ده‌ها کشته و زخمی در حمله نیروهای امنیتی به معترضان در سودان

ده‌ها کشته و زخمی در حمله نیروهای امنیتی به معترضان در سودان

گزارش‌ها از سودان حاکی از کشته شدن ۷ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر به دنبال بالا گرفتن درگیری‌های جدید در خرطوم، پایتخت سودان است. با یورش نیروهای امنیتی به اجتماع معترضان در مقابل نهادهای دولتی درگیری آغاز شد.

در سومین روز متوالی تظاهرات وسیع مردم ناراضی در خرطوم، پایتخت سودان، علیه دولت عمر البشر ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری آلمان تظاهرکنندگان روز دوشنبه ۱۹ فروردین (۸ آوریل) در مقابل ستاد نیروهای مسلح و وزارت دفاع سودان اجتماع کردند و شعار دادند که ارتش باید در کنار مردم باشد.

مخالفان با برپا کردن چادرهایی در مقابل کاخ ریاست جمهوری و قرارگاه عمر البشیر از چند روز پیش به تظاهرات اعتراضی خود ادامه می‌دهند. نیروهای امنیتی با یورش به صف تظاهرکنندگان و پرتاب گاز اشک‌آور سعی کردند که مخالفان را متفرق کنند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که روز دوشنبه وزیر کشور سودان در پارلمان از زخمی شدن ۱۵ شهروند و ۴۲ تن از نیروهای امنیتی سودان خبر داده است.

هم‌زمان در گزارش‌های دیگری به نقل از شاهدان عینی آمده است که صبح دوشنبه تعدادی از سربازان ارتش برای حفاظت از مردم در برابر حمله نیروهای امنیتی صف کشیدند.

با کشته شدن دو نفر در تظاهرات روز دوشنبه شمار کشته‌شدگان به ۷ نفر رسیده است. روز گذشته انجمن مرکزی پزشکان سودان در فیس‌بوک و توییتر خود از افزایش کشته‌شدگان به ۵ نفر گزارش داده بود.

به گزارش خبرگزاری‌های دولتی از شروع تظاهرات سودان تا کنون ۳۸ نفر کشته شده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر تعداد کشته‌شدگان در تظاهرات سودان را ۵۱ نفر اعلام کرده است.

دولت البشیر ۳۰ سال پیش با یک کودتای نظامی به قدرت رسید. او چند ماه است که زیر فشار تظاهرات گسترده مخالفان قرار دارد. این کشور با بحران اقتصادی جدی روبروست. اقتصاد سودان از حدود ۲۰ سال پیش از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

تظاهرات سودان با اعلام افزایش قیمت مواد غذایی در اواسط ماه دسامبر سال گذشته میلادی (حدود چهار ماه پیش) در چند شهر بزرگ این کشور آغاز شد و به شهرهای دیگر سرایت کرد.

عمر البشیر که ۷۵ سال دارد به دلیل اتهام “جنایت علیه بشریت و قتل‌عام در دارفور” تحت پیگرد دیوان کیفری بین‌المللی است.

مردمی که در تظاهرات خونین هزاران نفری در شهرهای گوناگون سودان علیه سیاست‌های اقتصادی دولت اعتراض می‌کنند، خواستار استعفای البشیر هستند.رادیوآلمان

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …