*ایرنا،مهدی طائب: برخی میگویند چرا میخواهید حجاب را اجباری کنید؟ پاسخ من این است که ما در دنیا حجاب اجباری نداریم بلکه بیحجابی اجباری داریم / در ایران بیحجابی هرگز نبوده، حتی زمان ساسانیان
حجت الاسلام طائب رییس شورای قرارگاه راهبردی عمار عنوان کرد: در ایران هرگز بیحجابی حتی در دوران ساسانیان براساس نقاشیهای این زمان نداشتیم، به عنوان مثال رضاشاه سرنیزه گذاشت که باید زنان بیحجاب اجباری باشند.
برخی اذعان دارند که چرا میخواهید حجاب را اجباری کنید؛ من در پاسخ میگوییم ما در دنیا حجاب اجباری نداریم بلکه بیحجابی اجباری داریم چرا که حجاب مسئله فطری و ذاتی است.
حجت الاسلام طائب عنوان کرد: در ایران هرگز بیحجابی حتی در دوران ساسانیان براساس نقاشیهای این زمان نداشتیم، به عنوان مثال رضاشاه سرنیزه گذاشت که باید زنان بیحجاب اجباری باشند.
وی با ذکر این نکته که شما دینی در عالم سراغ ندارید که بیحجابی را ترویج کند، عنوان کرد: در تمام ادیان حجاب وجود داشته است، خدای متعال دینش و مومنین به دین خود را در شرایط سخت مورد حمایت قرار میدهد.
******
ایرنا:حجت الاسلام محمدحسین طاهری آکردی دبیر جدید ستاد امر به معروف گفته: بزرگترین ضعف لایحه حجاب این است که از منظر جرمشناسی به آن نگاه کردهاند / کسی که انقلاب را قبول ندارد، نمیتواند بگوید حجاب را رعایت نمیکند؛ همانطور که نمیتواند بگوید کمربند ایمنی نمیبندد و مالیات هم نمیدهد
وی درباره لایحه عفاف و حجاب که از سوی قوه قضاییه نوشته شده و برای تصویب به مجلس ارسال خواهد شد،گفت: شاید بزرگترین ضعف لایحه عفاف و حجاب این است که به صورت میدانی تهیه نشده است. یعنی گروهی کارشناس در گوشهای نشسته و بر اساس مصادیق جرم، از نگاه جرم شناسی به موضوع نگاه کرده و مصادیق بی حجابی، بدحجابی و کشف حجاب را فقط با جرم تشخیص داده اند در حالی که اگر برداشتهای اجتماعی و فقهی را درنظر میگرفتند، بسیار موثر بود.
وی با طرح این سوال که چه مقدار از مسائل شرعی در این لایحه لحاظ شده، افزود: مساله مهم این است که تمام مومنان در این زمینه دغدغهمند شده اند. ما در مقام تصمیم ساز برای نظام نیستیم که بگوییم باید این کار را کرد، ولی میتوانیم به عنوان یک مطالبه گر بخواهیم در این لایحه با همان نگاهی که مطرح شد، یک بازنگری صورت گیرد.
طاهری ادامه داد: مگر میتوان در نظام جمهوری اسلامی تصمیمی گرفت که وصیت نامه شهدا در آن دیده نشود. آنها خون خود را برای این نظام داده اند و خواست عموم مردم و مومنان و حتی خواست کسانی که موافق نظام نیستند را باید شنید. در حکومت امیرمومنان و آن زمانی که اهل کتاب در آن دوره زندگی میکردند، قواعدی وجود داشت و آنها آزاد بودند. امروز کسی که انقلاب را قبول ندارد، نمیتواند بگوید که حجاب را رعایت نمیکند؛ همانطور که اگر کسی انقلاب را قبول ندارد، نمیتواند بگوید کمربند ایمنی را نمیبندد و مالیات هم نمیدهد.
وی افزود: ما معتقدیم کسانی که در قوه قضاییه لایحه عفاف و حجاب را نوشته اند، شاید توجهی به مسائل نداشته اند و میتوان ضمن طرح مسائل این لایحه با مجلس شورای اسلامی و علمای دینی، تعاملی صورت گیرد و آنها نیز لایحه را ببینند. اگر ما این نظام را به عنوان یک نظام اسلامی با این قانون اساسی و اصول موضوعه آن قبول داریم، باید به این نکته توجه کنیم که آیا این لایحه با این اصول موضوعه سازگاری دارد یا نه.