در باره احتمال مبادله حمید نوری و تحویل او به ایران- حسن صالحی

اخبار نگران کننده ای مبنی بر احتمال مبادله حمید نوری با یک جوان سوئدی زندانی در ایران انتشار یافته است. حمید نوری بعنوان یکی از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در سوئد به حبس ابد محکوم شده است. تلویزیون ۴ سوئد گفته است که یک جوان سوئدی سی ساله که سمتی بلند پایه در یک ارگان بین المللی دارد سال گذشته در سفری به ایران هنگام بازگشت بازداشت شد و در حال حاضر در زندان های جمهوری اسلامی بسر می برد. جمهوری اسلامی می خواهد این جوان را با حمید نوری معاوضه کند. دولت سوئد تاکنون نسبت به این اخبار سکوت اختیار کرده است. وقتی که خبرنگار تلویزیون ۴ سوئد از وزیر امور خارجه این کشور در باره این جوان سئوال کرد وی از اظهار نظر در این رابطه خودداری نمود و بیان داشت که هرگونه اظهار نظر علنی در این باره می تواند “به باز هم پیچیده شدن این پرونده پیچیده” منتهی شود.

اخیرا دولت بلژیک اسدالله اسدی یک از دیپلماتهای رژیم اسلامی در بلژیک را که به دلیل طراحی عملیات تروریستی علیه نیروهای اپوزیسیون در خارج کشور به بیست سال زندان محکوم شده بود تحویل جمهوری اسلامی داد. رژیم اسلامی هم مطابق توافقی که با دولت بلژیک کرده بود یکی از شهروندان بلژیکی را از زندان آزاد کرد. نه این شهروند بلژیکی که آزاد شد و نه آن جوان سوئدی که اکنون در اسارت جمهوری اسلامی است هیچ جرمی مرتکب نشده بودند ولی بعنوان گروگان به ابزاری برای بازی کثیف جمهوری اسلامی و باج گیری رژیم تبدیل شده اند. اکنون با توجه آنچه که دولت بلژیک در معامله شرم آور با جمهوری اسلامی انجام داده است، بیم آن میرود که دولت سوئد نیز حمید نوری را در قبال آزادی آن جوان سوئدی آزاد کند و به جمهوری اسلامی تحویل دهد.

طبعا هیچ انسانی نیست که از آزادی شهروندان بی گناه خارجی که اسیر جمهوری اسلامی هستند خوشحال نشود ولی به همان اندازه هرگونه توافق با رژیم تروریستی جمهوری اسلامی به معنای کمک به تداوم سیاست گروگان گیری و باج گیری حکومت منفور اسلامی است. این نوع معاملات نه فقط علیه مردم ایران است که قربانی این حکومت هستند، بلکه امنیت خود مردم سوئد و بلژیک و دیگر کشورها را نیز بیشتر به خطر می اندازد.

دولت سوئد باید بداند که هرگونه توافق پنهانی با جمهوری اسلامی بر سر تحویل دادن حمید نوری جنایتکار به رژیم، با اعتراض متحدانه همه آزادیخواهان روبرو خواهد شد. مسئله فقط بر سر مبادله دو نفر با یکدیگر نیست. مسئله بر سر زیرپا گذاشتن همه اصول و ارزش های انسانی است. اگر قرار است کسی که در نقش او در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷در یک دادگاه عادلانه ثابت و به حبس ابد هم محکوم شده است آزاد گردد این معنایی جز چشم پوشی بر آن جنایات و به سخره گرفتن اجرای عدالت برای آمرین و عاملین جنایات جمهوری اسلامی ندارد. وقتی که به باج خواهی تروریستهای اسلامی پاسخ مثبت داده می شود این معنایی جز تایید رفتار ضد انسانی حکومت اسلامی مبنی بر گروگان گیری های بیشتر از انسانهای بی گناه ندارد. وقتی که یک نیروی تروریست دولتی نظیر حکومت اسلامی ایران برای شما شرط تعیین می کند که چگونه انسانهای بیگناه گرفتار در چنگال این رژیم آزاد شوند، این یعنی تمکین در برابر خواست و تمایل تروریستها. با چنین رفتار نه فقط هیچ تروریستی خلع سلاخ نمی شود بلکه بیشتر تشویق می گردد که به اعمال تروریستی و باجگیرانه خود ادامه دهد. از سوی دیگر وقتی که احکام یک مرجع قضایی به دلیل ملاحظات سازشکارانه سیاسی به راحتی نقض می شود، معلوم می شود که استقلال قوه قضائیه چقدر می تواند بی معنا باشد.

نگرانی ها درباره بند و بست دولت سوئد با حکومت اسلامی ایران بر سر مبادله حمید نوری و یک جوان سوئدی واقعی و جدی است. اما لازم است این نگرانی ها به یک صدای سیاسی قوی و نیرومند تبدیل شود تا نگذارد چنین اتفاق شومی بیفتد. ما به بهیچوجه به دولتهای غربی اعتمادی نداریم چرا که آنها نه به دنبال حقوق بشر بلکه منافع تجاری و سیاسی خود هستند. اما ما می توانیم با بسیج افکار عمومی در جوامع غربی، با مراجعه به نیروهای مترقی و پیشرو در این کشورها، نیروهای مردمی را علیه دولتهای سازشکار و محافظه کار به میدان بیاوریم و آنچنان فشاری بر آنها بیاوریم که به سیاستهای مماشات جویانه خود در ارتباط با رژیم اسلامی پایان دهند. با تکیه بر همین نیرو است که ما می توانیم کاری کنیم که نه فقط حمید نوری ها به حکومت اسلامی تحویل داده نشوند بلکه افراد بیشتری از نیروهای رژیم در خارج کشور دستگیر و محاکمه گردند. این همان نیرویی است که ما با اتکا به آن می توانیم کاری کنیم که جمهوری اسلامی در سطح جهانی بایکوت و تماما طرد و منزوی شود.

اینرا هم بخوانید

اعدام ابزار سرکوب جامعه و جنگ با فقرا! گفتگو با حسن صالحی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام

انترناسیونال: مدتی پیش شماری از زندانیان قزلحصار نامه ای منتشر کردند و اعلام کردند روزهای سه …