اخبار اعتراضات لبنان:ادامه اعتصاب عمومی. تحصن و تظاهرات ها در شهرهای بیروت؛صیدا و طرابلس مقابل اماکن دولتی

امروز چهارشنبه ٦ اکتبر سومین روز اعتصاب عمومی در لبنان با برگزاری تجمعات، تحصن و اعتراض در برابر مراکز دولتی و بانک ها در شهرهای بیروت؛صیدا و طرابلس در لبنان آغاز شده است.جمعی از جوانان صبح چهارشنبه در مقابل دادگستری واقع در منطقه العدلیه بیروت تجمع کردند. همچنان گروهی دیگر نیز در برابر مرکز النافعه واقع در منطقه دکوانه (المتن – جبل لبنان) تجمع کردند و معترضان ورودی «اوجیرو» (شرکت دست اندرکار تماس‌های تلفنی) در منطقه جونیه را مسدود کردند.

*دانشجویان دانشگاه‌های نبطیه ضمن تحصن در ابراز همبستگی با تحرکات معیشتی در حال راهپیمایی در خیابان‌ها هستند. انبوهی از دانشجویان در شهر صیدا نیز در مرکز شهر تجمع کردند که منجر به بسته شدن راه‌ها شد.جهات گرداننده گروه‌های بزرگ شرکت کننده در این خیزش مردمی تاکید کردند جنبش آنها وارد مرحله تازه‌ای شده که اساس آن بر تجمع در مقابل «نهادهای مفسد» چه دولتی و چه خصوصی قرار دارد.

* گروه فعال در تحرک مردمی از ۱۷ اکتبر تا به امروز، در بیانیه روز گذشته خود خواستار «عدم مرکزیت گرائی تحرکات مردمی در کلیه مناطق به منظور اعمال فشار حداکثری بر حاکمیت و محاصره مراکز و نهادهای حساس نظام و مراکز فساد» شد.

* جهات  گرداننده گروه‌های بزرگ شرکت کننده  «فهرست اهداف» خود را با تمرکز بر بانک‌ها و دو شرکت ارتباطات تلفن همراه، شرکت برق و سازمان املاک دریائی معین کردند.جمعی از فعالان در عرصه اعتراضات اجتماعی نیز عنوان کردند برنامه زمان بندی برای برپایی تجمع و تظاهرات را متعاقبا اعلام خواهند کرد.

*گروه «بخاطر حقم» روز چهارشنبه امروز در حساب کاربری خود در فیسبوک اعلام کرد، راهپیمایی مردمی را به سمت «ساحل بهشت» در مرکز بیروت برگزار می‌کند چرا که شک ندارد املاک دریایی، متعلق به تمامی مردم است.

از سوی دیگر صدها تن از تظاهرکنندگان شب گذشته هم در طرابلس و هم در صیدا در میدان‌های شهر تجمع کرده و با در دست داشتن پرچم‌های لبنان شعارهایی همچون «انقلاب، انقلاب» را سر دادند. برگرفته از رویترز، العربیه،و الجزیره

*تظاهرات و اعتراضات ضد حکومتی در لبنان کماکان ادامه دارد. معترضان روز سه‌شنبه ۵ نوامبر / ۱۴آبان با بستن راهها و جاده‌های اصلی مانع تردد در بیروت و دیگر شهرها در جنوب و شمال کشور شدند .تظاهر کنندگان در بیستمین روز متوالی از اعتراضات و در دومین روز اعتصاب عمومی خود با ایجاد مانع بیشتر شاهراه ها و جاده‌های اصلی کشور را بستند. آمد وشد از جمله در اتوبان ساحلی واقع در شمال و جنوب بیروت متوقف و مدارس، بانکها و دانشگاهها در بسیاری از شهرها بویژه در تریپولی در شمال کشور تعطیل شد.

*تظاهرکنندگان اعلام کرده بودند که عصر همین روز در برابر پارلمان لبنان تحصن خواهند کرد. جمعی از آنان در برابر اداره برق بیروت و برخی از شعب بانک تجمع کردند و از این سازمانها خواستند که دست از کار بکشند. معترضان همچنین در شهر نَبَطیه در برابر ساختمان بانک مرکزی تجمع کردند.

*در این میان ارتش لبنان که برای گشودن راهها وارد عمل شده بود، دهها تن از معترضین را در زوک در شمال بیروت دستگیر کرد. دار و دسته های گروههای تروریستی جنبش امل ااسلامی و حزب الله در اطراف پارلمان و مراکز دولتی مستقر شده و مردم را تهدید کرده اند که اگر به طرف نهادهای دولتی بیاند به آنها شلیک خواهند کرد.

*از سوی دیگر، هزاران تن در بیروت در مخالفت با تظاهراتی که ظهر یکشنبه ۳ نوامبر / ۱۲ آبان در حمایت از میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان برگزار شد، همان روز در بیروت تجمع کردند و بر خواسته خود برای ایجاد تغییرات اساسی در طبقه حاکمه پافشاری کردند.

*تظاهرکنندگان لبنانی با صدور بیانیه‌ای روز دوشنبه ۴ نوامبر ۲۰۱۹ را روز اعتصاب عمومی و فشار بر سلطه حاکم بر این کشور تا تحقق خواسته‌هایشان اعلام کردند.در این بیانیه همچنین تاکید شده که تظاهرات «یکشنبه اتحاد» بر همبستگی میان لبنانی‌ها افزوده و نشان داد که لبنانی‌ها سرسختانه با هر گونه تفرقه‌افکنی‌ها مخالفند. فیلم

https://vid.alarabiya.net/…/110319VYA___110319VYA_video.webm

در این بیانیه تظاهرکنندگان یک روز پس از آنچه یکشنبه اتحاد نام گرفته همچنان بر تعدادی از خواسته‌های خود تاکید کردند.

در این بیانیه تظاهرکنندگان خواستار تشکیل دولتی موقت بدون مشارکت طبقه حاکمه کنونی شدند تا از طریق آن بتوان بحران مالی کشور را اداره و کمپین مبارزه با فساد را رهبری کند. تظاهر کنندگان همچنان خواستار بازگرداندن اموال عمومی غارت شده و استقلال قوه قضائیه در قانونگذاری جدید شدند.

تظاهرات مردم لبنان از ۱۷ اکتبر در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت حریری آغاز شد. بعد از دو هفته حریری مجبور به استعفا شد و وعده هایی به مردم داد. در چند روز گذشته دوباره اعترضات از سر گرفته شده است. مردم خواهان رفتن کل سیستم و احزاب و طبقه حاکمه در این کشور می باشند.

منابع:رادیو فرانسه،الجزیره, خبرگزاری آلمان و سی ان ان

فیلم

https://www.tagesschau.de/ausland/libanon-203.html?fbclid=IwAR0AHsVRXjgBYF85esrsfpp6gJngwqn657hDSyw1Bek5i-7hteK-u10dUPE

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …