حمله پلیس فرانسه با گاز اشک‌آور به معترضان جلیقه زردپوش

میان پلیس و معترضان فرانسوی برای دومین هفته متوالی در مرکز پاریس درگیری‌هایی روی داده و پلیس برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

بی بی سی:معترضان که جلیقه‌های زردرنگ می‌پوشند، برای این برخورد پلیس آماده بودند و ماسک بر صورت داشتند.

گروهی از آنها بر زمین زانو زده و با گرفتن دست یکدیگر، در برابر فشار آب مقاومت کردند.

معترضان هم به سوی پلیس تکه‌های سنگ پرتاب کردند. همچنین آنها به سوی نیروهای پلیس رنگ زرد پاشیدند. تا کنون حداقل ۴۰ نفر بازداشت شده‌اند.

پلیس، شانزه لیزه در مرکز پاریس را بسته است.

معترضان عمدتا به سیاست افزایش قیمت سوخت توسط دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه معترض هستند. آقای مکرون می‌گوید این کار را برای مقابله با گرمایش جهانی انجام داده است.

معترضان همچنین به افزایش هزینه‌های زندگی اعتراض دارند.

هزاران نفر تا کنون در این اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند. آقای مکرون با تغییر لحن، اکنون لحنی آشتی‌جویانه در برابر معترضان در پیش گرفته اما گفته است سیاست افزایش قیمت مواد سوختی را لغو نخواهد کرد.

مکرون که برای شرکت در نشست گروه ۲۰ به آرژانتین سفر کرده گفته است این سیاست، بخش کلیدی از استراتژی انرژی فرانسه برای آینده به منظور مقابله با روند گرم شدن زمین است.

او در عین حال خاطرنشان کرده که آماده شنیدن نظرات در این باره است.

این لحن “نرم‌تر” آقای مکرون چندان معترضان را قانع نکرده و این دید میان مردم فرانسه وجود دارد که آقای مکرون با مردم عادی ارتباط برقرار نمی‌کند. محبوبیت او در ماه‌های اخیر به شدت افت پیدا کرده است.

درگیری‌های روز شنبه پیش از آغاز رسمی تظاهرات در مرکز پاریس درگرفت. پلیس با محاصره منطقه توریستی شانزه لیزه، پس از گشتن مردم به آنها اجازه ورود می‌داد.

شماری از بانک‌ها، مغازه‌ها و کافه‌ها که از این تظاهرات باخبر بودند، پنجره‌های خود را پوشانده‌اند.

وزیر کشور فرانسه که از محل اعتراض‌ها بازدید کرده گفته است “۲۰۰ تظاهرکننده آرام در شانزه‌لیزه حضور داشتند.”

او در توییت خود نوشته است ” ۱۵۰۰ آشوبگر” هم در صحنه بوده‌اند.

تظاهرات جلیقه‌زردها از نوامبر امسال آغاز شد. این تظاهرات در ابتدا در اعتراض به افزایش قیمت سوخت بود. اما اعتراض‌ها اکنون به افزایش هزینه‌های زندگی و مالیات بالا و در انتقاد کلی نسبت به سیاست‌های اقتصادی آقای مکرون است.

معترضان از طیف‌های مختلف فرانسه هستند، از راست افراطی تا چپ. آقای مکرون مخالفان سیاسی خود را متهم کرده که تحت پوشش این اعتراض‌ها می‌خواهند جلوی اصلاحات او را بگیرند.

این تظاهرات عمدتا مسالمت‌آمیز بوده ولی یک نفر اخیرا زیر ماشین رفت و جان خود را از دست داد. یک موتور سوار هم چند روز پیش به علت تغییر ناگهانی مسیر یک خودرو کشته شد.

 

اینرا هم بخوانید

نماینده مجلس رژیم از کرج:”با بی‌حجاب‌هایی که از جایی خط نمی‌گیرند مشکل نداریم”!

علیرضا عباسی، نماینده کرج می‌گوید در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛با بی‌حجاب‌هایی که از جایی خط نمی‌گیرند …