دستور جهانگیری به اعضای کابینه: «بدون تبلیغات» با قطر همکاری اقتصادی داشته باشید +سند

به گزارش صبحانه، به دنبال جدی شدن تنش سیاسی وافزایش اختلافات میان قطر و عربستان که به تحریم سیاسی و اقتصادی این کشور از سوی عربستان و چند کشور هم‌ پیمان آن منتهی شد‌، قطر به دنبال شرکاری تجاری و اقتصادی جدیدی برای جایگزین کردن به جای عربستان و امارات است.

در این میان، جمهوری اسلامی ایران به علت قدرت اقتصادی و سیاسی خود و همجواری مرزهای آبی با این کشور، اولین و بهترین گزینه محسوب می شد به گونه ای که در همان روزهای ابتدایی تحریم نیز سیل محصولات خوراکی همچون میوه و سبزی به سمت این کشور سرازیر شد.

اما به دلیل نبود برنامه ریزی صحیح و بوروکراسی پیچیده در ساختار اقتصادی و مدیریتی کشور، کم کم تجار و نهادهای متعلق به ترکیه، این فرصت را به دست گرفتند و بازار قطر، عملا دست کشوری افتاد که از طریق ایران، به آن راه پیدا می کرد.

یکی از ابهامات موجود در زمینه گسترش همکاری ها با قطر، میزان علاقه و تاکید مسئولان ارشد اجرایی به این موضوع بود که حال، با به دست آمدن سندی از نهاد ریاست جمهوری، این موضوع عیان تر شده است. بر اساس نامه معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در خصوص دعوت نخست وزیر قطر از شرکت های ایرانی برای حضور در نمایشگاه دوحه 2018 نکته مهمی درج شده که انتشار آن قطعا موثر خواهد بود.

قطر

بر اساس این نامه، مشخص شده است که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مردادماه امسال، دستوری را به اعضای دولت ارسال کرده مبنی برا اینکه “اعضا محترم دولت، با توجه به ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی با قطر، بدون تبلیغات، با هماهنگی وزارت خارجه و وزارت صنعت، اقدام لازم بنمایید”

این دستور نشان می دهد علت عدم تبلیغات و مصاحبه های متعدد درباره برنامه ریزی جهت حضور در بازار قطر، ناشی از توجه و فهم صحیح از مناسبات بین المللی و منطقه ای است که از سوی معاون اول رییس جمهور، مورد توجه قرار گرفته است.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …