دادگاه عالی اتحادیه اروپا استرداد مجرمان را مشروط کرد

رادیوآلمان:دادگاه عالی اتحادیه اروپا استرداد مجرمان را مشروط کرد

دادگاه عالی اتحادیه اروپا می‌گوید استرداد مجرم به کشوری که ممکن است رفتاری غیرانسانی با فرد مجرم داشته باشد، ممنوع است. حکم دادگاه عالی اروپا تنها شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌شود.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا پیششرط مشخصی برای استرداد افراد مجرم از یک کشور عضو اتحادیه اروپا به کشور دیگری که عضو این اتحادیه است، تعیین کرد. بر اساس این شرط، تحویل فرد مجرم در صورتی که خطر “رفتاری غیرمنصفانه” با او را در کشور مقصد تهدید کند، مجاز نیست.

این دادگاه به درخواست دادگاه عالی ایالت برمن در آلمان، پرونده فرد مجرمی را بررسی کرده که اهل مجارستان است. مجارستان خواستار استرداد این فرد از آلمان است اما وکیل او در آلمان به دادگاه گفته است که در مجارستان رفتاری غیرمنصفانه و غیرانسانی در انتظار موکل اوست.

دادگاه عالی برمن خواستار روشن شدن محدوده وظایف خود برای تحقیق در چنین پرونده‌هایی شده بود.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ چهارشنبه  (۲۶ ژوئیه/ ۳ مرداد) اعلام کرد استرداد مجرم به کشوری که ممکن است ارزش‌های اتحادیه اروپا را نقض کند، مجاز نیست.

در این حکم تأکید شده که تهدید “خطر جدی و بر اساس شواهد تأییدشده” باید برای دادگاه محرز شده باشد. به عنوان مثال دادگاه باید اطمینان داشته باشد که کشور مقصد به اجرای قوانین خود متعهد نیست.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا در حکم خود تأکید کرده است که تحقیق در مورد “تهدید خطر رفتاری غیرانسانی” به بررسی شرایط حبس در زندان‌های کشوری که فرد مجرم قرار است در آن محبوس شود، محدود می‌شود.

 

این دادگاه پس از بررسی پرونده استرداد دو مجرم، یکی استرداد یک مجرم از ایرلند به لهستان و دیگری استرداد مجرمی از آلمان به مجارستان، این حکم را صادر کرده است.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …