حمله ترکیه به شمال سوریه، فردا نشست شورای امنیت

ادوغان در توییتی از آغاز عملیات ارتش این کشور در شمال شرق سوریه خبر داده است.

ترکیه نام عملیات نظامی خود در شمال سوریه را “چشمه صلح” گذاشته است. شبه‌نظامیان متحد ترکیه در شمال سوریه هم در این عملیات شرکت دارند.

چند شهر و روستا در شمال سوریه هدف حمله جنگنده‌های ترکیه و همین طور گلوله‌باران توپخانه‌ای قرار گرفته‌اند. بنابر این گزارش‌ها جنگنده‌های ترکیه اهدافی را از جمله در راس‌العین (سرکانی) و تل ابیض بمباران کرده‌اند.

دولت ترکیه می‌گوید به دنبال ایجاد یک “منطقه امن” در مرز سوریه در داخل خاک این کشور است و قصد دارد نیروهای کرد را که “گروه تروریستی” می‌خواند از این منطقه خارج کند.

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست فرانسه و بریتانیا فردا پنج‌شنبه ۹ اکتبر برای بررسی وضعیت در شمال سوریه جلسه اضطراری برگزار می‌کند.

آقای اردوغان گفته است که عملیات چشمه صلح، ناقض تمامیت ارضی سوریه نیست و “مردم این منطقه را از چنگال تروریسم نجات خواهیم داد.” دولت سوریه پیشتر چنین عملیاتی را خلاف حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود خوانده بود.

نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گویند جنگنده‌های ترکیه مناطق غیرنظامی را بمباران کرده‌اند و از کشته شدن غیر نظامیان در این حملات خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از ساکنان تل ابیض از شنیدن صدای انفجار و گریختن ساکنان از شهر گزارش داده است.

نیروهای کرد از آمریکا خواسته‌اند با ایجاد منطقه پرواز ممنوع مانع از حملات جنگنده‌های ترکیه را بگیرد. اما به گزارش رسانه‌های آمریکایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به نظامیان این کشور دستور داده در این درگیری دخالت نکنند.

واکنش‌ها به عملیات ترکیه

دولت فرانسه حمله ترکیه به شمال سوریه را به شدت محکوم کرده است.

به گفته وزیر امور اروپایی فرانسه این کشور به همراه آلمان و بریتانیا در حال تهیه بیانیه‌ای مشترک هستند که در آن به صراحت عملیات نظامی علیه کردها در شمال سوریه را محکوم کنند.

آلمان با انتقاد از حمله ترکیه گفته است که این اقدام خطر بازگشت داعش و به هم زدن بیشتر ثبات منطقه را به دنبال دارد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، هم از ترکیه خواسته عملیات نظامی علیه کردها را متوقف کند.

در آمریکا لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که عموما به عنوان متحد آقای ترامپ شناخته می‌شود، تهدید کرده است که کنگره آمریکا ترکیه را وادار به دادن “هزینه‌ای سنگین” خواهد کرد. او همچنین هشدار داده که این اقدام بازگشت داعش را “تضمین می‌کند.”

آقای گراهام پیشتر هم گفته بود که در صورت حمله ترکیه به شمال سوریه، به همراه یک سناتور دموکرات طرح تحریم ترکیه و اخراج این کشور از ناتو را ارائه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که واحد توپخانه‌‎ای ترکیه پایگاه‌ها و انبارهای مهمات “یگان‌های مدافع خلق” را که عمدتا از نیروهای کرد سوریه تشکیل شده، هدف قرار داده‌اند.

در صورت ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال سوریه، احتمال درگیری مستقیم آنها با نیروهای کرد مستقر در این منطقه که از متحدان آمریکا هستند، وجود دارد.بی بی سی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش در تصمیمی جنجالی اعلام کرد که نیروهای این کشور را از شمال شرق سوریه خارج می‌کند.

نیروهای کرد منطقه که مورد حمایت آمریکا بودند این تصمیم را “خنجر از پشت” خواندند.

کردها که نقشی اصلی در بیرون راندن نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را در آن منطقه داشتند می‌گویند تخلیه منطقه، خطر قدرت گرفتن دوباره این گروه را در پی دارد.

ترکیه قصد دارد منطقه‌ امنی به عمق ۳۲ کیلومتر در مرز ۴۸۰ کیلومتری خود با سوریه ایجاد کند و بخش بزرگی از ۳.۶ میلیون پناهنده سوری در خاک ترکیه را به آن منتقل کند.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …