خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۱۷:دانشجویان در بیش از  ۹۰ دانشگاه وارد اعتصاب شده اند.اعتراضات خیابانی ادامه دارد

اعتراضات مردمی در کف خیابانها در شهرهای مختلف ادامه دارد. در کنار آن گفتمان اعتصابات سراسری در سطح جامعه قدرت بیشتری پیدا کرده است. در دانشگاه ها فی الحال اعتصابات سراسری شده و بیش از ۹۰ دانشگاه در اعتراض به سرکوبگریها و ادامه بازداشتها و پادگانی شدن دانشگاهها، وارد اعتصاب شده و کلاسهای آنلاینی را تحریم کرده اند. دانشجویان اعلام کرده اند که اگر بازداشت شدگان آزاد نشوند و به سرکوب ها خاتمه داده نشود به اعتراض خود بصورت گسترده تر ادامه میدهند.

در کردستان توسط حزب کمونیست کارگری و دیگر احزاب برای روز شنبه نهم شهریوربار دیگر فراخوان به اعتصاب عمومی داده شده است. این اعتصاب در پاسخ به بمباران اردوگاه احزاب اپوزیسیون و در اعتراض به جنایات حکومت علیه اعتراضات خیابانی در شهرهای کردستان و در سراسر ایران، و در همبستگی با مبارزات در سراسر کشور فراخوان داده شده است. اعتصاب عمومی قبلی در کردستان در ۲۸ شهریور انجام شد و یک اعتصاب سراسری در اعتراض به قتل مهسا امینی بود و نقش مهمی در گسترش فضای اعتراضی در شهرهای کردستان داشت. از سوی دیگر معلمان، کارگران پروژه ای نفت، و کارگران رسمی شاغل در بخش عملیاتی نفت نیز در اعتراض به سرکوبگریها و بازداشتها اولتیماتوم به اعتصاب داده اند و زمزمه های برپایی اعتصاب در میان کامیونداران و کارگران راه آهن نیز شنیده میشود.  برپایی اعتصابات سراسری را  باید به گفتمان کل جامعه تبدیل کرد.

روز گذشته اعتراضات خیابانی در تهران از جمله در خیابانهای توحید، چیتگر، صادقیه، ستارخان، آریاشهر، بلوار کشاورز، نارمک، آزادی، خانی آباد، نازی آباد، نظام آباد، خیابان دماوند، جنت آباد، میدان امام حسین، دارآباد، شهرک فرهنگیان جریان یافت. خبری از تهران حاکی از این است که در میدان امام حسین مردم پایگاه بسیج را آتش زدند. همچنین مردم در شهرهای شیراز، مشهد، سنندج، بندرعباس، نجف آباد، گرمدره البرز، گوهردشت، یزد، سبزوار، کرج، ایلام، قروه، اصفهان  به خیابان آمده و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. بعلاوه شعاردهی شبانه در پشت بامها و خانه ها گسترش یافته است.  در تهران شعار «مرگ بر دیکتاتور» در کوچه‌ها و خیابان‌ها طنین انداز است.

روز گذشته تجمع و راهپیمایی دانشجویان موسسه آموزش عالی سپهر دانشگاه اصفهان با شعار های «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» را شاهد بودیم. همچنین در این روز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جمعی از دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری در اعتراض به سرکوب و بازداشت فراگیر تجمع داشتند.

در سنندج  در سیزدهمین شب اعتراضات علی رغم تشدید فضای سرکوب، اتومبیلها با بوق زدن ممتد اعتراض خود را فریاد میزدند و شب هنگام مردم در خیابان بودند و شعارهای ضد حکومتی از جمله مرگ بر خامنه ای سر دادند. دردارآباد مردم از پشت بامها و خانه های خود فریاد مرگ بر دیکتاتور سر دادند. در آریاشهر مردم در خیابان‌های صادقیه با بوق زدن و راهبندان مانع ورود سرکوبگران شدند و دست به اعتراض زدند. در گوهردشت جوانان مثل شب های دیگر فعالانه تجمع و اعتراض داشتند. در مشهد مردم با بستن خیابان و شعار مرگ بر خامنه ای تجمع کردند و خودروی ماموران رژیم را واژگون نمودند. در نجف‌آباد گزارش میشود که مردم به خیابان آمده و در حد فاصل خیابان‌های امام و میرداماد با ماموران سرکوب درگیر شده‌اند و صدای تیزاندازی در سراسر شهر به گوش میرسید.  

گسترش دامنه اعتراضات به شهرها و محلات بیشتر نیروی حکومت را خسته کرده است. در کلیپی در مدیای اجتماعی شاهد  این هستیم که شماری از بسیجیان با پاره کردن کارت بسیج خود اعلام پیوستن به مردم میکنند.

جمهوری اسلامی نابود باید گردد

حزب کمونیست کارگری ایران

۷ مهر ۱۴۰۱، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

دادستان کل رژیم کاربران شبکه های اجتماعی را تهدید به «برخورد سریع» کرد

*محمد موحدی آزاد، دادستان کل رژیم کاربران رسانه‌های اجتماعی را تهدید به «برخورد سریع، موثر …