حوثی‌ها و ائتلاف عربستان در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک

سازمان ملل متحد برای سومین سال پیاپی، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در نبردهای یمن را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک نگه داشت. شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای حامی دولت یمن نیز در فهرست قرار دارند.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، ائتلافی که ریاض رهبری می‌کند در حملات خود در سال ۲۰۱۸ در یمن مجموعا ۷۲۹ کوک را کشته یا زخمی کرده‌است که تقریبا برابر نیمی از کل تلفات در میان کودکان است.

حوثی‌ها مسئول کشته و زخمی شدن نزدیک به ۴۰۰ کودک معرفی شده‌اند.

آنتونیو گوترش در عین حال گفته شمار کودکان فلسطینی کشته و زخمی شده «عمدتا توسط نیروهای اسرائیلی»، بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ به این سو است.

با این حال خبرگزاری رویترز گفته در این مورد نام هیچ یک از طرف‌ها را در فهرست سیاه ندیده است.

فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک، با نام گزارش «کودکان در نبردهای مسلحانه»، به اجرای اقدام مشخصی علیه کشورها یا طرف‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، نمی‌انجامد. اما انتقاد مشخص و در سطح بین‌المللی از «ناقضان» حقوق کودکان است تا عملکرد خود را تغییر دهند.

این فهرست تقریبا همیشه در میان دیپلمات‌ها بحث‌برانگیز بوده و کشورهایی مانند عربستان و اسرائیل طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند خود را از آن بیرون بکشند.

سفیر عربستان در سازمان ملل در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرده گزارش اخیر به تلاش‌های ائتلاف برای حفظ امنیت کودکان در جنگ یمن اشاره کرده‌است: «جان هر کودکی گران‌بها است».

عبدالله معلمی در عین حال منابع و اطلاعاتی که به تهیه گزارش انجامیده را زیر سوال برده است.سازمان ملل نام حوثی‌های مورد حمایت تهران در یمن را نیز در فهرست دیگر خود از ناقضان حقوق کودکان قرار داده است، در کنار شبه‌نظامیان حامی دولت یمن که مورد حمایت عربستان است و گروه القاعده در شبه‌جزیره عربی.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …