در سوئد چه می گذرد؟ در باره بحث های مربوط به چند همسری

اخیرا در سوئد بحث های زیادی در باره پولیگامی یعنی چند همسری در گرفته است. مسئله از آنجا آغاز شد که یک مرد پناهنده اهل سوریه با سه همسر و شانزده فرزند از جانب شهرداری یکی از نواحی استکهلم به اسم “ناکا” در سه خانه به قیمت حدود چهارده میلیون کرون اسکان داده شد. البته پولیگامی در سوئد ممنوع است ولی از آنجایی که این مرد در خارج از سوئد و مدتها پیش از این ازدواج کرده، طبق قوانین موجود، شهرداری نمی تواند کار چندانی بکند و از این رو مجبور به پذیرش این مسئله و تهیه مسکن برای این خانواده ها گردید. اما واکنش انتقادی نسبت به این مسئله ادامه یافت بطوریکه اداره مهاجرت سوئد از اداره ثبت احوال خواسته است تا در مورد اینکه آیا موارد دیگری از چند همسری در سوئد وجود دارد، دست به تحقیق بزند تا براساس نتایح این تحقیقات تصمیمات مقتضی گرفته شود.

اما ماجرا در همینجا خاتمه پیدا نکرد. در جریان نمایشگاه کتاب گوتنبرگ در سوئد یک کتاب کودک در معرض فروش گذاشته شد که نامش این بود: بابابزرگ چهار تا زن دارد! این کتاب برای کودکان در گروه سنی بین سه تا شش سال در نظر گرفته شده است. انتشار این کتاب هم با اعتراضات گسترده ای روبرو گردید و نویسنده آن “اسکار تریمبل” ناچار شد که فروش آنرا متوقف کند. منتقدین به درست به این مسئله اشاره کرده بودند که این کتاب به عادی سازی چند همسری در سوئد کمک می کند و بر رابطه تبعیض آمیز میان زنان و مردان مهر تایید می گذارد.

بعد از اینها یک زن اسلام شناس متولد اتیوپی که خود را فمینیست می داند و ۳۲ سال است در سوئد زندگی می کند در مصاحبه با تلویزیون سوئد صراحتا از چند همسری برای مردان دفاع کرد و گفت این مسئله باید در سوئد قانونی شود. او در پاسخ به این سئوال که آیا زنان هم می توانند چند مرد داشته باشند پاسخ داد که نه! چون زنان بنا به طبیعت خود فقط به داشتن یک مرد قناعت دارند.

خوب است خاطر نشان کنم که در سال ۲۰۱۲ در برنامه تلویزیونی Uppdrag granskning با استفاده از دوربین مخفی، فاش شد که نمایندگان ده مسجد بزرگ سوئد به عنوان نمونه از چندهمسری دفاع می کنند. چند امام مسجد و مشاور خانواده که دراین برنامه مورد پرسش قرارگرفته بودند، تاکیدکردند که مردان در شرایط خاصی می توانند چند همسر اختیارکنند، زنان باید به خواست همسرانشان برای رابطه جنسی، حتا اگر خود مایل نباشند پاسخ مثبت دهند و این که اگر زنی مورد خشونت و آزار همسرخودقرارگرفت از او به پلیس شکایت نکند.

مشکل جامعه سوئد این نیست که با بروزات باورهای مردسالازانه اینجا و آنجا روبرو شده است. مشکل اینجاست که یک جریان مرتجع اسلامی می خواهد هر چه بیشتر وجود نحسش را به جامعه تحمیل کند و و متاسفانه این نیز به درجات زیادی پذیرفته شده است. نمونه ها و نشانه ها زیاد است و من قصد ندارم همه آنها را اینجا یادآوری کنم.

موضوع مهم اما این است که رویکرد مردم و دولتمردان در برخورد به این موضوع متفاوت است. در مواردی که در بالا ذکر شد، این اعتراضات اجتماعی بود که منجر به برحورد انتقادی تند به ارتجاع اسلامی و فرهنگ زن ستیزش شد. آنچه ضروری است این است که این جبهه مردمی که قصد سازش و مماشات با جریانات اسلامی را ندارد خود را منسجم کند و با به درکردن جریانان راسیسم و نژاد پرست از صحنه به صدای واقعی مردم در مبارزه علیه اسلام سیاسی و در دفاع از موازین سکولار در جامعه تبدیل شود.

“ینی ون هامر” فعال سرشناس سوئدی فمن اخیرا با انتشار عکسی و با نوشتن عبارتی بر بدن خود نسبت به این مسئله واکنش نشان داده است: به سوئد خوش آمدید! برابری قانون ماست. یک قانون برای همه!

اینرا هم بخوانید

اعدام ابزار سرکوب جامعه و جنگ با فقرا! گفتگو با حسن صالحی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام

انترناسیونال: مدتی پیش شماری از زندانیان قزلحصار نامه ای منتشر کردند و اعلام کردند روزهای سه …