خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۴: دامنه اعتراضات مردمی گسترش می یابد.مردم نیروهای سرکوب و مقرهایشان را هدف قرار میدهند

دامنه اعتراضات گسترده تر میشود. روز گذشته از اعتراضات در بیش از صد شهر گزارش کردیم.  مردم در شهرهای دیگری نیز  وارد اعتراض شده و. خیابانها در همه جا به صحنه رودررویی مردم با نیروهای سرکوب تبدیل شده است و در جاهایی جوانان به مراکز نیروهای سرکوب حمله کرده و موتور و ماشین آنها را  به آتش میکشند.  در این درگیری ها بعضا ابزار سرکوب نیروهای انتظامی از جمله گاز اشک آور و شوکر برقی که دست جوانان افتاده آنها را علیه خود سرکوبگران استفاده کرده اند. در فیلمها و تصاویر نیروهایی را می بینیم که به سختی از مردم کتک خورده اند. از جمله در شرق تهران یکی از سرکردگان بسیج توسط مردم بشدت گوشمالی شده بود. خبرها  بعضا از درگیر شدن و کتک کاری خود نیروهای حکومتی با هم گزارش میدهند. یک صحنه جالب از اعتراضات مردمی در شب گذشته ریختن گازوئیل در کف خیابان توسط مردم و  واژگون کردن موتورسواران حکومت بود.

شب گذشته و امروز مردم در شهرهایی چون تهران، سنندج، اسلام آباد غرب، کاشمر، سردشت، مهر شهر کرج، مشکین شهر، کیان‌پارس اهواز، اشنویه، رشت، محمود آباد، قشم، زنجان، کرج، تبریز، ورامین، آمل، همدان،  کوهدشت، مشهد، روستای بالو در ارومیه،  ایلام، نوشهر، نیشابور، نورآباد ممسنی، تبریز، دیواندره، بندرعباس، شیراز،  اردبیل، آبادان، گرمسار به خیابان آمدند و شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

در تهران اعتراضات در خیابان های نظام آباد، بلوار کشاورز ، متروی بهشتی،  صادقیه،  اکباتان صورت گرفت. در نظام آباد جوانان نارنجکهای دودزا و گاز اشک آور بدست آمده از نیروهای سرکوب را به سمت آنها پرتاب میکردند.  بنا بر خبرها جوانان خیابان ولیعصر بین تجریش- پارک ساعی را در کنترل خود داشتند.  در محله نظام آباد مردم شعار میدادند “ما همه مهسا هستیم. بجنگ تا بجنگیم” و خیابان صحنه درگیری مردم با نیروهای سرکوب بود. در بلوار کشاورز مردم معترض با شعار دروغ میگن آمریکاست، دشمن ما همین جاست، فریاد اعتراضشان را علیه حکومت بلند کردند.  در جنت اباد ماشین سرکوبگران را مردم آتش زدند و در نازی آباد نیز تعدادی  از زنان روسری‌های خود را در کانکس آتش‌ گرفته پلیس انداختند.

در فردیس کرج در ساعت یک بامداد امروز اول مهر ماه خیابان در کنترل مردم بود و شعار میدادند: امسال سال خونه، سید علی سرنگونه. در الوند  قزوین تظاهر کنندگان پرچم و سمبلهای حکومت را پایین کشیدند و آتش زدند.  در مشهد نیز مردم در خیابانها شعارهای ضد حکومتی سر دادند و در بلوار معلم میدان معلم ، مجسمه یکی از آخوندهای حکومتی را آتش زدند. در قشم مردم   دادسرای شهر را مورد حمله قرار دادند و  دفتر امام جمعه شهر را به آتش کشیدند. در رشت سبزه میدان و خیابانهای دیگر دست مردم بود و  فریاد “مرگ بر خامنه ای”، “ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما” در فضای شهر طنین انداخته بود. در اشنویە مردم پایگاه بسیج را مورد حمله خود قرار دادند. در همدان همانند بسیاری شهرهای دیگر مردم زن و مرد با نیروهای سرکوبگر حکومت درگیر شده و آنها را فراری دادند. در آمل شب گذشته مردم با نیروهای سرکوب درگیر شدند و آنها را گوشمالی دادند. متاسفانه یکی از جوانان بنام غزاله چلاوی با گلوله سرکوبگران به قتل رسید. 

در کاشمر مردم  با شعارهای کوبنده مرگ بر دیکتاتور، می‌کشم می کشم هر آنکه خواهرم کشت به خیابان آمدند و با سرکوبگران مقابله کردند و خبایانها را بند آوردند. در روستای بالو در ارومیه مردم بسیاری در گرامیداشت  دانش رهنما، که بدست نیروهای سرکوب کشته شد، جمع شده و شعار های ضد حکومتی سر دادند. در ایلام مردم بسیاری در مراسم گرامیداشت محسن قیصری که در  روز چهارشنبه ۳۰ شهریور با  شلیک گلوله سرکوبگران به قتل رسید جمع شدند و یادش را گرامیداشتند. در این مراسم شعار میدادند “مرگ بر دیکتاتور”،” می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت”، “می‌کشم می‌کشم هرآنکه خواهرم کشت” و شعارهای دیگر.

در نوشهر تظاهر کنندگان ماشینهای نیروهای سرکوبگر را به آتش کشیدند. نیروهای حکومتی از ترس به داخل مغازه ها رفته و کرکره ها را  پایین کشیدند. در نیشابور جوانان تندیس خمینی را در میدان موسوم به خمینی تخریب کردند.

امروز اول مهر در تبریز تظاهر کنندگان در  چهارراه شهناز دست به تظاهرات زدند و  با شعار مرگ بر دیکتاتور و دیگر شعارها علیه حکومت فریاد زدند.

با گسترش اعتراضات در دانشگاه ها و پیوستن آنها به اعتراضات مردمی حکومت اعلام کرده است که کلاسها آنلاین برگزار خواهد شد. دانشجویان نیز در کف خیابان همراه با مردم معترض  دارند حماسه می آفرینند.

 از سوی دیگر خبر ها از گسترش دستگیری ها گزارش میدهند. طبق گزارشات دریافتی  در شب گذشته تعدادی از مردم معترض در شهر رودسر بازداشت شدند. همچنین بعد از ظهر روز گذشته پس از برگزاری تجمع دانشجویان دانشگاه تهران، حراست دانشگاه تعدادی از آنان را هنگام خروج از دانشگاه بازداشت کرد و به ساختمان حراست واقع در خیابان ۱۶ آذر انتقال داد و سپس از آنجا به  مکانی نامعلوم منتقل کرد.

یک خواست تظاهر کنندگان آزادی تمام دستگیر شدگان است. تمامی بازداشت شدگان باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. حزب کمونیست کارگری بر ارسال اسامی و مشخصات تمامی بازداشت شدگان در تمام شهرها و پیگیری وضعیت آنان تاکید دارد. با نیروی اعتراضات مردمی میتوان تمامی زندانیان در بند را  از زندانها رها کرد.

طبق گزارشات شمار کشته شدن افزایش یافته و شب گذشته یاسین جمالزاده در رضوانشهر به قتل رسید. حنانه کیا نیز شب ۳۰شهریور در خیابان ستارخان هدف گلوله مستقیم پاسداران قرار گرفت. همچنین غزاله چلاوی  در شهر آمل به قتل رسید. مردم یاد این عزیزان را با گسترش اعتراضاتشان علیه بساط جنایت و سرکوب جمهوری  اسلامی و فریاد آزادی، آزادی گرامی می دارند.

خیزش مردمی ابعاد سراسری بخود گرفته است. تشکلهای مختلف کارگری و بازنشستگان و نهادهای مردمی طی بیانیه هایی حمایت و همبستگی خود را از اعتراضات مردمی اعلام کرده و سرکوبگری های حکوم را محکوم کرده  اند.  از جمله سندیکای شرکت واحد و سه تشکل شورای بازنشستگان ایران، اتحاد سراسری بازنشستگان ایران و گروه بازنشستگان مستقل تهران در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما بازنشستگان، علیه همه وضعیت نفرت‌انگیزی هستیم که شما مسببان در بیش از چهار دهه بر هست و نیست ما مردم آوار کرده‌اید و جدال‌ها قطعی و دوران تعیین تکلیف است.”

حزب کمونیست کارگری در ادامه  قدرتمند جنبش سرنگونی بر گسترش اعتراضات خیابانی در تمام شهرها و مناطق ایران، بر کشاندن اعتراضات به محلات و بر همبستگی مبارزاتی همه مردم  و بر اعتصاب عمومی و سراسری  به عنوان یک حلقه مهم اعتراضات و تقویت و تداوم اعتراضات در کف خیابان تاکید دارد..  

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ مهر ۱۴۰۱، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲

ضمیمه: اسامی برخی از شهرهایی که در آنها تظاهرات جریان داشته و یا دارد:

تهران، پاکدشت، اندیشه فاز یک، اندیشه شهریار، گرمسار، پرند، سقز، سنندج، مریوان،  دیواندره، بانه، پاوه، بوکان، مهاباد، کامباران، پیرانشهر، سردشت، اشنویه، دهگلان،  بیجار، قم، بهبهان، آبادان، اهواز، شوشتر، دزفول، بندر عباس، قشم، آمل، انزلی، لنگرود، بابل، بابلسر، رشت، رضوانشهر، نوشهر، رودسر، تنکابن، شهسوار، ساری، قائم شهر، لاهیجان، شیراز، نورآباد ممسنی، هشتپر، اصفهان، شاهین شهر، زرین شهر، مشهد، بجنورد، قوچان، شیروان، سبزوار، اسفراین، بیرجند، نیشابور، زاهدان، کرمانشاه، دالاهو، اسلام آباد غرب، قروه، نقده، گوهر دشت کرج، فردیس کرج، ورامین، قرچک، رفسنجان، قزوین، اراک، گرگان، گنبدکاووس، سمنان، شاهرود، همدان، نهاوند،  تبریز، ابهر، اردبیل، زنجان، مرند، تالش، ارومیه، تکاب، ایلام، آبدانان، دهلران،  سرابله ایلام،  خرم آباد،  کرمان، سیرجان، بروجرد، رباط کریم، ساوه، سرآسیاب ملارد، علی‌آباد کتول، قصر شیرین، کاشان، کیش، مرودشت، یاسوج، مراغه، کاشمر، مهر شهر کرج، مشکین شهر، محمود آباد، کوهدشت، و یزد. 

اینرا هم بخوانید

فرانسه:۱۵۰ هزار سرباز روس تاکنون در جنگ اوکراین کشته شده‌اند

مقام‌های دفاعی فرانسه تلفات ارتش روسیه در طول بیش از دو سال جنگ جاری علیه …