در حمایت از فراخوان بازنشستگان به تجمع ۴ دی- درد مشترک، فریاد مشترک می‌طلبد

جنبش بازنشستگان به نقطه‌جوش رسیده است. فقر و بی‌تامینی و بدتر شدن وضع معیشتی و بی‌پاسخ ماندن خواست‌هایشان جان آنها را به لب رسانده است. یک سال است که بازنشستگان هر روز تجمع می‌کنند و فریاد می‌زنند. اعتراضاتی که در دل انقلاب زن زندگی آزادی نیز جریان داشت و امروز به یک کانون مهم اعتراض در دفاع از زندگی و معیشت و برای داشتن زندگی ای انسانی در سطح جامعه تبدیل شده‌اند. شعارهای اعتراضی بازنشستگان مضمون و محتوای رادیکال و رزمنده این جنبش را به‌روشنی بیان می‌کنند. شعارهای بازنشستگان علیه فقر و بی‌تامینی است. علیه تبعیض‌ها و بساط چپاول و بردگی حاکم است و برای داشتن یک زندگی انسانی است. یک سرود رزمنده این اعتراضات سرود “زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی، مرگ بر این بردگی” است. بازنشستگان در تجمعات اعتراضی‌شان با “شعارهایی چون مرگ بر رئیسی، مرگ بر دولت، دشمن ما همین‌جاست، دروغ میگن آمریکا است، ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما، وزیر بی‌لیاقت استعفا، استعفا” کل حاکمیت را به چالش می‌کشند. اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوقها به بالای خط فقر سی‌میلیونی، درمان رایگان، تحصیل رایگان، و آزادی معلمان زندانی، کارگران دربند و نیز پایان‌دادن به امنیتی‌کردن مبارزات همه‌وهمه خواست‌هایی سراسری بازنشستگان و همه مردم است که با شعار “معیشت، منزلت، حق مسلم است” تأکیدشان بر داشتن یک زندگی شایسته انسان است.

بعلاوه مبارزات بازنشستگان به لحاظ اشکال اعتراضی و سازمان‌یافتگی الگویی برای همه جامعه است. بنرهای اعتراضی و شعارهای سراسری و یکدست آنها و نیز تداوم اعتراضات و اختصاص روزهای ثابتی از هفته به روزهای اعتراض از سوی بخش‌های مختلف آنها به کل جامعه راه نشان داده است و امروز همین روش از مبارزه را در اعتراضات کارگران نفت شاهد هستیم. بازنشستگان با تجمعات و راهپیمایی‌های خیابانی خود فضای شهرها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و در بهبود توازن قوای سیاسی کل جامعه تأثیرگذار بوده و نقش مهمی در داغ نگاه‌داشتن تنور اعتراضات مردمی داشته‌اند. اعتراضات بازنشستگان شایسته بیشترین حمایت‌هاست.

جنبش بازنشستگان در یک نقطه عطف مهم

 بازنشستگان برای ساعت ده صبح روز چهارم دی‌ماه به تجمع بزرگ و سراسری فراخوان داده‌اند. فراخوان آنان به جمعیت بیست و پنج‌میلیونی بازنشستگان از جمله کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی، نفت و فولادی است. زمینه‌های این همگرایی سراسری، اعتراض علیه فقر و بی‌تامینی، اعتراض علیه تعرضات معیشتی هر روزه حکومت از جمله برنامه توسعه هفتم، چپاولگری‌ها و سرکوبگری‌های حکومت و کل بساط جهنمی حاکم است. بعلاوه اینکه تجمعات مشترک بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری در همین مدت در برخی از شهرها و فراخوان‌های اعتراضی قبلی آنها به تجمعات مشترک به لحاظ میدانی نیز شرایط را برای اتحاد سراسری مبارزاتی بازنشستگان فراهم‌تر کرده است. فضای اعتراضی جامعه هم بر قدرت بخشی مبارزات بازنشستگان تأثیر می‌گذارد. در بستر چنین شرایطی بازنشستگان در تداوم مبارزات قدرتمندشان به استقبال تجمع بزرگ سراسری روز چهارم دی‌ماه می‌روند و این نقطه عطفی در مبارزات بازنشستگان و یک اتفاق سیاسی مهم برای کل جامعه است و همبستگی وسیع مردمی را می‌طلبد.

 در فراخوان بازنشستگان چنین آمده است: ” درد مشترک، فریاد مشترک می‌طلبد. فرق ندارد بازنشسته کدام سازمان و ارگان هستید برای رسیدن به اهداف مشترک صنفی ۴ دی‌ماه با هم در مقابل برنامه‌وبودجه تهران حضور خواهیم یافت”. بازنشستگان با شعار” درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید”، کل جامعه را به اعتراض و همبستگی فرامی‌خوانند و این فریاد همانطور که قبلاً نیز تأکید کرده‌ام با شعار “اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد” به انقلاب زن زندگی آزادی وصل است. چرا که شعار “فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی” یک شعار مهم این انقلاب بود.

لازم است همچنین اشاره کنم که بازنشستگان فولاد که خود نیروی مهمی از فراخوان به تجمع سراسری چهارم دی‌ماه هستند، برای سوم دی‌ماه نیز به همکاران خود فراخوان به تجمع سراسری مقابل وزارت تعاون را داده‌اند. بعلاوه بازنشستگان کرمانشاه که در تجمع ۲۷ آذرماه خود در سخنرانی‌هایشان و با فریاد اتحاد اتحاد همبستگی پرشوری را با فراخوان چهارم دی‌ماه به نمایش گذاشتند. روز قبل از آن نیز در شهر کرمانشاه تجمع خواهند داشت.  

خلاصه کلام اینکه فراخوان چهارم دی‌ماه بازنشستگان، تلاش‌های بازنشستگان برای شکل‌گیری اتحاد مبارزاتی بین بخش‌های مختلف بازنشسته و بلندشدن فریاد “لشکری، کشوری، تأمین اجتماعی، فولادی، نفتی اتحاد اتحاد” از سوی آنها در تجمعاتشان، تجمعات مشترک بازنشستگان و کارگران شاغل رسمی در صنعت کلیدی نفت در شهرهای مختلف و فراخوان‌های اعتراضی متعدد از سوی بازنشستگان، اینها همه فضای پر تلاطم و متحد اعتراضی در میان صف میلیونی آنان را به نمایش می‌گذارد. جنبشی که یک رکن مهم اعتراضات مردمی در دفاع از زندگی و معیشت و برای پایان‌دادن به کل بساط توحش و بردگی حاکم است. زنده‌باد بازنشستگان

اینرا هم بخوانید

اول ماه مه امسال در ایران، یک ارزیابی – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …