درخواست آمریکا از آژانس برای نظارت همه‌جانبه بر ایران

بی بی سی:نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است که همه توان خود را برای نظارت بر ایران به کار بگیرند.

خانم هیلی گفت: “من به آژانس اعتماد دارم، اما آنها با کشوری سر و کار دارند که سابقه‌ واضحی در دروغ‌گویی و پیگیری برنامه‌های هسته‌ای مخفیانه دارند.”

“ما از آژانس می‌خواهیم که همه توان خود را به کار بگیرند و هر زاویه ممکنی را دنبال کنند تا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تایید شود.”

نیکی هیلی این هفته در سفری به وین با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس انرژی اتمی دیدار کرده و درباره پایبندی ایران به تعهداتش هشدار داده است. ایران ابراز نگرانی‌های آمریکا در این باره را بی مورد دانسته است.

ایران می‌گوید خانم هیلی در سفر به وین قصد داشته آژانس را تحت فشار بگذارد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، دولت آمریکا از بازبینی توافق هسته‌ای با ایران یا سخت‌گیری در اجرای آن می‌گویند.

خانم هیلی در بازگشت به آمریکا در نشستی خبری گفت این که بازرسان آژانس نتوانستند از برخی پایگاه‌های نظامی ایران بازدید کنند مایه نگرانی است.

انتقاد از صلحبانان سازمان ملل در لبنان

نیکی هیلی همچنین از ژنرال مایکل بیری، فرمانده صلحبانان سازمان ملل در لبنان انتقاد کرد و گفت او چشم خود را بر اقدامات مخفیانه ایران برای تسلیح حزب‌الله لبنان بسته است.

خانم هیلی سخنان اخیر فرمانده ایرلندی صلحبانان را نشانه “فقدان خجالت‌آور درک آنچه اطرافش می‌گذرد” دانست و گفت: “حزب‌الله به سلاح‌هایش فخر می‌فروشد، با آنها جلوی دوربین‌ها رژه می‌رود، گزارش‌های دبیر کل سازمان ملل هم این را تایید می‌کند. وقتی فرمانده صلحبانان این را انکار کند، یعنی به تغییر در نیروی صلحبان نیاز داریم.”

اخیرا ژنرال بیری در مصاحبه‌ای گفته است: “من هیچ سندی ندارم و هیچ سندی هم به من ارائه نشده که بدانم در منطقه عملیاتی ما در جنوب لبنان نقل و انتقال سلاح انجام شده باشد.””ما شدیدا در منطقه فعالیم و اگر انبار بزرگی از سلاح وجود داشت، ما از آن مطلع می‌شدیم.”این موضع فرمانده صلحبانان با انتقاد آمریکا و اسرائیل همراه بوده است.

 

اینرا هم بخوانید

اعتراض زنان به حصارکشی در پارک لاله تهران

اعتراض زنان در تهران به حصارکشی در پارک لاله.زنان معترض خطاب به شهردار تهران می‌گویند …