شکایت پناهجویان ایران از بدرفتاری پلیس ترکیه

گروهی از پناهجویان ایرانی در ترکیه می‌گویند ماموران پلیس در برخورد با آنها به خشونت دست زده‌اند.

این پناهجویان می گویند بیرون اداره مهاجرت شهر “دنیزلی” در ترکیه صف کشیده بوده‌اند تا کارت شناسایی‌شان را تمدید کنند اما “یک مامور پلیس علیه یکی از پناهجویان از اسپری فلفل استفاده کرده است.”

آنها می‌گویند ایرانی‌هایی که منتظر رسیدگی به درخواست پناهندگی شان در ترکیه هستند، چه از نظر امکانات و چه از نظر برخورد مسئولان وضع خوبی ندارند.

کی از این پناهجویان به بی‌بی‌سی فارسی گفت که هر بار برای تمدید کارت شناسایی باید از شب قبل جلوی اداره مهاجرت صف بایستیم تا صبح شماره بهمان برسد.

به گفته این زن پناهجو شرایط کار و زندگی در ترکیه سخت‌تر شده است و : “از ایران فراری و اینجا هم در یک باتلاق گرفتار شده‌ایم. زندگی در ترکیه خیلی خیلی سخت شده است.”

مرز مشترک ایران و ترکیه و سهولت سفر به این کشور برای ایرانیان به دلیل لغو روادید، از دلایل سیل پناهجویان ایرانی و افغان متقاضی پناهجویی در ترکیه است.

بر اساس اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد, روند ثبت درخواست های پناهندگی برای کشورهای سومی، از طریق سازمان ملل از تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۸ در ترکیه تمام شده است و فقط اداره کل مهاجرت ترکیه، مسئول ثبت نام و بررسی پرونده های پناهجویان است.

جواد متولی، روزنامه نگار و عضو تحریریه ایران وایر از ترکیه به بی‌بی‎سی فارسی گفت: “برخورد خشونت بار پلیس ترکیه با پناهجویان قبلا سابقه داشته است. از جمله در زمانی که پناهجویان در مقابل ساختمان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تجمع کرده بودند.”

به گفته آقای متولی: “از شش ماهه دوم سال گذشته میلادی که رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی در ترکیه به اداره های مهاجرت شهرهای مختلف ترکیه سپرده شده است، اوضاع سخت‌تر شده است و اداره‌های مهاجرت شهرهای ترکیه آمادگی بررسی این همه تقاضا را ندارند و زمان رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی مشخص نیست.”

آقای متولی می‌گوید که از سوی دیگر ایرانیانی که هنوز موفق به ثبت درخواست پناهندگی خود نشدند حتی برای اجاره خانه با مشکلاتی رو به رو هستند.

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال دو در محورهای ریلی رشت، قزوین، ابیک، زیاران، کوهین، کوهندژ

اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال دو که در محور ریلی رشت، قزوین، …