شانزدهمین روز اعتصابات سراسری کارگران پیمانی نفت

اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ١٨:
اعتصاب کارگران پیمانی در نفت هر روز دامنه اش گسترده تر شده و ابعاد سراسری تری بخود میگیرد. امروز ٢٦ مرداد کارگران پالایشگاه پتروشیمی ایلام در شرکت پالایش گاز (IGTC) نیز به اعتصاب پیوستند. هم اکنون فارهای مختلف عسلویه با ٢٠٠٠ کارگر در اعتصاب به سر میبرند. اعتصاب در فازهای عسلویه از جوشکاران شروع شد و بسرعت دامنه اش گسترش یافت. اعتصاب کارگران جوشکار و فیترها در فاز ١٤ کنگان نیز ادامه دارد و کل فازها نیمه تعطیل هستند.
همچنین شب گذشته شماری از جوانان شاغل در پروژه های نفت و گاز جنوب در ایذه که در روز ١٤ مرداد وارد اعتصاب شده ومحل کارشان را ترک کرده اند، دست به تجمع زدند و از خواستها و مطالباتشان دفاع کردند.
تلاش وتقلای پیمانکاران برای تضعیف این اعتصابات و تفرقه در صفوف کارگران اعتصابی همچنان ادامه دارد. اما کارگران هوشیارانه مقابل این تفرقه افکنی ها ایستاده و بر خواستهای خود تاکید میکنند. از جمله در برابر وعده و وعیدهای توخالی پیمانکاران مبنی بر افزایش حقوقها، کارگران پیمانی نفت خواست افزایش حقوقها به ١٢ میلیون را بطور سراسری اعلام کرده اند. اعتراض کارگران نفت به سطح نازل حقوقها و تعویق پرداخت آن، قراردادهای موقت پیمانی، نداشتن امنیت شغلی، عدم ایمنی محیط کار و پایین بودن استانداردهای زیستی در خوابگاه ها است. این کارگران اعتراض خود را با هشتگ دفاع از حقوق و با کارزار نه به قراردادههای موقت به جلو میبرند و این خواستها در واقع خواست بخش های مختلف کارگری از جمله کارگران دیگر مراکز کارگری، معلمان و پرستاران قراردادی نیز هست.


در راستای همین مطالبات روز گذشته ٢٥ مرداد جمعی ازکارگران پروژه‌ای پایپینگ و سیویل پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه‌های سراسر کشور طی نامه ای سرگشاده به مقامات کشور و سران سه قوه، خواستهایشان را رسانه ای کردند. از جمله خواستهای اعلام شده کارگران در این نامه اعتراضی اینهاست: پرداخت ماهیانه و بدون وقفه دستمزدها همراه با دیگر مزایای کاری، پرداخت حق بیمه و محاسبه آن مطابق کار انجام شده و نه پرداخت متفاوت بر اساس تقسیم کارگران به کارگر ساده و استاد کاران و کارگر ماهر و فنی، کاهش ساعت کار روزانه از ده ساعت به هشت ساعت، باتوجه به آلودگی مناطق صنعتی و بیماری‌های خطرناک در اکثر پروژه‌های نفت و گاز، رعایت قانون اقماری ۱۴روز کار و ۱۴روز استراحت (هم اکنون ٢٤ روز کار و ٦ روز مرخصی)، برکنار کردن پیمانکاران جزء که با ثبت شرکت و گرفتن کارهای بزرگ، از پرداخت مزایای کامل و حق و حقوق نیروها خودداری می‌کنند و سود میلیاردی که حقوق و مزایای کارکنان است را می‌بلعند، پرداخت سایر مزایای شغلی از جمله بدی آب و هوا، عیدی، سنوات، حق اولاد، بن کارگری و بیمه تکمیلی، حذف بندهای قراردادهای تحمیلی مبنی بر اخراج بدون حقوق کارگرانی که کمتر از ١٥ روز کار میکنند و حذف بندی که براساس آن در صورت اعتراض شفاهی کارگر به کم بودن دستمزد و مزایا و شرایط بد خوابگاه، او بدون گرفتن مزد اخراج و در لیست سیاه قرار میگیرد، حق ایجاد سندیکا و ارائه تسهیلات ویژه بانکی و خرید مسکن و خودرو و تهیه اقلام جهیزیه فرزندان با کمترین بهره بانکی برای نیروهای اجرایی درپالایشگاه پتروشیمی و نیروگاهها مطابق مشاغل لیست اکیپ مرتبط به پایپینگ.


این خواستها در عین حال تصویر روشنی از ابعاد استثمار گسترده کارگران توسط پیمانکاران و کارفرمایان مفتخور در مراکز نفتی و وابسته به آن و کشیدن کار برده وار از گرده کارگران پیمانی بدست میدهد. اکنون کارگران نفت در برابر این بساط چپاول ایستاده اند. از کارگران نفت وسیعا باید حمایت کرد.
پیش بسوی اعتصابات سراسری


پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٦ مرداد۱۳۹۹، ١٦ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …