در مورد اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان

اعتراضات گسترده و وسیعی از جانب کشاورزان شرق اصفهان در رابطه با مشکل آب در جریان است.. با ورود نیروهای مسلح سرکوب جمهوری اسلامی در مقابل مردم معترض، این اعتراضات گسترده تر و حادتر شده است. بخشهایی از مردم اصفهان نیز به حمایت از مردم ورزنه وارد اعتراض شده اند. بنا به گزارشها در منطقه ورزنه اصفهان هزاران کشاورز که آب کشاورزی خود را در سالهای اخیر از دست داده اند و با مشکل خشکسالی و نبود محصول و بیکاری و بی تامینی مواجه شده اند، چندین روز است دسته جمعی به شهر اصفهان رفته و نسبت به انحراف آب زاینده رود و خشکی محصولاتشان اعتراض میکنند. گفته میشود که یکی از دلایل اصلی کمبود آب ایجاد تونلهایی مثل “تونل گلاب آب” بر رود زاینده رود و هدایت آب به سمت باغها و مزارع خواص حکومتی است و مصارف صنعتی و همچنین سد سازیهای سپاه برای مصارف غیر کشاورزی و ندادن حق آبه کشاورزان باعث نابودی محصولات کشاورزان و از بین رفتن تنها ممر در آمد آنها شده است.

روز ١٨ اسفند هزاران تن از کشاورزان خشمگین شرق اصفهان و ورزنه در اعتراض به نداشتن حق آبه دست به تجمع اعتراضی زدند و شعار میدادند نترسید نترسید ما همه با هم هستیم، مرگ بر مسئولان، و شعارهای دیگری علیه مسئولین حکومتی سر دادند. گزارشها گویای این است که این اعتراضات ادامه دارد و دیروز ٢٢ اسفند نیز شمار زیادی از کشاورزان ورزنه در کنار پل خواجو تجمع کردند و علیه مسئولین شعار دادند و اعتراض کردند.

مشکل کشاورزان اصفهان یک مشکل جدی و واقعی است. دهها هزار کشاورز این منطقه با از بین رفتن کشاورزی شان با فقر دست و پنجه نرم میکنند و بارها و بارها به این وضعیت اعتراض کرده اند و جز وعده های توخالی چیزی نصیبشان نشده است. تامین زندگی تک تک مردم وظیفه حکومت است. جمهوری اسلامی موظف است زندگی کشاورزان شرق اصفهان را که کشاورزی شان نابود شده و منبع در آمد قابل اتکایی ندارند با استاندارد قابل قبولی تامین کند.

بطور واقعی هیچ بخشی از جامعه نیست که از سیاستهای مخرب و ضد انسانی جمهوری اسلامی آسیب ندیده باشد. باندهای حکومتی با غارتگری بیرحمانه منابع طبیعی و چپاول ثروتهای اجتماعی و پروژه های دولتی و خصوصی ای که اهداف ضد مردمی دنبال میکنند، زندگی مردم را دچار نا امنی و بی ثباتی و فقر مینمایند و لطمات جدی ای به زندگی مردم وارد میکنند. یک نکته هشدار دهنده که باید به آن توجه کرد این است که حکومت برای تضعیف اعتراضات تلاش میکند میان بخشهای مختلف مردم تفرقه ایجاد کند و روی این تفرقه ها سوار شود و مردم را عقب براند.

 

برای دستیابی به زندگی انسانی، باید از شر جمهوری اسلامی خلاص شد. این آن حقیقتی است که به باور اکثریت عظیم مردم تبدیل شده است. در مبارزه علیه جمهوری اسلامی اتحاد صفوف مردم سراسر کشور و جلوگیری از ایجاد تفرقه میان مردم بسیار حیاتی است. همه مردم معترض و بویژه رهبران و فعالین مبارزات اجتماعی باید در هر حرکت اعتراضی به این جنبه و همچنین سوق دادن اعتراضات به طرح شعارها و خواستهای پیشرو توجه کنند.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳ مارس ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …