دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل درباره حادثه غزه شد

رادیو فردا:شورای امنیت سازمان ملل جمعه دهم فروردین ماه درباره کشته و مجروح شدن شماری در مرز غزه با اسرائیل تشکیل جلسه داد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار تحقیقات مستقل و شفاف درباره این حادثه شده است.

به گزارش رویترز، فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته است، آنتونیو گوترش از همه طرف های درگیر خواسته است ضمن خویشتنداری، از اقداماتی که باعث افزایش تلفات و آسیب بیشتر به ویژه برای غیرنظامیان می شود، پرهیز کنند.

گزارش ها حاکی است که روز جمعه در نخستین روز از تظاهرات شش هفته‌ای فلسطینیان در امتداد مرزهای نوار غزه با اسرائیل، دست کم ۱۶فلسطینی با آتش نیروهای اسرائیلی کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند.

کویت جمعه خواستار نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی دور تازه خشونت در مرز غزه و اسرائیل شد. این نشست پشت درهای بسته برگزار شده است.

تیبروک زوریهون، یک مقام ارشد سازمان ملل هشدار داده است که احتمالا خشونت ها در مرز غزه و اسرائیل در روزهای آینده تشدید شود.

این در حالی است که وزارت بهداشت حکومت حماس در غزه می گوید در اعتراضات روز جمعه دست کم ۱۶ نفر کشته و در حدود ۱۴۰۰ نفر نیز زخمی شده اند.

در همین زمینه، والتر میلر یک دیپلمات آمریکایی در نشست شورای امنیت طرف های درگیر را به خویشتنداری دعوت کرده و گفته است،عناصر نامطلوب جان غیر نظامیان را به مخاطره می اندازند.

این دیپلمات آمریکایی اضافه کرده است:ما از همه کسانی که (در این رویدادها) دخالت دارند می‌خواهیم در راستای کاهش تنش اقدام کنند.

راه‌پیمایی موسوم به «بازگشت میلیونی» فلسطینی‌ها که با پشتیبانی حماس و سایر سازمان‌های فلسطینی فعال در غزه برنامه‌ریزی شده است، از ساعات نخست بامداد جمعه و همزمان با روز موسوم به «یوم الارض» آغاز شد و بنابر گزارش‌ها «سی هزار نفر»‌ در این تظاهرات شرکت دارند.

«روز زمین» تظاهراتی است که اعراب شهروند اسرائیل و فلسطینیان کرانه باختری و غزه، هر سال در روز سی‌ام ماه مارس، به یاد وقایع خونین اعتراضی سال ۱۹۷۶ برگزار می‌کنند.

اما امسال قرار است که این تظاهرات در طول مرزهای اسرائیل به مدت شش هفته و تا ۱۵ ماه مه، ۲۵ اردیبهشت که سال‌روز استقلال اسرائیل است، ادامه یابد.

حماس با این ادعا که اقدام اعتراضی امسال آنها «مسالمت‌جویانه» است در چارچوب تدارکات برای تداوم تظاهرات در شش هفته پیش رو، ده‌ها چادر با امکانات مختلف در امتداد مرزها با اسرائیل برپا کرده است.

ارتش اسرائیل آتشباری نظامیان خود به سوی «افراد تفرقه‌انگیز» در میان تظاهرکنندگان فلسطینی در چند بخش مختلف در مرزهای غزه و اسرائیل را تایید کرده اما تعداد ۱۶ کشته و بیش از ۱۴۰۰ زخمی را هنوز تایید نکرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل سرهنگ ایال زامیر، فرمانده تیپ جنوب ارتش اسرائیل، ضمن تأکید بر آمادگی ارتش در مقابله با بحران گفت: «تحریکات زیادی از سوی فلسطینی‌ها صورت گرفته که اوضاع را به سوی وخامت می‌برد».

اسرائیل از پنج‌شنبه ده‌ها تک‌تیرانداز خود را برای مقابله با فلسطینی‌هایی که احتمالا بخواهند حصار مرزی را رد کرده و وارد اسرائیل شوند، در طول مرزها مستقر کرده است.

اینرا هم بخوانید

۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور فرسوده است

شرق:طبق آمار‌های رسمی ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در ایران فرسوده هستند.«اگر این روند ادامه پیدا …