواده ها است. که بارها همراه با خانواده های خود تجمع داشته اند. کارگران کنتورسازی همچنین در روز دوم شهریور همراه با کارگران اخراجی عوارضی قزوین مقابل استانداری تجمع کردند. مراجع دولتی همچون استانداری و اداره کار در قزوین که یکی از شهرهایی است که مراکز کارگری بسیاری در آن واقع شده است، همواره محل تجمع و اعتراض کارگران است. کارگران کنتور سازی قزوین طی یکماه اخیر تجمعات متعددی بر سر خواستهایشان داشته اند.
  • روز دوم شهریور کارگران سنگ آهن بافق یزد در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد و حق بیمه خود و قراردادهای موقت کاری دست به تجمع زدند. ۵۰۰۰ کارگر سنگ معدن بافق تجربه ای غنی از دو اعتصاب طولانی مدت در سال ۱۳۹۳ دارند. اعتصاب ۳۹ روزه کارگران در اواخر اردیبهشت تا اوایل تیرماه ۹۳ و سپس اعتصاب طولانی مدت آنها که در مرداد همان سال جریان یافت، و نفش درخشان خانواده ها در این اعتصابات و تحصن آنها مقابل فرمانداری برای آزادی دستگیر شدگانشان یکی از تجربیات درخشان جنبش کارگری است و امروز با چنین پشتوانه ای کارگران بافق یزد دست به اعتصاب زده اند.
  • روز ٢ شهریور کارگران تراورس ورامین با گرفتن جلوی حرکت قطار اعلام کردند که تا این شرکت دستمزدهای معوقه آنها را پرداخت نکند، اعتراض و اعتصاب آنها ادامه خواهد داشت. در همین رابطه در روز اول شهریور ‌ کارگران راه آهن در کرج، کردان، هشتگرد، آبیک و زیاران دست از کار کشیدند. روز ٣٠ مرداد نیز کارگران شرکت گسترش آهن راه که زیر مجموعه راه آهن است با خواست رسمی شدن قراردادهایشان مقابل مجلس اسلامی تجمع داشتند. شرکت های قرار دادی راه آهن حقوق کارگران را پرداخت نمی کنند و راه آهن وعده پاسخ به خواستهای کارگران را داده اما این وعده نیز عملی نشده است. در حال حاضر در تمامی نواحی راه آهن کارگران چندین ماه حقوق و حق بیمه خود را طلب دارند. این موضوع به موجی از اعتراضات در میان این کارگران دامن زده است. علاوه بر پرداخت دستمزدهای معوقه، کارگران راه آهن خواستار حذف شرکت های پیمانی و قراردادهای مستقیم و رسمی کاری هستند.
  • ظهر روز دوم شهریور از ساعت ۲تا ۵ بعدازظهر کارگران پاکدشت به همراه خانواده های خود در اعتراض به ۱۸ سال بلاتکلیفی زمینهای پروژه “امیرالمومنین” و بالاکشیدن پولهایشان مقابل فرمانداری تجمع کرده و اعلام کردند که تا وقتی جواب نگیرند هر روزه در ساعت ٦ عصر در این مکان تجمع خواهند داشت. قرار تجمع ثابت هر روزه همراه با خانواده یک ابتکار جالب از سوی این کارگران برای پیگیری مطالباتشان است. در این روز تجمع کنندگان با شعار مسئول بی کفایت استعفا ، استعفا فریاداعتراضشان را بلند کردند.
  • روز شنبه ۱ شهریور ماه، شماری از پرستاران بیمارستان‌های استان اصفهان، دراعتراض به تعویق پرداخت دستمزد خود مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. پرداخت معوقات مزدی از جمله پرداخت حق کرونا، اصلاح روند تعداد مرخصی استعلاجی در دوره‌ی بیماری و استخدام رسمی آن ها در بیمارستان خواستهای فوری این پرستاران است.
  • روز ١ شهریور کارگران شهرداری لالی در اعتراض به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق و ۶ ماه حق بیمه بار دیگر مقابل شهرداری تجمع کردند.
    پیش بسوی اعتصابات سراسری
    پیش بسوی ایجاد شوراها
    حزب کمونیست کارگری ایران
    ٣ شهریور۱۳۹۹، ٢٤ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …