حزب کمونیست کارگری: فراخوان رانندگان کامیون و ماشین های سنگین به اعتصابی سراسری

اطلاعیه خبری

رانندگان کامیون و ماشین های سنگین در اعتراض به کاهش هر روزه سطح زندگی خود بخاطر افزایش سرسام آور قیمت ها و شرایط سخت کاری و جاده های نا امن قرار است وارد اعتصابی سراسری شوند. فراخوان این اعتصاب از سوی “اتحادیه هماهنگ کننده اعتراضات رانندگان” در هفدهم مرداد ماه منتشر شده است. شرایط بسیار سخت و مرگبار کار، یکه تازی مافیای چپاولگر حاکم و دلال بازی ها در بخش حمل و نقل، گرانی سرسام آور قطعات و عدم تامین مایحتاج رانندگان از سوی دولت و نیز عدم واکسیناسیون رانندگان و خانوده هایشان در برابر بیماری مرگبار کرونا از جمله موضوعات مورد اعتراض رانندگان کامیون است. در فراخوان آنها به اعتصاب اعلام شده است که این اعتصاب برای بدست آوردن حقوق از دست رفته شان است و از همه رانندگان در سطح سراسری خواسته شده است که همگی دست از کار بکشند و و ارد اعتصاب شوند. افزایش مستمری بازنشستگی رانندگان با توجه به تورم و افزایش قيمت‌ها، ارتقاﺀ سطح امنیت در جاده‌ها، نظارت بر کارمزد دریافتی شرکت‌های حمل، کاهش کمیسیون باربری و نوسازی ناوگان باری، تعيين سهميه سوخت ناوگان حمل‌ونقل و تحويل به رانندگان و كاميون‌داران به طور ثابت، ‌ كاهش نرخ عوارضی اتوبان‌ها، ‌ كنترل اعلام بار در سالن‌های اعلام بار و نوسازی، ‌ تشکیل تشکل های رانندگان و کامیون‌داران از طریق انتخابات آزاد، ‌ ايجاد تسهيلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پايانه‌های شهری و مرزی از خواستهای رانندگان کامیون است. بعلاوه مشخص کردن شرایط بیمه و بازنشستگی، واکنسیون رانندگان ناوگان حمل و نقل و رانندگان تاکسی و اتوبوس و نیسان بار و کامیونداران از جمله خواستهای دیگری است که توسط رانندگان کامیون در این دور از اعتصاباتشان اعلام شده است.

رانندگان کامیون در سال ۹۷ نیز با مطالباتی از این نوع، اعتصاب سراسری قدرتمندی را بر پا داشتند که نمونه شورانگیزی از اعتصابات سراسری را به نمایش گذاشت و دامنه اش به بیش از ٢٠٠ شهر کشیده شد. ابعاد وسیع این اعتصاب، سازمانیافتگی آن، فضای اتحاد و همبستگی ای که بر آن حاکم بود، از جمله خصوصیات مهم اعتصاب سراسری رانندگان بود و تجربیات آموزنده ای هم برای خود این کارگران و هم برای کل جامعه در پی داشت. امروز با چنین گنجینه ای از تجربه است که رانندگان کامیون به استقبال اعتصاب سراسری دیگری میروند. در پیامی در گروه تلگرامی کارگران نیشکر هفت تپه با امضای ” جمعی از کارگران هفت تپه در بخشهای مختلف” آنها با رانندگان کامیون اعلام همبستگی کرده اند. در بخشی از این پیام همبستگی چنین آمده است.:” درد همه جا یکی است و درمان اتحاد کارگری است. رانندگان زحمتکش کامیون و ماشین های سنگین قرار است برای خواستهای دهها بار گفته شده و برآورده نشده شان مجددا وارد اعتصاب شوند. حرف همه کارگران از راننده و معدنچی تا فولادکار و نساج و خودروساز و نفت و گاز یکی است. درد و غم نان داریم. درد و غم دارو و درمان داریم. در میان کرونا برای یک لقمه نان کار میکنیم. جانمان را در کف دست گذاشتیم برای نان. همه میدانیم این مشکلات قابل حل است اگر متحد باشیم، اگر روی پای خودمان بایستیم. رانندگان عزیز و شریف، دل کارگران هفت تپه با شما و بخشهای مختلف طبقات کارگر و زحمتکش است. اتحاد کارگری درمان هر دردی است. برای مبارزه تان آرزوی موفقیت داریم”.

همبستگی های مبارزاتی با بخش های مختلف اعتصابی در جامعه یک گام مهم در تقویت آنها و برای رفتن بسوی اعتصابات سراسری است. از اعتصاب رانندگان باید وسیعا حمایت کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰ اوت ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …