دولت ترکیه دسترسی به ویکی‌پدیا را مسدود کرد

دولت ترکیه دسترسی به تارنمای “ویکی‌پدیا” (دانشنامه آزاد اینترنتی) را از صبح شنبه ۹ اردیبهشت/ ۲۹ آوریل برای همه زبان‌ها در این کشور مسدود کرد و مقامات ترک تاکنون درباره علت این اقدام هیچ توضیحی نداده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از “ترکی بلاکس”، یک سازمان ناظر اینترنتی نوشته که شهروندان استانبول از صبح شنبه نتوانسته‌اند به جز از طریق فیلترشکن به به تارنمای دانشنامه “ویکی‌پدیا” متصل شوند و همه کاربران برای ورود به ویکی‌پدیا با پیغام خطا مواجه شده‌اند. هرچند دسترسی به دیگر سایت‌های اینترنتی بدون مشکل بوده است.

“ترکی بلاکس”، همچنین با انتشار بیانیه‌ای در تارنمای اینترنتی خود اعلام کرده که این اقدام دولت با هدف «استفاده از فیلتر برای سانسور محتوا» صورت گرفته است.
برخی سایت‌های خبری نیز نوشته‌اند که این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک کاربر اینترنتی در صفحه مربوط به معرفی رجب طیب اردوغان در سایت ویکی‌پدیا، از او به عنوان دیکتاتور نام برد. گرچه این نوشته پس از مدتی اصلاح شد و صفحه اردوغان برای انجام هرگونه اصلاحی به مدت یک هفته مسدود شد.

“ترکی بلاکس” و دیگر رسانه‌های ترک از جمله روزنامه “حریت” نیز اعلام کرده‌اند که مسدودشدن ویکی پدیا به دستور مقامات ترک صورت گرفته است. اما دولت ترکیه هنوز علت فیلتر کردن این دانشنامه اینترنتی را اعلام نکرده است.
از سوی دیگر وزارت تکنولوژی، ارتباطات و اطلاعات ترکیه نیز در بیانیه‌ای مسدود بودن ویکی‌پدیا را تائید کرده است.

دولت ترکیه بعد از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در این کشور، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی نظیر “فیسبوک” و “توئیتر” را برای شهروندان ترک با محدودیت همراه کرد، اما مسدود کردن ویکی‌پدیا در این کشور برای نخستین بار صورت گرفته است..
در حالی که دولت ترکیه در گذشته مسدود کردن این وب‌سایت‌ها را تکذیب کرده و آن را همواره به «نقص فنی» مربوط دانسته؛ اما تحلیلگران، ممانعت از دسترسی شهروندان ترک به وب‌سایت‌های مسدودشده را امری عامدانه می خوانند.

از سوی دیگر “ترکی بلاکس” می‌گوید که محدودیت دسترسی افراد به سایت‌های مختلف اینترنتی از طریق فیلترینگ در ترکیه همواره وجود داشته است.رادیو فرانسه

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …