دیدار وزیران خارجه مصر و عربستان با محور تقویت همکاری‌ها و مبارزه با تروریسم

وزیران خارجه مصر و عربستان سعودی، روز یکشنبه در دیداری در قاهره در مورد همکاری‌ها در مقابله با تروریسم و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور در مورد مناقشات یمن و سوریه تبادل نظر کردند.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، در کنفرانسی خبری که پس از این دیدار برگزار شد، عادل الجبیر و سامح شکری، اعلام کردند که به دنبال تقویت روابط دو جانبه و گسترش تلاش‌ها در مقابله با تروریسم هستند.

در این زمینه عادل الجبیر که کشورش به تازگی میزبان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود و در حضور آقای ترامپ مرکزی را برای مقابله با تروریسم افتتاح کرد، گفت که «آمریکایی که دونالد ترامپ آن را نمایندگی می‌کند، تعهداتش را در این زمینه تأکید کرده و حضور آقای ترامپ در نشست تاریخی ریاض، نشانه‌ای بسیار قوی از تمایل آمریکا به همکاری با کشورهای عربی و اسلامی بود».

در عین حال آسوشیتدپرس می‌نویسد که هیچک از وزیران خارجه دو کشور در سخنان خود، اشاره‌ای به اختلافات مصر و عربستان در مناقشه‌های منطقه‌ای نکردند.

این خبرگزاری می‌نویسد که مقام‌های سعودی از حامیان اصلی مخالفان دولت اسد در سوریه هستند، اما مصر که نگران وجود شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در میان مخالفان اسد است، از راه حلی سیاسی که حتی ممکن است به باقی ماندن بشار اسد در قدرت منجر شود، حمایت می‌کند.

همچنین در حالی که عربستان سعودی انتظار دارد مصر با ارسال نیرو به کمک ائتلاف عربی برای مقابله با شورشیان یمن بیاید، مصر از این امر سر باز زده است.

در پاییز سال گذشته، پس از آنکه مصر در یک رأی‌گیری بر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به نفع سوریه رأی داد، عربستان به ناگهان ارسال محموله‌های نفت به قاهره را متوقف کرد.

از سرگیری ارسال این محموله‌ها در اوائل بهار امسال و در آستانه نشست اتحادیه عرب صورت گرفت تا در شرایطی که قرار بود رهبران مصر و عربستان دیداری رو در رو داشته باشند، نشانه‌ای اتحاد دو کشور باشد.

عبدالفتاح السیسی و ملک سلمان در حاشیه سفر اخیر دونالد ترامپ به عربستان سعودی هم با یکدیگر دیدار کردند، و در تصویری نمادین که در زمان افتتاح مرکز ضد تروریسم در ریاض گرفته شد، در کنار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا حضور داشتند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …