درخواست از پلیس اسکاتلند برای بازداشت رئیسی

روزنامه تایمز، چاپ لندن بریتانیایی گزارش داده که شماری از فعالان حقوق بشر و خانواده‌های اعدامیان از پلیس اسکاتلند خواسته‌اند در صورت ورود ابراهیم رئیسی به گلاسکو برای شرکت در اجلاس تغییر اقلیم، او را به اتهام جنایت علیه بشر بازداشت کند.

خبرنگار این روزنامه می‌گوید با فعالان سیاسی که نامه «رسمی» درخواست بازداشت رئیس‌جمهور ایران را به پلیس داده‌اند، صحبت کرده و آنها این موضوع را تایید کرده‌اند.روزنامه تایمز در هفتم اکتبر به نقل از استران استیونسون، سیاستمدار محافظه‌کار و نماینده سابق اسکاتلند در پارلمان اروپا نوشته که او درخواست رسمی بازداشت رئیسی را به پلیس اسکاتلند تحویل داده است. استیونسون خواستار بررسی اتهامات آقای رئیسی در زمینه «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» شده است.

بیست و ششمین اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل به نام کپنهاگ ۲۶ قرار است در طول بیش از یک هفته در گلاسگو در اسکاتلند برگزار شود. نشست سران کشورها در تاریخ ۱۰ و ۱۱ آبان خواهد بود و به گزارش رسانه‌های ایران ابراهیم رئیسی هم به این نشست دعوت شده است.

استیونسون گفته که پنج نفر از اعضای خانواده زندانیان سابق که تحت شکنجه بوده و اعدام شده‌اند، این درخواست را مطرح کرده‌اند.فعالان حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل اعتقاد دارند که بریتانیا می‌تواند دستور بازداشت ابراهیم رئیسی را صادر کند. آنها به بازداشت آگوستو پینوشه، دیکتاتور شیلی، استناد می‌کنند.

رئیسی متهم است که در اعدام جمعی زندانیان سیاسی در دهه شصت ایران نقش داشته است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل هر دو خواستار تحقیق درباره نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ هستند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …