خطر اعدام سه جوان در اصفهان و  خیزش مردم علیه اعدام

روز گذشته ۲۷ اردیبهشت بدنبال انتشار خبر ملاقات حضوری خانواده های سه جوان معترض محکوم به اعدام در زندان دستگرد اصفهان به اسامی مجیدکاظمی، #صالح_میرهاشمی #سعیدیعقوبی و خطر اجرای قریب الوقوع اعدام، اعتراضات به اعدام در سراسر کشور گسترش یافت. در این شب مردم بسیاری از اصفهان در مقابل زندان دستگرد جمع شدند تا جلوی اعدام این سه جوان را بگیرند. در تهران نیز شعاردهی های شبانه گسترش یافت و مردم علیه حکومت اعدام و کشتار فریاد زدند و شعار دادند.  

. مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی سه معترضی هستند که در پرونده موسوم به “خانه اصفهان” به اعدام محکوم شده‌اند و فرجام‌خواهی این متهمان در دیوان عالی کشور رد شده است.

روز گذشته آنها  در پیامی از زندان از مردم طلب کمک کردند و نوشتند: “از همشهریان و هموطنان عزیز تقاضا داریم، نگذارید ما را بکشند. ما به یاری شما نیاز داریم. بچه‌های ایران: سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی” . 

مادر #سعید_یعقوبی نیز با  گفتن اینکه امشب به ما ملاقات آخر را دادند. با انتشار ویدئویی خواستار حمایت مردم برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام فرزندش شد. فراخوانهای مردمی برا ی تجمع شبانه در مقابل زندان دستگرد داده شد و در پاسخ به آن تجمع بزرگی از مردم برپا شد. بعلاوه در  محلاتی از شهرهای دیگر از جمله در اکباتان تهران این کانون داغ اعتراضات، فریاد مرگ بر دیکتاتور، حکومت اعدامی نمیخواهیم نمیخوایم بلند بود. در این شب تلویزیون کانال جدید نیز با برنامه مستقیم خود مثل همیشه صدای اعتراض مردم و در کنار خانواده های سه جوان زندانی محکوم به اعدام در دستگرد اصفهان برنامه های ویژه ای داشت و صدای همه مردم  بود.

شماری از مادران جانباختگان در شهر سنندج نیز در پاسخ به درخواست مادر سعید یعقوبی و در مخالفت با اعدام این سه جوان، حمع شدند و پیام دادند و صحنه زیبا و تاریخی ای از همبستگی مردمی را آفریدند. این پیام گوشه ای از کارزار گسترده و سراسری علیه  اعدام ها با هشتگ همه با هم هستیم را به نمایش گذاشت.

خبر اعدام قریب الوقوع سه جوان زندانی در دستگرد بازتاب جهانی بسیاری داشته است.  از جمله در روز گذشته عفو بین المللی نیز با استناد به گفته های خانواده این زندانیان طی بیانیه ای خواستار اقدام فوری و توقف اجرای احکام اعدام این ۳ زندانی شد.

موضوع خطر اعدام این سه جوان چند روزی است در رسانه ها مطرح شده و مردم بشدت نگران و خشمگین هستند و در مقابله با  جنایتی دیگر، جامعه به تحرک در آمده و حرکتها و اعتراضات بسیاری شکل گرفته است. خیابانهای منتهی به زندان دستگرد و اطراف زندان مملو از جمعیت مردم و جوانان خشمگین اصفهان بوده که در پاسخ به طلب کمک این سه جوان و خانواده هایشان گرد آمده اند تا  جلوی اعدام این سه جوان را بگیرند.  در شهرهای دیگر نیز مردم با شعار نویسی هایشان، با نصب بنرهای اعتراضی شان در خیابانها و با فریاد “اعدام کنی قیامه” در شعارهای شبانه شان اولتیماتوم خود را میدهند. در کنار اینها بیانیه اعتراضی تشکلهای مختلف همچون ندای زنان ایران، کانون نویسندگان ایران و تشکلهایی از دانشجویان صدای اعتراض این بخشهای جامعه را علیه اعدام ها بازتاب میدهد.

در خارج کشور نیز در کشورهای متعددی آکسیونهای اعتراضی متعددی برپا شد و بازتاب آنها را از جمله در تلویزیون کانال جدید  و دیگر رسانه های نیروهای مخالف حکومت شاهد بودیم.

این تحرکات بطور واقعی خیزش و قیامی مردمی  علیه اعدام ها در تداوم انقلاب و برای ادامه انقلاب است.  اعتراضاتی با این قدرت دربرابر اعدام این سه جوان وعلیه اعدامها حکومت را بشدت به وحشت انداخته است.  از جمله زیر فشار این اعتراضات قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که خبر اجرای حکم اعدام این سه جوان در سحرگاه پنجشنبه صحت ندارد و آنرا تکذیب کرد. اما تا وقتی که لغو حکم اعدام این جوانان رسما اعلام نشود اطمینانی به این گفته ها نیست و همچنان خطر اعدام این سه جوان را تهدید میکند. ضمن اینکه از انتقال شش محکوم به اعدام به اسامی #علی_مجدم، #محمدرضامقدم، #معین_خنفری، #حبیب_دریس، #عدنان_غبیشاوی و #سالم_آلبوشوکه در زندان شیبان اهواز به انفرادی جهت  اجرای حکم اعدام خبر داده میشود. باید از این زندانیان نیز حمایت کرد. اعتراضات و اعتصابات سراسری و فشار سنگین گذاشتن بر گرده حکومت پاسخ محکم به اعدامها و راه پیشروی قدرتمند انقلاب است. با تدارک روزی سراسری برای مقابله با اعدام و کشتار حکومت صف قدرتمند و متحد خود را علیه سرکوبها  و اعدامها شکل دهیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۸ اردیبهشت  ۱۴۰۲،  ۱۸ مه  ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …