خانواده معدنکاران« یورت»، مطالبات ما پابرجاست

روز گذشته ١٣ اردیبهشت چهار سال از جان باختن ۴۳ معدنچی در حادثه انفجار درمعدن زمستان یورت در استان گلستان گذشت.در جریان این فاجعه بیش از٧٠ معدنچی دیگر مصدم شده بودند.خانواده ها و بازماندگان می گویند مطالبات بازماندگان معدن‌کاران همچنان بر زمین مانده است.وعده هایی دادند ولی عملی نکردند.خبر گزاری حکومتی مهر در این باره نوشته:”داغ فراموش نشدنی زمستان یورت؛آرزوی معدن‌کاران، بی‌هوا بر باد رفت/ شهادت جان‌باختگان احراز نشد.”

هم اکنون در آستانه چهارمین سالگرد جانباختگان، سخنان حکایت از آن دارد که بخش زیادی از پا برجا است. هنوز بنیاد شهید و امور ایثارگران موضوع شهادت این جانباختگان را احراز نکرده و مقصران حادثه هم به سزای عمل خود نرسیده‌اند.همچنین هرچند مبالغی به عنوان دیه و حقوق و مستمری در نظر گرفته شده اما طبق گفته خانواده‌ها رقم منظور شده، بسیار ناچیز است.

یکی از جانباختگان حادثه «مجید طالبی سوسرایی» که هنگام فوت، ۳۸ سال سن داشت، پدر وی به خبرنگار مهر گفت: اردیبهشت هر سال که فرا می‌رسد خاطرات تلخ معدن زمستان یورت دوباره زنده می‌شود.

حاج ابراهیم سوسرایی افزود: هنگامی که خبر حادثه در روستای سوسرا پیچید نیمی از مردم روستا به سوی معدن رفتند زیرا اعضای خانواده شان در آن معدن مشغول به فعالیت بودند.

از وعده مسئولان خسته شده و امیدی به تحقق خواسته‌های خود نداریموی با بیان اینکه ۶ نفر از جوانان روستا در این حادثه مظلومانه شهید شدند، گفت: چهار سال است که فرزندان این منطقه در راه تولید و استخراج زغال سنگ و خدمت به کشور جان خود را از دست دادند و مدیران خبر داده بودند که به عنوان شهید از خانواده‌ها حمایت می‌کنند اما با وجود مراجعات مکرر تاکنون تلاش‌ها هیچ ثمری نداشته است.

سوسرایی اظهار کرد: خانواده جانباختگان از پیمانکار معدن شکایت کرده و با وجود مراجعات مکرر به دستگاه قضائی هیچ رأی و دادنامه‌ای به خانواده‌ها داده نشد و صرفاً خانواده‌ها از طریق تلویزیون متوجه شدند که متخلف چه کسی است.

وی گفت: مستمری در نظر گرفته برای بازماندگان تا قبل از سال جدید بسیار ناچیز بوده و هم اکنون مقادیری به آن اضافه شده است.

خانم سوسرایی مادر این شهید هم گفت: زمانی که برای جانباختگان حادثه سیل گمیشان عنوان شهادت محرز شد ما انتظار داشتیم که موضوع شهادت فرزندان ما هم به نتیجه برسد و در این راه از همه مسئولان استانی انتظار کمک داریم.

وی با یادآوری شدت اندوه و ماتم خود افزود: در چهار سال گذشته حتی یک بار هم از مسیر منتهی به زمستان یورت عبور نکرده‌ام زیرا دیدن معدن یادآور غم از دست دادن جگرگوشه ام است و تحمل آن را ندارم.

از وعده مسئولان خسته شده‌ایم

پدر یکی دیگر از جان باختگان که حاضر به بردن نام خود نشد هم به خبرنگار مهر، گفت: از وعده مسئولان و مدیران در خصوص حل مشکلات خسته شده‌ایم و دیگر امیدی به تحقق مطالبات نداریم.وی با گِله از احراز نشدن شهادت و مستمری پایین بازماندگان، افزود: بیمه رد شده برای معدنکاران در قالب عناوینی همچون کتابدار، جوشکار، خیاط و غیره بوده و به همین دلیل مستمری ناچیزی به بازماندگان تعلق می‌گیرد.

سعید مازندرانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستا ن هم در خصوص مطالبات بازماندگان حادثه معدن زمستان یورت گفت: در زمینه “احراز شهادت” ما مکاتبات لازم را انجام دادیم ولی این پروسه دست ما نیست و باید مسئولان ارشد استان آن را پیگیری کنند و وزارت کار در این زمینه نقشی ندارد. در زمینه مقصران حادثه قوه قضائیه رای نهایی را صادر کرده و مقصران هم مشخص هستند.وی در ادامه گفته کار معدن بسیار سخت بوده و سعی می‌کنیم افراد با سابقه ۲۰ سال بازنشسته شوند که تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر مشمول این طرح شده‌اند.

مازندرانی در خصوص سابقه بیمه کارگران هم گفت: ممکن است فردی ساعات کمتری در معدن حضور داشته و یا کارفرما بیمه را کامل رد نکرده باشد.عمده مشکلات بیمه مربوط به سال ۸۵ است که معادن به صورت پیمانکاری بوده و نواقصی در پرونده‌ها و بیمه کارگران وجود دارد که البته بخش زیادی از آنها استخراج شده و به صورت اقساط واریز شده است.طبق گفته وی ۲ هزار و ۵۰۰ معدنکار در گلستان مشغول فعالیت هستند.با وجود همه مشکلات و تنگناها همچنان تعداد زیادی از جوانان منطقه در اعماق چند صد متری سطح مشغول به فعالیت بوده و خانواده این افراد هر صبح نگران هستند که رفتن از آنها به معدن بازگشتی دارد یا خیر.

آرزوی معدن‌کاران، بی‌هوا بر باد رفت/ شهادت جان‌باختگان احراز نشد
آرزوی معدن‌کاران، بی‌هوا بر باد رفت/ شهادت جان‌باختگان احراز نشد

اینرا هم بخوانید

روایت ایلنا از اخراج١٠٠ کارگر پالایشگاه پارس جنوبی

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر گفت: چند روز پیش …