در کشورهای فقیر«تنها ۲۵ دوز واکسن» کرونا تزریق شده

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه خبر داد که در سراسر کشورهای کم‌درآمد دنیا تاکنون «تنها ۲۵ دوز واکسن» کرونا تزریق شده است.

تدروس آدانوم ضمن اشاره به این نکته و قرار دادن آن در مقابل آمار ۳۹ میلیونی واکسنی که برای مبارزه با کرونا در کشورهای ثروتمند تزریق شده جهان را در آستانه یک «شکست اخلاقی فاجعه‌بار» توصیف کرد.

به گفته آقای آدانوم، «عادلانه نیست» که افراد جوان و سالم در کشورهای ثروتمند پیش از بیماران در کشورهای فقیر از واکسن کرونا برخوردار باشند.

او ادامه داد که تاکنون در ۴۹ کشور ثروتمند دنیا ۳۹ میلیون دوز از واکسن کرونا تزریق شده، در حالی که از میان کشورهای فقیر تنها در کشور گینه ۲۵ دوز از این واکسن به عده‌ای از جمله رئیس جمهور این کشور تزریق شده است.به نوشته روزنامه گاردین، در کشور گینه واکسن روسی موسوم به اسپوتنیک استفاده شده است.

تاکنون در چین، هند، روسیه، بریتانیا و آمریکا واکسن ویژه ویروس کرونا تولید شده و تمام این کشورها شهروندان خود را در اولویت قرار داده‌اند.تدروس آدانوم هشدار داده است که این رویکرد که او آن را «رویکرد اول من» خوانده تنها به «افزایش قیمت‌ها و احتکار» واکسن دامن خواهد زد.

او در ادامه از تمام کشورهای عضو سازمان خود خواسته است که ترتیبی اتخاذ کنند که تا روز جهانی بهداشت در هفتم آوریل یعنی سه ماه دیگر واکسن کرونا به تمام کشورهای دنیا رسیده باشد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

روایت ایلنا از اخراج١٠٠ کارگر پالایشگاه پارس جنوبی

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر گفت: چند روز پیش …