دستمزد ۱۴۰۰: افزایش رسمی، کاهش واقعی! کارگران نمی پذیرند!

روز گذشته شورای عالی کار جمهوری اسلامی پایه مزد کارگران برای سال ۱۴۰۰ را ۲۶۵۵۰۰۰ (دو میلیون و ششصد و پنجاه و پنج هزار) تومان اعلام کرد. یعنی افزایشی معادل ۳۹ درصد نسبت به دستمزد سال قبل را تعیین کرده اند. این میزان حتی به نصف رقم ساختگی و بسیار پایین سبد هزینه خانواده ها یعنی شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم نمیرسد. دست اندرکاران همین جماعت حکومتی قبلا خط فقر را ۱۲ میلیون تومان اعلام کرده اند.

به علاوه با توجه به تورم بالای پنجاه درصد و شصت درصد و صد در صد، و افزایش قیمتهای بیشتری که قطعا در پیش است، این افزایش کذایی دستمزد، به معنای کاهش واقعی و بسیار جدی  قدرت خرید کارگران و مردم حقوق بگیر و زحمتکش در سال جدید است. کارگران و بازنشستگان و معلمان و پرستاران و کارکنان ادارات حتی اگر حقوقهایشان به موقع پرداخت شود و بروال معمول توسط سرمایه دار بالا کشیده نشود، با فقر و محرومیت بیشتری روبرو خواهند شد.

اعلام دستمزد سال ۱۴۰۰ توسط شورای عالی حکومتی، اعلان جنگ با کارگران و همه مردم کارکن و زحمتکش است و شیپور یک مبارزه طبقاتی حاد و گسترده برای دفاع از معیشت و زندگی را به صدا در می آورد. هم اکنون جنبشی قدرتمندتر ازهر سال برای افزایش دستمزدها در جریان است. هزاران کارگر نفت و فولاد و ۳۴ تشکل و گروه کارگران، معلمان و بازنشستگان  حول پرچم دستمزد بالای ۱۲ میلیون متحد شده و علیه تصمیم جنایتکارانه حکومت پرچم خود را بلند کرده اند. خواست بحق آنها  افزایش دستمزد به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی است و از این خواست کوتاه نخواهند آمد.

جمهوری اسلامی با اعلام این افزایش شرم آور در واقع دارد اعتراف میکند که برای اکثریت مردم این جامعه دستیابی به حداقل معیشت و رفاه بجز با سرنگونی این حکومت ممکن نیست. این جماعت دزد و مفتخور تمام ثروتها را در چنگال خود گرفته اند، آخوندها و مزدوران و تروریستهای پادوی خود را مدام با حقوقها و ثروتهای نجومی پروارتر میکنند و برای تولیدکنندگان و زحمتکشان جامعه خوابی که دیده اند فقر فزاینده و محرومیت بیشتر و مشقت بیشتر برای تامین ابتدایی ترین سطح زندگیست. کارگران از قبل اعلام کرده اند که اینرا نخواهند پذیرفت و با گسترش اعتصاب و اعتراض قدرتمندانه تر از قبل به میدان خواهند آمد.

با اعتصابات سراسری و گسترده، با اعتراضات و تجمعات متحدانه و با بیانیه ها و فراخوانها، برای جنگ با دزدان حاکم و دفاع از معیشت و زندگی خود و خانواده هایمان آماده شویم. پایه دستمزد باید بالای خط فقر ۱۲ میلیونی باشد. این را بارها همه بخشهای کارگری اعلام کرده اند و باید محکم از این خواست دفاع کنیم و مطمئن باشیم که با حرکتی گسترده و متحدانه میتوانیم این خواست را به مفتخوران چپاولگر سرمایه دار تحمیل کنیم. معیشت، منزلت حق مسلم همه ماست و آنرا با حرکت متحدانه بدست خواهیم آورد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری!

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴ مارس ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

دو جایزه سینمای آلمان برای مستند در باره ریحانه جباری

در مراسم اهدای جوایز سینمای آلمان که شامگاه جمعه ۳ ماه مه (۱۴ اردیبهشت) برگزار …