ختنه زنان و دختران سنتی ضد انسانی

١٧ بهمن روز مبارزه با ختنه زنان است. در این رابطه  می خواهم نکات کوتاهی در مورد نا قص سازی زنان را اشاره کنم. ختنه زنان ودختران مبحثی بسیار قدیمی است. ریشه‌های آن به مصر باستان بر می‌گردد اما در همه نقاط جهان رواج دارد. در زنان این عمل بدین صورت است که طي آن بخشی از آلت تناسلی زنانه به‌خصوص كليتوريس و لب‌های آن بريده می‌شود و ميل جنسی در زنان را تا حد بسيار بالايی نابود می‌کند.

انواع و روش ختنه در دختران

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی ختنه، قطع آلت تناسلی و یا ناقص سازی جنسی زنان به ۴دسته تقسیم می‌شود: برش اطراف کلیتوریس که در ایران این نوع بیشتر انجام می‌شود. قطع کلیتوریس یا بخشی از آن . این نوع ختنه به ختنه فرعونی معروف است در واقع قطع بخشی یا دوختن دو طرف است. نوع آخر که بیشتر در میان قبایل آفریقای مرکزی رایج بوده عبارت بوده است از هرگونه عمل خطرناک دیگر بر روی آلت تناسلی زنان.

عوارض ناشی از ناقص سازی جنسی ختنه کردن

درد، خونريزی، شوك،اين عمل بدون بيهوشی عمومی يا موضعی انجام می‌گرفته است. به دلیل درد زیاد دختران از خروج ادرار جلوگیری ‌می‌کنند. جراح که معمولاً از پیرزن‌های روستایی هستند صدمات ارگانی به شخص وارد میکنند. دردهای شدید در زمان دوران پریود ماهانه، عفونت‌های مکرر در دستگاه تناسلی و تخمک‌ها، عفونت در دستگاه ادرار و کلیه‌ها، خطرهای مختلف در هنگام زایمان ناشی از خونریزی و عفونت، ايجاد جوش گاه (اسكار) در قسمت بریدگی‌ها با طول و گستردگى زياد و  مشکلات نازایی و بارداری و با شدت بیشتر هنگام وضع حمل، از بین بردن لذت جنسی بعنوان یکی از مهمترین تمایلات داده شده انسانی، سندرم بی‌اعتمادی و اضطراب در میان دختران کوچکی که خانواده‌هایشان ناگهان آن‌ها را به زیر تیغ  سالخورده ای فرستاده‌اند شعله‌ور شده و آنان را دچار افسردگی‌های شدید می‌کند. طبق تحقیفاتی که در کشور فنلاند انجام شده ومن خود نیز در آن شرکت داشتم بعنوان پرستار از هر ٧ زن از کردستان ٣ نفر ختنه شده بودند و همانطور که در بالا اشاره شد در اثر آن زنان دچار مشکلات فراوانی شده اند و این امر باعث شده که مسئولین امر در این رابطه اگر فرد خود بخواهد با انجام عمل ترمیم بتوانند به این زنان کمک کنند.

 

١٧ بهمن  ٩٥

 

ایسکرا  ٨٧٠

 

اینرا هم بخوانید

ایسکرا می پرسد: بمناسبت هشت مارس روز جهانی زن. عزیزه لطف الهی پاسخ میدهد

ایسکرا: هشت مارس روز جهانی زن در راه است. زنان طی چهار دهه حاکمیت سیاه …