حملات اسرائیل به تظاهرات فلسطینیان در غزه

بی بی سی:با ادامه راهپیمایی و تجمع اعتراضی گروهی از فلسطینیان در مرز نوار غزه با اسرائیل، وزارت بهداری حماس از کشته شدن دست کم پنج نفر و زخمی شدن پنجاه نفر توسط نیروهای اسرائیلی خبر داده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در مورد اخبار وزارت بهداری حماس اظهار نظر نکرده اما گفته است که “دو فرد مظنون” به نیروهای اسرائیلی مستقر در نوار مرزی نزدیک شدند که نیروهای اسرائیلی به سوی آنان تیراندازی کردند. به گفته او، بعضی از تظاهرکنندگان به پرتاب لاستیک مشتعل به سوی مواضع و تانک‌های اسرائیلی مبادرت کردند و نیروهای اسرائیلی با استفاده از گاز اشک‌آور واکنش نشان دادند.

خبر کشته و زخمی شدن فلسطینیان در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر، نواحی مرزی نوار غزه با اسرائیل دستخوش تنش بوده است.

چند هزار تن از فلسطنییان ساکن نوار غزه در نظر دارند با برپا کردن چادرهایی در مناطق مرزی با اسرائیل به مدت شش هفته در این محل تحصن کنند. این تحصن تا ۱۵ ماه مه مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس کشور اسرائیل ادامه خواهد داشت. قرار است در ماه مه، ایالات متحده نیز سفارت خود را رسما از تل اویو به بیت المقدس (اورشلیم) منتقل کند.

تظاهرات و تحصن اعتراضی صبح جمعه با تجمع گروهی از فلسطینیان در نوار مرزی با اسرائیل آغاز شد. روز جمعه مصادف با عید پسح – عید آزادی یهودیان – و آغاز مراسم عید پاک مسیحیان است

متحصنان ورود به مرز و تحصن در آن محل را “راه پیمایی بزرگ” نام داده اند که از امروز، ۳۰ مارس، آغاز شده است. فلسطینیان روز ۳۰ مارس را “روز سرزمین” داده اند. در جریان تظاهراتی در روز ۳۰ مارس ۱۹۷۶، شش شهروند عرب اسرائیل در جریان تظاهرات اعتراضی علیه مصادره زمین در شمال اسرائیل به دست نیروهای امنیتی آن کشور کشته شدند.

سازمان دهندگان راهپیمایی از شرکت کنندگان خواسته اند این تظاهرات را به شکلی مسالمت آمیز و بدون درگیری و خشونت اجرا کنند، با اینهمه، مقامات امنیتی اسرائیل تدابیر امنیتی ویژه ای را در ناحیه مرزی به اجرا گذاشته اند که از جمله شامل استقرار چند دستگاه تانک و سربازان تک تیرانداز است. اسرائیل به تظاهرکنندگان هشدار داده به نوار مرزی نزدیک نشوند.

مقامات امنیتی اسرائیل نگران آن هستند که در جریان ازدحام مردم در نزدیکی مرز، افراد مسلح فلسطینی برای انجام عملیات مسلح وارد خاک اسرائیل شوند.

هدف این تظاهرات تاکید بر خواست فلسطینیان برای بازگشت به اسرائیل است.

روز ۱۴ مه سال ۱۹۴۸، با خروج نیروهای بریتانیایی از بندر حیفا، شورای خلق یهود ایجاد کشور مستقل اسرائیل را اعلام کرد. فلسطینیان روز ۱۵ مه را روز فاجعه (یوم النکبة) می‌نامند.

در سال ۲۰۰۷ میلادی، پس از چند ماه درگیری بین شبه نظامیان جنبش اسلامگرای حماس و ماموران امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی، نفرات حماس توانستند ماموران تشکیلات خودگردان از این بخش از سرزمین فلسطینیان اخراج کنند و عملا یک دولت جدای از تشکیلات خودگردان را در آن تشکیل دهند. از آن زمان، تشکیلات خودگردان، که جامعه بین المللی آن را نماینده تمامی فلسطینیان می داند، اداره امور سرزمین های فلسطینی در کرانه باختری رود اردن، و دولت حماس اداره امور نوار غزه را در دست داشته اند.

اینرا هم بخوانید

بدهی ۴۴ هزار میلیاردی آموزش و پرورش به فرهنگیان

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که آموزش و پرورش ۴۴ هزار میلیارد تومان بدهی به …