دهمین شب از خیزش مردم در خوزستان.لیستی از حمایت های و همبستگی با خیزش مردمی در خوزستان

علیرغم برقراری جو امنیتی بر شهرهای خوزستان و کنترل خیابان ها و میادین با برپایی پست های ایست و بازرسی و گشت زنی ماموران سرکوبگر در شهرهای خوزستان، شب گذشته نیز مردم معترض همچنان در خیابانها حضور چشمگیری داشتند. اعتراضات همچنان گسترده است اما به دلیل قطعی کامل اینترنت در اغلب مناطق استان از جمله در شهرهای اهواز، شادگان، ماهشهر، شهر جراحی، حمیدیه، خرمشهر، سوسنگرد، ایذه و شوش، خبرها و تصاویر چندانی از مقاومت مردم در مقابل یورش های وحشیانه عوامل و مزدوران حکومتی به اعتراضات منتشر نشده است.  بنا بر گزارش های دیشب از اهواز  در محلات لشکرآباد، کوی علوی و کمپلوی تجمعات اعتراضی گسترده ای در جریان بوده است.در این تجمعات از جانب سرکوبگران به طرف معترضان تیراندازی شده و  گاز اشک آور پرتاب کرده اند. در خیابان نادری نیز جوانان بیشماری دست به تظاهرات زدند که منجر به درگیری بین نیروهای موتوری ویژه سرکوب و معترضان شده است.

مردم شادگان در جنوب خوزستان می گویند حضور نیروهای سرکوب اعم از سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و لباس شخصی ها بیشمار است.  با این همه مردم شادگان دیشب به اعتراضات خود ادامه دادند. ماموران مستقر در خیابان ها و بالای ساختمان ها برای متفرق کردن مردم از نارنجک های دودزا و آتش زا استفاده کرده اند. جوانان شادگان و همینطور جوانان روستاها و شهرک های شمال اهواز با آتش زدن لاستیک اقدام به بستن جاده ها کردند.

در ماهشهر و کوی جراحی نیز عوامل سرکوب بدون هدف به سمت منازل مردم تیراندازی کور کرده اند.

همچنین خبر می رسد ” امیر عبادی ” ساکن کوی مدنی ماهشهر که در جریان اعتراضات شب های گذشته در اثر اصابت مستقیم گلوله های ماموران بشدت زخمی شده بود متاسفانه در بیمارستان جان خود را از دست داده است. ننگ و نفرت بر حکومت قاتل مردم. جمهوری اسلامی جواب اعتراض مردم تشنه و بی تامین خوزستان را با گلوله میدهد و تا به زیر کشیدن جنایتکاران و محاکمه قاتلین مردم مبارزه ادامه خواهد یافت. درگذشت امیر عبادی را به خانواده وی و همگان تسلیت میگوییم.

از سوی دیگر خبرها از بازداشت‌های گسترده جوانان و معترضان در اغلب شهرهای خوزستان حکایت دارد.  این بازداشت‌ها از سوی نیروهای سپاه پاسداران انجام می‌شود و بازداشت‌شدگان به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند. برخی منابع خبری از احراز هویت ۱۰۲ نفر از بازداشت شدگان این اعتراضات خبر داده و این اسامی را منتشر کرده اند. منابع محلی شمار بازداشت شدگان را بالغ بر ۳۵۰ نفر اعلام می کنند. واحد خوزستان بر آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان تاکید دارد و برپایی تجمعات برای آزادی بازداشت شدگان  را  فوری و اضطراری میداند. یک شعار مهم در همبستگی با مردم خوزستان  شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد است.

حمایت از اعتراضات خوزستان هر لحظه در شهرهای دیگر در حال افزایش است و مردم دیگر نقاط نه تنها اعلام حمایت کرده بلکه خود نیز با برپایی تظاهرات و تجمعات، اعتراضشان نسبت به وضع موجود را فریاد میزنند.

تبریز روز گذشته شاهد تظاهرات مردم این شهر و اعلام همبستگی گسترده با مردم خوزستان بود.در این تظاهرات مردم شعار آذربایجان خوزستان اتحاد اتحاد را سر دادند. در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی هم مردم در تجمعاتی حمایت خود از اعتراضات مردم خوزستان را اعلام داشتند. در شهر سقز شب گذشته تجمعات اعتراضی شکل گرفت.مقامات برای کنترل بیشتر شهر اقدام به قطع برق سقز نمودند. همچنین جوانان معترض در محمدشهر کرج به نشانه همبستگی با اعتراضات مردمی در خوزستان  جاده منتهی به کیانمهر را برای ساعاتی مسدود نمودند.

خوزستان امروز صدای اعتراض همه مردم در سطح جامعه و ادامه آبان است. همبستگی ها با اعتراضات مردمی در خوزستان دارد گسترش می یابد و دامنه اش به شهرهای دیگر کشیده میشود.   این اعتراضات را باید در شهرهای بیشتری در سطح سراسری گسترش داد. همانطور که کارگران نیشکر هفت تپه با راهپیمایی در بازار هفت تپه با شعار خوزستان بیچاره یک قطره آب ندارد همراه مردم معترض خوزستان شدند در همه جا میشود کار را تعطیل کرد و جمع شد و با خیزش مردمی در خوزستان اعلام حمایت کرد. میشود پای لیست بیانیه های اعتراضی منتشر شده امضا نهاد و تشکل خود را اضافه کرد و سرکوبگری های حکومت در خوزستان را محکوم کرد. جمهوری اسلامی نابود باید گردد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

3 مرداد ۱۴۰۰- 25 ژوئیه ۲۰۲۱

لیستی از حمایت های و همبستگی با  خیزش مردمی در خوزستان:

– اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نقاشان البرز، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، اتحاد بازنشستگان، شورای بازنشستگان ایران

– بیانیه مشترک انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه، گروهی از رانندگان تاکسی شهرک ظفر، گروهی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه رازی کرمانشاه، گروهی کارگران جوشکار شهرک دولت آباد، گروهی از کارگران شرکت گاز رسانی شهر سنندج، گروهی از کارگران ساختمانی سنندج، گروهی از کارگران دستفروش سنندج، گروهی از زنان کوهنورد شهر سنندج، گروهی از کارگران نانوایی های شهر سنندج، گروهی از زنان خانه‌دار شهر سنندج، گروهی از معلمین شهر مریوان،گروهی از کارگران مرغداری های مریوان، گروهی از کارگران ساختمانی اشنویه، -گروهی از کارگران ساختمانی نقده، گروهی از کارگران ساختمانی کرمانشاه، گروهی از فعالین لغو کار کودکان تهران،  ندای زنان ایران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان خطاب به کودکان خوزستان

– کارگران فولاد اهواز، و کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه،

– ۱۴۰ نفر از فعالان صنفی معلمان و فعالان مدنی

– تجمع روز گذشته ۲۹ تیرماه جمعی از فعالین مدنی، کارگری، معلمان و مادران دادخواه در حمایت مقابل وزارت کشور تجمع کردند. این تجمع با یورش نیروهای سرکوبگر حکومت روبرو شد و در جریان آن ۹ نفر از تجمع کنندگان به اسامی آرش صادقی، رسول بداقی، نرگس محمدی، جعفر عظیم زاده، پوران ناظمی، روح‌الله مردانی، آرش کیخسروی، حمید آصفی و بهزاد همایونی بازداشت شدند و به پلیس امنیت گیشا منتقل گردیدند. بازداشت شدگان در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه به تدریج  آزاد شدند.

–  انجمن جهانی پاداشت حقوق بشر ، عفو بین الملل و سازمان دیدبان حقوق بشر

-مادران دادخواه از جمله مادر امیر حسن زارع زاده و میلاد محققی از جانباختگان آبان ۹۸ و شهین مهین فر مادر امیر ارشد تاجمیر از جانباختگان سال ۸۸

– بیانیه بیش از ۳۳۰  نفر از سینماگران  در حمایت از مردم خوزستان و پیوستن ۷۰۰ منتقد و فعال مستقل سینما به کمپین حمایت از خوزستان

– بیانیه ۱۳۰ مستند ساز ایرانی با اعلام اینکه: “در کنار تشنگان خوزستان می مانیم و سرکوب شان را به شدت محکوم می کنیم”.

– بازیکنان تیم فوتبال صنعت نفت آبادان از مردم خوزستان، علی کریمی، ستاره پیشین فوتبال ایران

– تجمعاتی در شهرها مشهد، سنندج، یزدانشهر و شاهین شهر اصفهان، میبد یزد  و رباط کریم تهران – حمایت طیف وسیعی از شخصیتهای سیاسی، اجتماعی، ورزشی و هنری همچون حامد بهداد هنرپیشه سینما و تلویزیون، داریوش اقبالی، فرامرز اصلانی، ماز جبرانی، ابی، احمد رضا عابدزاده دروازه بان سابق تیم ملی و پرسپولیس، وریا غفوی، علی کریمی، جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی و انتشار کلیپ های مردمی در حمایت از مردم خوزستان

– حمایت مردم در متروی گلشهر کرج از خیزش خوزستان با شعار “سپاهی حیا کن مملکتو رها کن”،

– تجمع شماری از مردم سنندج در شامگاه چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰ دست به تجمع اعتراضی در حمایت از مردم خوزستان و تیراندازی هوایی نیروهای نظامی برای متفرق کردن مردم معترض

-شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

چهارشنبه ۳۰  تیرماه جمعی از هنرمندان و بازیگران سینما و تئاتر در حمایت از اعتراضات مردمی در خوزستان مقابل ساختمان خانه هنرمندان تهران دست به تجمع و سخنرانی زدند.

-حمایت شماری از زندانیان سیاسی از درون زندانها از جمله پیام علی نوری زاد زندانی سیاسی از زندان تهران بزرگ

-بیانیه حمایتی کانون نویسندگان ایران

– شعار نویسی بر در دیوار شهرهای مختلف در حمایت از مردم خوزستان  از جمله در شهرهای اردبیل، تهران و قزوین

– خانه موسیقی ایران: خوزستان پاره ی تن ایران است و ایران تشنه و خسته از ظلم و بی عدالتی در جهان امروز بیش از هر چیزی نیاز به اتحاد و همدلی دارد.

-رامهرمز، پرفورمنسِ خاکِ خشک و گلوله سهم خوزستان از منابع نفتی و گازی ، هنرمند: ناشناس

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …