خروج چند دیپلمات از جلسه سخنرانی وزیر دادگستری ایران در ژنو

BBC

در جریان سخنرانی علیرضا آوایی وزیر دادگستری ایران در سی و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، معترضان ایرانی در ژنو تظاهرات و چند دیپلمات جلسه را ترک کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای آوایی در این جلسه “کاستی های هولناک” در شورای حقوق بشر و در سایر سازوکارهای سازمان ملل را محکوم و واشنگتن و سایرین را به “بهره برداری از مساله حقوق بشر برای مقاصد سیاسی” متهم کرد.

گزارش ها حاکیست که مارگو والستروم، وزیر خارجه سوئد، از جمله چند دیپلمات اروپایی بود که جلسه را ترک کردند.

سوئد اخیرا به احمدرضا جلالی، پزشکی که به اتهام جاسوسی در ایران محکوم به اعدام شده، شهروندی اعطا کرده است. آقای جلالی پیش از سفر به ایران و بازداشتش در دانشگاهی در سوئد کار می کرد.

هنگام برگزاری این جلسه حدود ۱۵۰ نفر با پرچم گروه های مخالف جمهوری اسلامی و شعار “آوایی را دستگیر کنید” در مقابل مقر سازمان ملل تظاهرات کردند.

آمریکا هم قبلا به برنامه سخنرانی این مقام ایرانی اعتراض کرده بود.

علیرضا آوایی از ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ رئیس کل دادگستری تهران بوده و اتحادیه اروپا او را به خاطر مشارکت در دستگیری‌های خودسرانه، نقض حقوق بشر، انکار حقوق زندانیان و افزایش اعدام‌ها، در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌ است.

مخالفان حکومت ایران می‌گویند که آقای آوایی در قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ نقش داشته است. زندانیان سیاسی دهه شصت در زندان‌های دزفول و اهواز شهادت داده‌اند که علیرضا آوایی در سال ۱۳۶۷ عضو هیات مرگ این زندان‌ها بود.

از آنجا که سوئیس بخشی از اتحادیه اروپا نیست علیرضا آوایی امکان سفر به این کشور را پیدا کرد. منع سفر از جمله تحریم های اتحایه اروپا علیه اوست.

آقای آوایی یکی از صد نفری است که این هفته در جریان اجلاس سالانه شورای حقوق بشر سخنرانی می کنند.

او بعد از سخنرانی حاضر نشد به سوال خبرنگاران درباره انتقادهای حقوق بشری پاسخ دهد.

شادی صدر وکیل و فعال حقوق زنان در صفحه فیسبوک خود نوشت: “سخنرانی امروز آوایی به نمایندگی ایران در صحن شورای حقوق بشر ملل متحد زخمی عمیق نشاند بر دل خانواده های جان باختگان کشتار ۶۷ و همه کسانی که این فرد در نقض حقوق بشرشان نقش داشته است.”

او اضافه کرد که “این تصاویر یک بار دیگر به ما یادآوری می کند که تا چه حد سازمان ملل متحد و سازوکارهای حقوق بشری اش هنوز بیشتر بازیچه ای هستند دست دولت ها تا مرهمی بر زخم ملت ها.”

پیشتر در هفته جاری نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، اقدام شورای حقوق بشر در دادن اجازه سخنرانی به او را “مایه شرم” خواند و این مقام ایرانی را به “بعضی از بدترین مواد نقض حقوق بشر در ایران” متهم کرد.

آقای آوایی در سخنرانی خود از تصمیم آمریکا به خاطر شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کرد و آن را “نشانگر نقض فاحش حقوق بشر” فلسطینی ها توصیف کرد.

او همچنین از سیاست های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در محاصره یمن انتقاد کرد.

آقای آوایی در دفاع از سابقه حقوق بشر ایران گفت که این کشور قوانین جزایی را به طور کامل اصلاح کرده تا حقوق متهمان افزایش یابد.

او اشاره کرد که متمم های افزوده شده به قوانین مواد مخدر، که مبنای بسیاری از احکام اعدام است، به کاهش این نوع مجازات منجر شده است.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …