حزب کمونیست کارگری: چند اعتراض کارگران برای بازگشت به کار و پرداخت دستمزدها

نپرداختن دستمزدها و بیکارسازیهای وسیع که یک نتیجه بحران اقتصادی گسترده ای است که بر اقتصاد ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی حاکم است، هرروز گسترش بیشتری می یابد. کارفرمایان دولتی و خصوصی نیز این شرایط را برای دزدی بیشتر از دسترنج کارگران و بالا کشیدن هرچه بیشتر حقوق و طلبهای آنها بهانه قرار میدهند. تک تک کارگران حق دارند در هر شرایطی از رفاه و معیشت و زندگی انسانی برخوردار شوند. باید متحد و سراسری مبارزه برای پرداخت فوری دستمزدها، بیمه بیکاری به کارگران بیکار و آمده بکار و تامین اجتماعی برای همه افراد را گسترش داد. حرکت متحدانه اول مه کارگران و معلمان گام مهمی در این جهت بود. باید آنرا گسترش داد:

– روز ١٦ اردیبهشت ٩٠ کارگر کارخانه روغن نباتی قو در آستانه دوسالگی توقف تولید در این کارخانه، در اعتراض بە عدم بازگشایی کارخانە و بلاتکلیفی شغلی خود دست به تجمع زدند.  بە گفتە کارگران، در زمان تعطیلی کارخانه به کارگران وعده داده شد که کارخانه با تمام تجهیزاتش به نقطه‌ی دیگری منتقل خواهد شد و کارگران به کار باز خواهند گشت. اما طی این مدت به بهانه نوسازی تمام تجهیزات خطوط تولیدی را فروخته اند و تنها سوله‌های خالی آن در جنوب تهران باقی مانده است. کارگران روغن نباتی قو خواستار بازگشت به کارشان هستند.

– روز  ۱۶ اردیبهشت ۹۸ کارگر چغندرکار در نقده برای چندمین بار در اعتراض به عدم پرداخت یک سال مطالباتشان از سوی کارفرما در مقابل کارخانه قند این شهر تجمع کردند.

– روز ١٥ اردیبهشت کارگران منطقه ۸ شهرداری اهواز به دلیل عدم دریافت  مطالبات ۳ ماهه خود در منطقه نبوت‌ دست به اعتصاب زدند.

– روز ١٥ اردیبهشت  کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در نواحی تهران، اسلامشهر، رباط کریم، فرودگاه، شاهرود و…در اعتراض به دریافت نکردن دوماه حقوق و پرداخت نشدن چند ماه حق بیمه خود دست به اعتصاب زدند.

– بنا بر خبری در ١٥ اردیبهشت با تعطیلی دو معدن چشمه پودنه و کان‌جویان کوهبنان ۸۰۰ کارگر در این دو معدن از کار بیکار شدند. کارگران خواستار بازگشت به کار یا بیمه بیکاری هستند.

– روز ١٤ اردیبهشت  کارگران کارخانه کاغذ پاژ نیشابور دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. به گفته کارگران، کارفرمای این کارخانه به بهانه بوی نامطبوع ناشی از فعالیت های این کارخانه و اعتراض اهالی منطقه، این کارخانه را از شهرک صنعتی خیام واقع در بخش “زبرخان” نیشابور در استان خراسان به منطقه صنعتی بینالود منتقل کرده  و در نتیجه این جابجایی ۱۳۰ کارگر از کار بیکار شده اند.

– روز ١٤ اردیبهشت کارگران کشتی‌های لایروب بندرعباس در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزدها دست به اعتصاب زدند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٦ مه ٢٠١٩ – ١٦ اردیبهشت ١٣٩٨

 

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …