درخواست مصر از آمریکا برای ایفای «نقش فعال» در روند صلح خاورمیانه

غبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، روز شنبه از آمریکا خواست تا با ایفای نقشی فعال در روند صلح خاورمیانه به از سرگیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها کمک کند.

در بیانیه‌ای که روز شنبه نهم اردیبهشت، و پس از دیدار رئیس‌جمهور مصر با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین منتشر شده، ایفای نقشی فعال در از سرگیری مذاکرات اسرائیلی-فلسطینی از سوی آمریکا، پر اهمیت ارزیابی شده است.

این بیانیه همچنین اضافه می‌کند که آقایان سیسی و عباس، هر دو توافق کرده‌اند که «راه حل دو کشور» تنها راه برای بازگرداندن ثبات به منطقه است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در این باره یادآوری کرده است که محمود عباس چهارشنبه این هفته برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، راهی واشینگتن می‌شود و امید می‌رود گفت‌وگوهایش در واشینگتن به احیای روند راکد مانده صلح خاورمیانه کمک کند.

آقای سیسی در این زمینه تأکید کرده که ابتکار صلح عربی سال ۲۰۰۲ باید مبنایی برای یک راه حل جامع باشد.

ابتکار عربی سال ۲۰۰۲ که توسط عربستان سعودی ارائه و رهبری شد، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در ازای حل مناقشه اسرائیل و فلسطینیان دنبال می‌کرد.

دیدار روز چهارشنبه محمود عباس با دونالد ترامپ، نخستین مواجهه آنها خواهد بود اما در ادامه تماس‌هایی که بین شماری از مقام‌های آمریکایی و رهبری تشکیلات خودگردان در جریان بوده است.

به رغم تلاش‌های ایالات متحده برای احیای روند صلح خاورمیانه، گفت‌وگوهای اسرائیل و فلسطینی‌ها چندین بار، از جمله در دوران زمامداری باراک اوباما، بی‌نتیجه مانده است.

اما آقای عباس که با تازگی در رام‌الله با مایک پومپئو رئیس سی‌آی‌ای، و جیسون گرین‌بلات فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور خاورمیانه دیدار داشته، معتقد است که آقای ترامپ «با جدیت» دستیابی به راه حلی برای مشکل فلسطینیان را در نظر دارد.

آقای ترامپ به فاصله کوتاهی از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش سیاست همیشگی آمریکا در مورد پشتیبانی از راه حل دو کشور را زیر سؤال برد و گفت که حتی ممکن است از راه حل یک کشور هم برای حل این مناقشه حمایت کند.

با این حال او همزمان به اسرائیل هم در مورد خانه‌سازی‌ها در مناطق اشغالی کرانه باختری هشدار داده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …