حکومت اعدام در منگنه جنبش دادخواهی – درباره کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷

سی و سه سال از کشتار هزاران زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ توسط جمهوری اسلامی می گذرد. تاریخ جمهوری اسلامی پراز جنایت و کشتار است. اما بدون شک قتل عام مخفیانه هزاران زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ یکی از سیاه ترین لحظات حیات ننگین این حکومت است. هئیت های مرگ مطابق فرمان مستقیم خمینی جنایتکار به زندانهای مختلف ایران رفتند و تحت عنوان “دادن عفو” جان هزاران زندانی سیاسی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند و یا محکومیتشان تمام شده بود را گرفتند. در دادگاههای فقط چند دقیقه ای تصمیم می گرفتند چه کسانی را بکشند. فتوای خمینی چنین مقرر کرده بود: “رحم بر محاربان ساده‌اندیشی است، قاطعیت اسلام در برابر دشمنان خدا از اصول تردیدناپذیر نظام اسلامی است، امیدوارم با خشم و کینه انقلابی خود نسبت به دشمنان اسلام رضایت خداوند متعال را جلب نمایید، آقایانی که تشخیص موضوع به عهده آنان است وسوسه و شک و تردید نکنند و سعی کنند اشداء علی الکفار باشند.” بسیاری از کسانی که طبق فرمان خمینی جانی به قتل رسیدند جوانانی بودند که نه به دلیل فعالیت مسلحانه، آنطور که رژیم ادعا می کند، بلکه فقط به دلیل داشتن اعلامیه ای اعدام شدند…


جمهوری اسلامی تلاش زیادی کرده که این قتل عام هولناک را از حافظه تاریخی مردم پاک کند. ولی تاکنون موفق نشده است. یک اقدام جمهوری اسلامی در این راستا تخریب گورهای دسته جمعی بی نام و نشانی است که اعدام شدگان در آنها به خاک سپرده شده اند. بنا به گزارش عفو بین الملل این اقدامات شامل مسطح سازی بوسیله بولدوزر، ساخت جاده و ساختمان، انباشت زباله و یا ساخت قبرهای جدید در محل گورهای جمعی بوده است. علیرغم از بین بردن عامدانه آثار و شواهد این جنایت، هنوز کشتار زندانیان سیاسی یک موضوع مهم در جامعه ایران و حتی جامعه بین المللی است.
یک دلیل این امر وجود جنبش گسترده دادخواهی در ایران است که پیشقراولان آن خانواده های جانباختگان و اعدام شدگان بوده اند. کسانی که هرگز از مبارزه باز نایستاده اند و قبل از هرچیز به دنبال این بوده اند که بدانند عزیزان آنها را چه زمانی، چگونه و چرا کشتند و اجسادشان را کجا دفن کردند. خانواده هایی که هنوز داغشان تازه است و بدنبال محاکمه همه عاملین این جنایات هستند. جنبش دادخواهی در چند سال گذشته همراه با گسترش اعتراضات عمومی برای سرنگونی جمهوری اسلامی نیرومند تر شده است و در سطح جهانی نیز همراه بیشتری یافته است. در دسامبر ۲۰۲۰ گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از جمله اگنس کالامار، گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های فراقانونی، سریع یا خودسرانه و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران “در اقدامی بی‌سابقه” به دولت جمهوری اسلامی هشدار دادند تخلفات حقوق بشری پیشین و ادامه‌دار این کشور در مورد پرونده کشتار زندانیان در تابستان سال ۱۳۶۷ می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود و اگر این تخلفات ادامه یابد، تقاضای تحقیقات بین‌المللی خواهند کرد.


یک واقعه مهم دیگر که موفقیت بسیار بزرگ برای جنبش دادخواهی بود دستگیری حمید نوری در کشور سوئد و دادگاهی کردن او به دلیل مشارکت در کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ است. محاکمه حمید نوری از دهم اوت ۲۰۲۱ در استکهلم آغاز شده است و انتظار می رود تا آوریل سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. این اولین باری است که کسی به دلیل مشارکت در قتل هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در یک دادگاه بین المللی محاکمه می شود. تا همینجا و در جریان این دادگاه با استناد به اسناد و مدارک فراوان و و توضیحات جان بدربردگان جزئیات زیادی از جنایت هولناک تابستان ۱۳۶۷ روشن شده است. این حقیقت که جمهوری اسلامی چگونه با قساوت و بی رحمی با زنان و مردان آزادیخواه ایران برخورد کرده است اکنون در مقابل چشم همه جهانیان گذاشته شده است. حتی جهان بینی و ایدئولوژی پوسیده ای که پشتوانه چنین جنایاتی بوده است از نظر دادگاه پنهان نمانده است. این دادگاه فقط محاکمه شخص حمید نوری نیست بلکه محاکمه جمهوری اسلامی است. با محکومیت حمید نوری در این دادگاه راه برای محاکمه کردن سران جمهوری اسلامی به جرم جنایت علیه بشریت هموارتر خواهد شد.


کشتارهای دهه ۶۰ باید به عنوان یک فاجعه اجتماعی و یک جنایت دهشتناک علیه بشریت در سطح جهانی، در افکار عمومی جهانیان و در نزد دولتها و نهادهای بین المللی نیز شناخته و محکوم شود. همه آمرین و عاملین مستقیم و غیرمستقیم این جنایت و از جمله ابراهیم رئیسی که خود عضوی از “هیأت مرگ” بود باید بازداشت و محاکمه شوند. می توان با بسیج افکار عمومی جهان علیه جمهوری اسلامی کاری کرد که هیچ دولتی نتواند با آفرینندگان هولوکاست اسلامی مماشات کند، جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی هر چه بیشتر تحت فشار قرار گیرد و این رژیم جنایتکار به عنوان قاتل مردم ایران طرد و منزوی شود. همراه با خانواده های دادخواه با صدای بلند اعلام می داریم که هرگز جنایات جمهوری اسلامی را نه فراموش خواهیم کرد و نه خواهیم بخشید.
۱۹ شهریور ۱۴۰۰ – ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …