خروج هزاران غیرنظامی از غوطه شرقی در اطراف دمشق

رادیو آلمان:خروج “بزرگترین موج” غیرنظامیان از غوطه شرقی

رسانه‌ها به نقل از شاهدان عینی از خروج هزاران غیرنظامی از منطقه غوطه شرقی در اطراف پایتخت سوریه خبر می‌دهند. صلیب سرخ جهانی می‌گوید که کاروانی امدادی وارد بزرگترین شهر این منطقه شده است.

تلویزیون المیادین لبنان، هوادار دولت سوریه، روز پنجشنبه (۱۵ مارس/ ۲۴ اسفند) گزارش داد که نیروهای دولتی سوریه در آستانه تسلط کامل بر شهر حموریه در بخش جنوبی غوطه شرقی است. منطقه غوطه شرقی آخرین مقر بزرگ مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در اطراف پایتخت – دمشق – است و نیروهای دولتی از نزدیک به یک ماه پیش عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری آن آغاز کرده‌اند.

المیادین در گزارش خود زنان، مردان و کودکانی را نشان داده که پتو و کیف و چمدان به‌دست به سمت مواضع نیروهای دولتی در حموریه می‌گریزند.

خبرگزاری فرانسه شمار غیرنظامیان متواری از غوطه شرقی را هزاران تن اعلام کرده و آن را “بزرگترین موج خروج غیرنظامیان” از این منطقه از زمان آغاز عملیات نیروهای دولتی سوریه توصیف کرده است. ارتش سوریه از حموریه گذرگاهی برای خروج غیرنظامیان گشوده است.

بیشتر بخوانید: یونیسف: بیش از هزار کودک در عرض دو ماه در سوریه کشته شده‌اند

بنا بر اعلام ارتش روسیه، تا کنون ۴ هزار غیرنظامی از طریق گذرگاه بشردوستانه از غوطه شرقی خارج شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش می‌دهد که بیش از ۳ هزار غیرنظامی از حموریه به سمت مواضع نیروهای دولتی گریخته‌اند. رامی عبدالرحمان، مدیر این نهاد، هم تأیید کرده که این موج غیرنظامیان، نخستین موج بزرگ متواریان از غوطه شرقی است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین گزارش داده که در نیمه‌شب چهارشنبه بخش جنوبی غوطه شرقی – بنا بر تقسیم نیروهای دولتی سوریه – هدف چندین حمله هوایی و توپخانه‌ای بوده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اطلاعات خود را از کنشگران سوری حاضر در محل جمع‌آوری می‌کند. این نهاد یکی از منابع مهم خبری در جنگ سوریه است که درستی بخشی از اطلاعات آن را منابع خبری رسمی نمی‌توانند به صورت مستقل تأیید کنند.

ورود غذا و اقلام امدادی به دوما

نیروهای دولتی سوریه منطقه غوطه شرقی را به سه بخش تقسیم کرده و دایره محاصره هر بخش را مدام تنگتر می‌کنند. در روزهای نخستین هفته جاری امکان خروج شماری مجروح و بیمار از غوطه شرقی فراهم شد.

حال سازمان صلیب سرخ جهانی اعلام کرده که ۲۵ کامیون مایحتاج امدادی وارد بخش شمالی – بنا بر تقسیم نیروهای دولتی سوریه – شده و به شهر دوما در شمالی شرقی سوریه رفته‌اند. سخنگوی صلیب سرخ جهانی می‌گوید که این کاروان امدادی از جمله خوراک لازم برای ۲۶ هزار و ۱۰۰ نفر برای یک ماه را حمل می‌کند.

بخش شمالی در کنترل “جیش الاسلام”، بزرگترین گروه شورشی در غوطه شرقی است. دوما بزرگترین شهر منطقه غوطه شرقی است.

مسکو و دمشق می‌گویند که نیروهای آنها تنها شبه‌نظامیان مسلح را هدف می‌گیرند و می‌کوشند حملات خونین شبه‌نظامیان به دمشق را متوقف کنند. آنها همچنین شبه‌نظامیان را به استفاده از سپر انسانی محکوم می‌کنند. شبه‌نظامیان این اتهام را رد می‌کنند.

روسیه در کنار ایران و حزب‌الله لبنان از رژیم اسد حمایت می‌کند.

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …