حزب کمونیست کارگری: نفتگران به اعتصاب ادامه میدهند: روز ۲۲

اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ٢١
به کارزار دفاع_ از_ حقوق بپیوندید!
روز اول شهریور اعتصاب همزمان و گسترده کارگران در ۱۲ استان و در دهها مرکز نفت و گاز و پتروشیمی وارد بیست و دومین روز خود شد. کارگران پیمانی چندین پالایشگاه نیز جزو اعتصابیون هستند. شرکتهای پتروشیمی آپادانا و پایپینگ و بسیاری از شرکت ها در پارس جنوبی که هزاران کارگر را در بر میگیرد تماما تعطیل هستند. این اعتصابات بتدریج به حوزه های تازه ای گسترش می یابد و حکومت و پیمانکاران را در برابر کارگران به دست و پا انداخته است. از یکسو کارگران اعتصابی را به اخراج و دستگیری تهدید میکنند و از سوی دیگر شاهد عقب نشینی ها و وعده و وعیدها هستیم. بطور مثال علیرغم اینکه در برخی شرکت ها پیمانکاران زیر فشار اعتصاب کارگران ناگزیر به پرداخت حقوقهای معوقه آنها شده اند، اما کارگران اعتصابی پرداخت حقوق معوقه را حق بلامنازع خود دانسته و بر روی خواستهای اساسی ای که در کارزار دفاع_ از_ حقوق خود اعلام کرده اند به اعتصابشان ادامه میدهند. در جاهایی چون پتروشیمی مرجان و سبلان کارفرمایان شروع به استخدام کارگران قراردادی کرده اند. شرکت دی پلیمر آرین در این هفته با حقوق ٩ میلیون تومان کارگر فیتر جدید استخدام کرد. همینطور خبرها از افزایش حقوق جوشکاران شرکت جهان پارس مهران در میدان نفتی آذر حکایت دارد. از سوی دیگر در این هفته کارفرمایان با ورود به صفحات مجازی برخی از کارگران که همکاران خود را به اتحاد و ادامه اعتصاب تشویق کرده اند، آنها را مورد تهدید و توهین قرار داده اند. کارگران اعتصابی اعلام کرده اند که بزودی اسامی و عکس این کارفرمایان و افرادی از این دست را علنی خواهند کرد و اگر عذرخواهی نکنند از آنها شکایت خواهند کرد. این تلاشها نتوانسته است مانع ادامه و گسترش اعتصاب هزاران کارگر پیمانی نفت شود.
کارگران نفت با یک مجموعه خواست با هشتگ # دفاع_ از_ حقوق وارد این اعتصابات شده اند و علاوه بر خواست لغو قراردادهای موقت برده وار، بر خواستهایی چون پرداخت بموقع حقوق ها و تسویه حساب تمامی طلبهای کارگران و حق بیمه آنان، افزایش دستمزد ها و از جمله افزایش آن به دوازده میلیون، استاندارد بودن خوابگاهها و بهبود فوری وضعیت آنها، کاهش ساعت کار و پایان دادن به امنیتی کردن محیط های کارشان تاکید دارند. در همین راستا کارگران پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه‌های سراسر ایران طی نامه ای سرگشاده به مقامات حکومتی بار دیگر بر مطالبات خود تاکید کردند.
در برابر این اعتصابات درماندگی حکومتیان هرروز بیشتر عیان و آشکار میشود. برای نمونه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت که خود از مجریان پروژه استخدام کارگران بصورت موقت بوده است، در مورد این اعتصابات ناتوانی خود را اعلام کرده و به کل حاکمیت هشدار داده و میگوید: “من کاری نمی توانم بکنم” و “همه باید وضع کشور را در نظر بگیریم”.
هم اکنون اخبار اعتصابات کارگران نفت عمدتا از سوی نیروهای مدافع کارگران پخش میشود و این خود یک نقطه اتکای مهم برای شکل دادن به شبکه های همبستگی کارگری در سطح جامعه در دفاع از کارگران نفت بوده است. اما اطلاع رسانی مستقیم و فعالتر از سوی خود این کارگران به جامعه و سطح جهانی بسیار ضروری است. مدیای اجتماعی ابزار کارآیی در خدمت این کار است و تجربه اعتصاب درخشان نیشکر هفت تپه درسهای خوبی در این راستا برای همه کارگران و از جمله کارگران نفت دارد. کارگران نفت به کانال مستقل مبارزاتی خود در مدیای اجتماعی و اطلاع رسانی هر روزه از اعتراضات و خواستهایشان نیاز دارند. ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصابات و نیز تجمع و سخنرانی و بیانیه دادن و جامعه را از نقطه نظرات خود آگاه کردن به اعتصاب قدرت بیشتری میدهد و در حفظ اتحاد کارگران بسیار حیاتی است. برداشتن این گامها در جلب همبستگی وسیع کارگری در سطح جامعه کلیدی است. همانطور که کارگران قراردادی در ایذه تجمع اعتراضی شبانه ای را بر پا کردند. این تجمعات را میشود در تمام پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و نیروگاههای در اعتصاب برپا کرد.
اعتصات کارگران نفت، و اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه که بیش از دوماه است ادامه دارد، فضای مناسبی را برای گسترش اعتصابات در سطح جامعه و دست زدن به اعتصابات فراگیر سراسری فراهم نموده است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
١ شهریور ۱۳۹۹، ٢٢ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …