ده‌ها هزار الجزایری خواستار برپایی دولت غیرنظامی شدند

ده‌ها هزار شهروند الجزایر خواستار برپایی دولت غیرنظامی شدند

الجزیره و وهران دو شهر بزرگ الجزایر شاهد تظاهرات گسترده مردم بودند. معترضان خواستار برکناری دولت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با نظارت مستقل شده‌اند. آن‌ها برای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر به خیابان‌ها آمده‌اند.

مبارزه بر سر استقرار یک دولت غیرنظامی و دموکراتیک در الجزایر همچنان ادامه دارد. روز جمعه ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه) شهر الجزیره، پایتخت الجزایر و شهر وهران، دومین شهر بزرگ این کشور ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خواستار برکناری دولت موقت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

پس از پایان رسمی دوره زمامداری رئیس جمهور موقت الجزایر، عبدالقادر بن صالح، بار دیگر ده‌ها هزار نفر از مردم الجزایر در یک تظاهرات ضددولتی شرکت کردند. از دیگر نقاط الجزایر نیز اخباری مبنی بر برگزاری تجمعات اعتراضی گزارش شده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خواستار یک دولت غیرنظامی در الجزایر شده‌اند. روز جمعه ۱۲ ژوئیه ۲۱مین جمعه‌ای است که مردم در اعتراض به ادامه کار دولت به خیابان‌ها می‌آیند. بر اساس اخبار منتشر شده، تظاهرات مردم الجزایر تا کنون آرام و مسالمت‌آمیز بوده است. این در حالی است که خبرگزاری فرانسه از دستگیری شماری از معترضان در الجزیره خبر داده است.

پایان رسمی کار بن صالح

روز سه‌شنبه نهم ژوئیه دوره فعالیت عبدالقادر بن صالح رسما به پایان رسید. بن صالح نسبت به وقوع هرج و مرج در الجزایر هشدار داده است. این در حالی است که قرار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مجددا به تعویق افتاده است.

شورای قانون اساسی الجزایر اعلام کرده است که شرایط برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب جانشینی برای عبدالعزیز بوتفلیقه هنوز آماده نیست.

قرار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای اوایل ماه ژوئیه پیش بینی شده بود. عبدالقادر بن صالح، رئيس پارلمان الجزایر پس از کناره‌گیری بوتفلیقه به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور انتخاب شده بود. بر اساس قانون اساسی، دوره زمامداری او می‌بایست پس از ۹۰ روز به پایان برسد و ظرف این مدت شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شود.

تداوم تظاهرات

تظاهرات ضددولتی ابتدا در مخالفت با بوتفلیقه آغاز شده بود. بوتفلیقه که در ماه مارس برای پنجمین بار خواستار نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر شده بود، در اثر تداوم اعتراضات از کاندیداتوری خود صرف‌نظر کرد.

رهبر ۸۲ ساله‌ و بیمار الجزایر به علت ادامه اعتراضات در اوایل ماه آوریل سال جاری، ناگزیر به کناره‌گیری شد.

کناره‌گیری بوتفلیقه و شروع دوره سه‌ماهه زمامداری بن صالح نیز منجر به پایان تظاهرات و اعتراضات مردم در روزهای جمعه نشد.

مردم خواستار برقراری نظارت مستقل بر انتخابات بوده و از برپایی یک دولت دموکراتیک و غیرنظامی در الجزایر دفاع می‌کنند.

عبدالقادر بن صالح اعلام کرده است مادام آنکه انتخابات برگزار نشود، او اداره کشور را برعهده خواهد داشت. این در حالی است که هنوز روشن نیست انتخابات تحت چه شرایطی و در چه زمانی برگزار خواهد شد.رادیوآلمان

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …