در باره کمپین دفاع از برادران افکاری: گزارش به مردم

سه نهاد کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و همینطور کمپین برای آزادی کارگران زندانی از تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰برابر با ۹ می ۲۰۲۱ کمپینی را در دفاع از برادران افکاری یعنی حبیب و وحید افکاری که در اسارت جمهوری اسلامی هستند آغاز کردند. این کمپین تاکنون با استقبال خوبی روبرو شده است. شروع این کمپین با توفان توییتری غروب روز ۱۹ اردیبهشت همراه بود که البته گروههای دیگر از قبل تدارک دیده بودند و ما نیز با قدرت با آن همراهی کردیم و هزاران نفر در آن شرکت کردند و خواستار آزادی برادران افکاری از زندان شدند. ما یک روز جهانی یعنی روز شنبه ۲۲ می برابر با ۱ خرداد را برای حمایت از برادران افکاری اعلام کرده ایم که همه به اشکال مختلف و از جمله برپایی اعتراضات خیابانی از وحید و حبیب افکاری دفاع کنند و فریاد آزادی این دو برادر را در همه جا طنین انداز کنند.
مردم آزادیخواه ایران نسبت به سرنوشت زندانیان سیاسی که به خصوص به دلیل شرکتشان در اعتراضات سالهای اخیر دستگیر شده اند بسیار حساس هستند. حبیب و وحید افکاری نیز در زمره این افراد هستند. نوید، حبیب و وحید افکاری به دلیل شرکت در اعتراضات تابستان ۹۷ علیه فقر و سرکوب دستگیر شدند. به این سه جوان که یکی کشتی گیر و دو نفر دیگر گچ کار و جوشکار بودند اتهامات دروغین نسبت دادند و در زندان آنها را تحت شکنجه های وحشیانه قرار دادند. جمهوری اسلامی نوید را علیرغم اعتراضات جهانی به قتل رساند و با تداوم حبس دو برادر دیگر و اعمال شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی علیه آنها خواست که بدینوسیله از مردم معترض انتقام بگیرد.
وحید افکاری چندی پیش با انتشار یک پیام صوتی از زندان ضمن تاکید بر بی گناهی خود از مردم طلب کمک کرد. کمپینی که ما براه انداختیم در واقع پاسخی به این درخواست بود. تلاش ما این است که با تمرکز ویژه روی این دو زندانی سیاسی آنها را از زندان و اسارت نجات دهیم و آنها را به آغوش گرم خانواده زجر کشیده افکاری ها بازگردانیم. اما در همان حال ما می خواهیم وضعیت دشوار این دو زندانی سیاسی را زیر نورافکن بگذاریم تا دنیا را از رفتار ضد انسانی جمهوری اسلامی با زندانیان سیاسی در ایران مطلع سازیم و همچنین موضوع زندانیان سیاسی و آزادی فوری کلیه آنان را به گفتمان داغتری در جامعه تبدیل کنیم.
در همین راستا ما یک کنفرانس آنلاینی با شرکت شیوا محبوبی، زرتشت احمدی راغب، حسن نایب هاشم و مینا احدی داشتیم که شرکت کنندگان به جوانب مختلف پرونده برادران افکاری پرداختند و وضعیت زندانیان سیاسی را مورد توجه قرار دادند. لازم است گفته شود که تاکنون فعالین این کمپین مصاحبه ها و گفتگو های متعددی با رسانه های نظیر تلویزیون انترناسیونال، تلویزیون میهن و همچنین تلویزیون کانال یک داشته اند.

یک فراخوان مهم ما به مردم این بوده است که با تهیه یک پیام کوتاه تصویری و صوتی حمایت خود را از برادران افکاری اعلام کنند. این فراخوان با استقبال گسترده ای روبرو شد و تا کنون دهها نفر مبادرت به انجام این کار کرده اند. این ویدئو کلیپ ها در شبکه های اجتماعی و همچنین از طریق تلویزیون کانال جدید پخش شده اند. شماری از فعالین اجتماعی و سیاسی از ایران نیز پیام های حمایت آمیز خود را انتشار داده اند که ما امیدوارم این وسعت بیشتری بگیرد. ما تاکید داشته ایم که وحید و حبیب افکاری فقط به خانواده افکاری ها تعلق ندارند. این دو جوان به همه مردم ایران تعلق دارند چرا که برای گرفتن حق مردمی به خیابان رفتند و لذا باید مورد حمایت مردم قرار گیرند.
ما یک نامه به زبان انگلیسی خطاب به مردم جهان و سازمانهای متعدد مدافع حقوق بشر نوشته ایم و از آنها خواسته ایم که با ارسال نامه و یا توییت به سران جمهوری اسلامی نسبت به احکام زندان طویل المدت برای برادران افکاری اعتراض کنند و خواستار آزادی آنها شوند. در آستانه برگزاری اجلاس سالانه سازمان جهانی کار و احتمال طرح اخراج جمهوری اسلامی از این سازمان از سوی کمپین برای آزادی کارگران زندانی به عنوان یکی از فراخوان دهندگان کمپین برای آزادی برادران افکاری با ارسال نامه ای از قتل نوید افکاری و همچنین رفتار وحشیانه جمهوری اسلامی با برادران افکاری به عنوان نمونه هایی یاد شده است که امر بایکوت و بیرون انداختن جمهوری اسلامی از مجامع جهانی را هر چه بیشتر به یک امر عاجل تبدیل می کند. همچنین پرونده اعدام نوید افکاری و ادامه حبس برادران او در زندان به عنوان یکی از ادله ها برای بایکوت و اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار به اتحادیه های کارگری ارائه شده است و هم اکنون این درخواست قرار است در اولین کنوانسیون دو اتحادیه کارگران خدمات دولتی و خدمات عمومی در کانادا به بحث در آید. در عین حال در روزهای آتی نیز دیدارهایی با نمایندگان دولتها و یا سازمانهای مختلف حقوق بشری خواهیم داشت. منجمله روز ۲۱ می هیئتی از کمیته بین المللی علیه اعدام مرکب از هرمز رها، ضرغام اسدی و حسن صالحی با مسئولین ایران وزارت امور خارجه سوئد دیدار خواهیم داشت و مسئله برادران افکاری و آزادی آنها را به عنوان یک امر عاجل و فوری مطرح خواهیم کرد.
در رابطه با روز جهانی در حمایت از برادران افکاری یعنی روز شنبه ۲۲ می برابر با ۱ خرداد که قبلا بدان اشاره شد تا کنون در ۶ کشور و ۱۳ شهر در خارج کشور و از جمله در لندن، استکهلم، فرانکفورت، تورنتو و ونکوور، کلن و مالمو میتینگ و تجمعات اعتراضی، کاروان اتومبیل ها و یا غرفه های اطلاعاتی برپا خواهد شد. امیدواریم در فرصت باقیمانده شهرهای بیشتری به این روز جهانی بپیوندند و برنامه هایی را در دستور کار خود قرار دهند. البته باید اشاره کنم که دوستان در شهر گوتنبرگ روز دوشنبه ۱۷ می در این شهر یک گردهمایی اعتراضی خوب برگزار کردند که بازتاب رسانه ای هم داشت. امید و انتظار ما این است که در ایران و بخصوص در مقابل زندان عادل آباد شیراز نیز تجمعاتی برگزار شود. اما این روز فقط به برگزاری اعتراض و گردهمایی نباید محدود باشد. در این روز تا آنجا که می توانیم باید گرافیتی برادران افکاری را بر در و دیوار شهر نقش بندی کنیم. با انتشار عکس و ویدئو در شبکه های اجتماعی خواهان آزادی حبیب و وحید و کلیه زندانیان سیاسی شویم. از سوی دیگر ما در نظر داریم که با همکاری نهادهای مردمی یک توفان توییتری دیگر در ابعاد وسیع تر و قویتر در حمایت از برادران افکاری براه بیندازیم. سه نهاد مردمی که این کمپین را فراخوانده اند طبعا با انتشار اطلاعیه های گوناکون، همچنانکه تا کنون انجام داده اند، شما را از اقدامات و فعالیت های آتی مطلع خواهند ساخت.
در آخر باید از همه کسانی که تا کنون از کمپین دفاع از برادران افکاری حمایت کرده اند صمیمانه تشکر کنیم. این کمپین همچنان ادامه دارد و ما همگان را فرامی خوانیم که به این کمپین بپیوندند و آنرا تقویت کنند. این کمپین به گوش وحید و حبیب افکاری در زندان رسیده است و مایه دلگرمی آنها در اسارتگاه جمهوری اسلامی شده است. ما می توانیم با اتحاد خود کمک کنیم که برادران افکاری از زندان آزاد شوند و به شرایط اسفبار شکنجه و انفرادی و عذاب آنها در زندان پایان داده شود. ما پیش از این طعم پیروزی و موفقیت را چشیده ایم و با اعتراض وسیع و گسترده خود جلوی اجرای احکام اعدام شماری از معترضین آبان ۹۸ و دی ماه ۹۶ را گرفتیم. همبستگی ما اینبار نیز می تواند نتیجه دهد و منجر به لغو احکام زندان برادران افکاری و آزادی آنها شود. تلاش برای آزادی برادران افکاری در عین حال جواب محکمی است به جمهوری اسلامی که میخواهد با سرکوب و گروگانگیری ما مردم معترض را بترساند و به خانه بفرستد. ما کوتاه نمی آییم و لازم است با اتحاد و یکپارچگی خود اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی را خنثی کنیم. از نظر ما کمپین دفاع از برادران افکاری می تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد و ما را با اعتماد به نفس بیشتری برای سرنگونی جمهوری اسلامی و پایان دادن به بساط مفتخوری و سرکوب این حکومت جنایتکار آماده کند.
حسن صالحی- هماهنگ کننده کمپین دفاع از برادران افکاری- ۲۰ می ۲۰۲۱
تلفن تماس:0046703171102
ایمیل: hasan.salehi2000@gmail.com

اینرا هم بخوانید

اعدام ابزار سرکوب جامعه و جنگ با فقرا! گفتگو با حسن صالحی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام

انترناسیونال: مدتی پیش شماری از زندانیان قزلحصار نامه ای منتشر کردند و اعلام کردند روزهای سه …