حملات دولت اتیوپی به شهر «مکله» مرکز تیگرای

آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی، از آغاز ‘مرحله آخر’ عملیات ارتش علیه نیروهای شبه‌نظامی منطقه تیگرای واقع در شمال این کشور خبر داده است. او گفت که ارتش سعی خواهد داشت که به غیرنظامیان در شهر مکله، مرکز تیگرای، آسیبی وارد نیاورد.

نخست‌وزیر اتیوپی به جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، تی‌پی‌ال‌اف، که این منطقه کوهستانی را در کنترل خود دارد ۷۲ ساعت مهلت داده بود که تا روز چهارشنبه (۲۵ نوامبر) تسلیم شوند اما این گروه بر مبارزه تاکید دارد.

آبی احمد علی همچنین از حدود ۵۰۰ هزار نفر ساکن مکله خواست که از خانه های خود خارج نشوند.مقامات ارشد سازمان ملل متحد درباره پیامدهای این درگیری ها برای غیرنظامیان محلی هشدار داده اند.میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به بی بی سی گفته است که مردم شهر مکله در معرض خطر جدی قرار دارند.

خانم باشله با بیان اینکه “احتمال نقض جدی حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی” وجود دارد گفت که “ما واقعا از وضعیت خطرناک به خصوص برای غیرنظامیانی که در مکله گیر افتاده اند، نگران هستیم.”

گزارش شده که در درگیری‌های هفته‌های اخیر نیروهای تی‌پی‌ال‌اف با نیروهای دولت مرکزی صدها نفر کشته و هزاران نفر آواره شده‌اند.

هرچند دولت می‌گوید نیروهایش تا به حال چند شهر و آبادی را به کنترل خود درآورده اند، راستی‌آزمایی این اطلاعات دشوار است زیرا از آغاز این بحران، ارتباط تلفنی و اینترنتی در این بخش از اتیوپی قطع شده است.

دولت اتیوپی روز پنجشنبه (۲۶ نوامبر) اعلام کرد که در نواحی تحت کنترل خود چهار اردوگاه برای آوارگان برپا کرده است و در بین آنها کمک های بشردوستانه تقسیم می کند.

مقامات دولتی همچنین از ایجاد یک گذرگاه ویژه برای عبور غیرنظامیان و کمک های بشردوستانه خبر داد. این در حالیست که مقام های سازمان ملل متحد در اتیوپی از وجود چنین گذرگاهی ابراز بی اطلاعی کرده اند.

از طرف دیگر، دانیل برهانه،‌ روزنامه نگار و فعال سیاسی،‌که در شهر مکله بسر می برد به بی بی سی گفته است که هنوز نشانه ای از یک حمله نظامی به این شهر نمی بیند و مغازه ها‌، کافه ها و رستوران های شهر تقریبا ‘پر از مردم هستند ‘.

سه نماینده اتحادیه آفریقا برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک به آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، سفر کرده اند اما دولت اتیوپی میانجی گیری خارجی را رد کرده زیرا این درگیری را یک مساله داخلی می خواند. دولت مرکزی همچنین به نمایندگان اتحادیه آفریقا اجازه سفر به تیگرای را نداده است .

تی‌پی‌ال‌اف برای چند دهه بر ارتش و حیات سیاسی اتیوپی سیطره داشت تا اینکه آبی احمد علی در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید و تغییرات عمده‌ای اعمال کرد.

آقای آبی سال پیش ائتلاف حاکم، متشکل از چندین حزب از مناطق مختلف با قومیت‌های مختلف را منحل کرد و آنها را در یک حزب واحد ملی گنجاند اما تی‌پی‌ال‌اف حاضر به مشارکت در آن نشد.

تنش میان این گروه با دولت فدرال در ماه سپتامبر شعله‌ور کشید؛ زمانی که تیگرای از ممنوعیت رای‌گیری که اعلام شد بابت همه‌گیری کرونا بوده، سرپیچی کرد و انتخابات برگزار کرد. نخست‌وزیر اتیوپی این رای‌گیری را غیرقانونی خواند.

دولت تیگرای اصلاحات نخست‌وزیر را تلاش برای قدرت بیشتر دولت مرکزی و تضعیف ایالات منطقه‌ای می‌داند.

نخست‌وزیر اتیوپی هم می‌گوید که مقام‌های تی‌پی‌ال‌اف، حاکمیت او را تضعیف می‌کنند.

آبی احمد علی این گروه را به حمله به یک اردوگاه نظامی نیروهای فدرال در روز ۴ نوامبر متهم کرد و آن را “خیانت” خواند. او سپس دستور عملیات نظامی علیه تی‌پی‌ال‌اف را داد.

تی‌پی‌ال‌اف دست‌داشتن در حمله به اردوگاه نیروهای دولتی را تکذیب می‌کند.

پنج دانستنی درباره تیگرای:

۱. این منطقه، مرکز امپراتوری آکسوم بوده که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های جهان باستان شناخته می‌شود. این پادشاهی زمانی قدرت‌مندترین دولت واقع‌شده بین امپراتوری‌های ایران و روم بوده است.

۲. بقایای شهر آکسوم به عنوان میراث جهانی از طرف سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. در این منطقه باستانی که تاریخش به ۲۱۰۰ تا ۳۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، ابلیسک، قلعه، گورهای سلطنتی و یک معبد دارد که برخی باور دارند تابوت عهد در این معبد قرار دارد.

۳. بیشتر مردم تیگرای از مسیحیان ارتدوکس اتیوپی هستند. تاریخ مسیحیان این منطقه به ۱۶۰۰ سال پیش می‌رسد.

۴. زبان اصلی این منطقه، تیگرایی است که یک گویش سامی است و دست‌کم هفت میلیون نفر به آن سخن می‌گویند.

۵. کشت اصلی این منطقه، کنجد است که به آمریکا، چین و کشورهای دیگر صادر می‌کنند

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …